Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fietsen op Overflakkee, een nieuwe fietsroute

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fietsen op Overflakkee, een nieuwe fietsroute

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De provincie Zuid­Holland houdt zich reeds lange tijd bezig met het 'groene netwerk', een samenhangend geheel van wandel­ en kano­ en fletsroutes in het landelijke gebied. In samenwerking met VW Overflakkee en de ANWB is een nieuwe fietsroute geopend, de 'Overflakkee­route'. Dit is de eerste route in een nieuwe reeks bewegwijzerde fietsroutes die zullen worden opgezet. De 50 kilometer lange route gaat langs Middelharnis, de Slikken van Flakkee, Herkingen en Stad aan 't Haringvliet. Van de fietsroute Overflakkee is een folder verschenen. De folder bevat een routekaart, korte beschrijvingen van het landschap, natuur en enkele bezienswaardigheden onderweg. Deze folder is verkrijgbaar bij VW Overflakkee, Kade 9, Middelharnis, tel. (01870) 8 48 70.

De fietsroute is makkelijk te volgen door de zeskantige bordjes langs de weg waarop 'Flakkee­route' staat, lezen we in de folder. Een medewerkster van ons reed zaterdag jl. een deel van de route en maakte het volgende verslagje: We hadden besloten om de nieuwe fiets

We hadden besloten om de nieuwe fietsroute 'Flakkee' in Middelharnis te beginnen. Zo te lezen leek ons dit een prachtige tocht, en dat is het ook, maar niet gewend om kaart te lezen, maakten we bij de start al onze eerste fout. De H van horeca plaatsten we bij de 'Parel v. d. Delta' inplaats van bij de VW, zoals we later ontdekten. „Want" was mijn redenering (ook weer fout) de tocht gaat achter Middelharnis en Sommelsdijk langs want dan hoef je niet door het drukke centrum". Achteraf vind ik het toch jammer dat de tocht inderdaad niet langs de kanaalweg achter beide dorpen voert, maar dat is misschien vanwege de nieuwbouw van de Westplaat t.z.t. gedaan.

Doo rdeze vergissing is het natuurlijk vanzelfsprekend dat we óók de bordjes met 'Flakkee­route' aanvankelijk misten.

Op de kaart zie ik, dat we achterlangs Sommelsdijk Dirksland en Melissant bij de Slikken van Flakkee moeten uitkomen. „Dan denk ik" zeg ik tegen mijn mede­fietser, „dat we hier (weegbrug Sommelsdijk) de polder in moeten en misschien komen we dan wel ergens een bordje met Flakkee­route tegen". Nee dus... Maar bordje of geen bordje; de polder waar we doorheen fietsen is schitterend. „Verrukkelijk hier", hoor ik naast me uitroepen. Wat is het hier mooi en zó stil". Een blik op de kaart vertelt me dat dit de Everdinapolder is. Daarnaast ligt de polder Kraayestem Een kwartiertje later staan we voor een

Een kwartiertje later staan we voor een bord met daarop: doorgaand verkeer gestremd. We doen toch nog een poging de weg vol stenen en steentjes te berijden maar vinden het dan toch verstandiger een zijweggetje m te slaan. Stel je voor dat er een band klapt. Nog steeds zien we geen bordje staan. „In ieder geval moeten we aan de andere kant van het havenkanaal van Dirksland uitkomen", zeg ik, de kaart weer opbergend, „laten we maar naar Dirksland rijden en dan de Havendijk op gaan".

Ja hoor, eindelijk halverwege de Kraaierdijk zien we het eerste bordje (en waarom niet aan het begin van deze dijk?) Tot en met de Diederikse Zeedijk (zie kaartje) op de Slikken van Flakkee gaat het goed. We volgen keurig de bordjes en genieten met volle teugen van de prachtige omgeving, de Heckrunderen en de paarden. En dan maken we wéér een fout. Inplaats van het fietspad naar links te volgen, naar de dijk, rijden we rechtdoor waar na enkele tientallen meters het fietspad overgaat in een grintweg, die naar het recreatiestrand loopt. Arme fietsbanden! Nog een geluk dat ze niet geklapt zijn We rijden tot we op een gegeven moment niet meer verder kunnen. Ten onrechte maken we opmerkingen als: „is dit nu een fietspad". Oei, oei... Terug dus. We vinden het fietspad naar de dijk (waarom geen bordje bij deze afslag!) en volgen het prachtige fietspad (o, wat rijdt dat heerlijk na die grintweg) onderlangs de dijk. Hierna houden we een lunchstop, onderwijl genietend van het uitzicht Als we weer opstappen is het half in de middag. We besluiten om toch maar de korte route te volgen inplaats van de 50 km route, die over Stad aan 't Haringvliet gaat (andere keer).

In Herkingen kijken we even rond in de galerie van Jaap Reedijk en nemen een koffiepauze bij theetuin de Bongerd waar prachtige bronzen beelden in de tuin geëxposeerd staan. Via Dirksland en Sommelsdijk rijden

Via Dirksland en Sommelsdijk rijden we terug naar de Parel van de Delta waar onze auto (met fietsenrek) staat. „Een volgende keer zullen we deze route

„Een volgende keer zullen we deze route nóg eens trachten te volgen maar dan de andere kant heen, naar Stad aan 't Hanngvliet", zo spreken we af Ongetwijfeld is die route óók erg mooi.

Ongetwijfeld is die route óók erg mooi.

Vermist: onze 14jaaroude Siamese poes Sandy. Als u weet waar zij is, belt u ons dan s.v.p. (01878) 22 42.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juli 1992

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Fietsen op Overflakkee, een nieuwe fietsroute

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 28 juli 1992

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's