Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pro Auto fel tegen accijnsverhoging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pro Auto fel tegen accijnsverhoging

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eerder deze week heeft de Stichting Pro Auto in een brief aan minister Maij-Weggen geageerd tegen het mogelijk volgen van de Duitse plannen om de accijns op benzine te verhogen.

Pro Auto wijst er op, dat de accijnzen in Nederland al tot de hoogste in Europa behoren en dat er dus alle reden is om pas op de plaats te maken.

Bovendien, aldus Pro Auto, is er in ons land al een sterke achteruitgang te bemerken in de verkoop van nieuwe auto's. Er zijn volgens de RAI in de eerste helft van dit jaar ongeveer 4 procent minder verkopen geweest, hetgeen neerkomt op een achteruitgang van om en nabij 20.000 auto's ten opzichte van 1991. In de autobranche valt te beluisteren, dat men rekening houdt met een achteruitgang van de verkopen van nieuwe auto's met ongeveer 50.000 stuks vergeleken met 1991. Automobilisten kunnen of iwillen geen

Automobilisten kunnen of iwillen geen nieuwe auto meer kopen en rijden langer door in hun oude wagen.

Subsidie katalysator weg; dan BVB weer omlaag

Pro Auto vraagt minister Maij-Weggen voorts te willen bevestigen, dat de afschaffing van de subsidie op katalysatoren per 1 januari 1993 tevens zal leiden tot het ongedaan maken van de tijdelijke verhoging van de BVB (bijzondere verbruiksbelasting), waarmede de subsidie gefinancierd werd. De afschaffing van de subsidie op katalysatoren leidt tot forse prijsverhogingen bij de aanschaf van nieuwe wagens.

Overheid voor de helft oorzaak inflatie

In dezelfde brief stelt Pro Auto, dat de lastenverzwaring van de overheid aan burgers en bedrijven voor ongeveer de helft de oorzaak is gebleken van de huidige inflatie van bijna 4 procent, hetgeen gevaarlijk is voor een loon/prijs spiraal. Dus ook vanuit dat gezichtspunt is er alle reden om geen verdere lasten op te leggen aan de Nederlandse automobilisten. Vakbonden zullen immers compensatie eisen.

Derhalve vraagt Pro Auto minister Maij-Weggen af te zien van de geplande verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 1993, alsmede de voorziene verhoging van de dieselaccijnzen met tien cent per liter.

Belasting op personenwagens en motorrijwielen (BPM)

In dit kader stelt Pro Auto tevens, dat de voorgenomen vervangen van de BVB door de BPM dan ook budgettair neutraal zou moeten verlopen. Uiteraard met inachtneming van het ongedaan maken van de tijdelijke verhoging van deze BVB ter financiering van de subsidie op katalysatoren, die op 1 januari 1993 zal aflopen.

Afschriften van deze brief heeft Pro Auto verzonden aan minister W. Kok (Financiƫn), minister H. Alders (VROM) en de leden van de Eerste en Tweede Kamer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 augustus 1992

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Pro Auto fel tegen accijnsverhoging

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 augustus 1992

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's