Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bankklant kan kosten betalingsverkeer vermijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bankklant kan kosten betalingsverkeer vermijden

Rabobank start omvangrijke voorlichtingscampagne

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Rabobank gaat haar klanten aansporen bewuster met betaaldiensten om te gaan. Daartoe is een omvangrijke voorlichtingscampagne gestart. Behalve op het beperken van het gebruik van dure betaalvormen is deze campagne gericht op voorlichting over de manier waarop klanten zo voordelig mogelijk aan het betalingsverkeer kunnen blijven deelnemen. De Rabobank wil haar klanten duidelijk maken hoe zij in de toekomst - als een aantal betaalvormen niet meer onbeperkt gratis zal zijn-kosten zoveel mogelijk kunnen vermijden.

In een periode van zo'n dertig jaar heeft het betalingsverkeer een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Er is bijna geen Nederlander meer die niet één of meer betaalrekeningen heeft. In diezelfde periode zijn ook steeds meer nieuwe betaaldiensten ontwikkeld. De kosten die met de verwerking van het betalinsverkeer zijn gemoeid, zijn met name door de enorme groei tot grote hoogte gestegen. Per jaar is daarmee nu ruim ƒ 5 miljard gemoeid. Enkele banken schrapten als reaktie op

Enkele banken schrapten als reaktie op deze ontwikkeling de rentevergoeding op betaalrekeningen geheel of gedeeltelijk. Andere banken handhaafden de rentevergoeding, maar voerden op bescheiden schaal tarieven in. Door dit alles is de publieke belangstelling voor voor het betalingsverkeer sterk toegenomen. Mede door toedoen van gebruikersorganisaties wordt steeds meer - en ook gestruktureerder - voorlichting aan klanten gegeven. De aktie 'Betaal op Maat' van banken en gebruikersorganisaties is daarvan een goed voorbeeld. De Rabobank doet aan deze gezamenlijke aktie meer, maar zet daarnaast ook eigen voorlichtingsmiddelen in. Ook hiervan is het doel het kostenbe

Ook hiervan is het doel het kostenbewustzijn in het betalingsverkeer te vergroten. Klanten zullen worden aangespoord meer gebruik te maken van betaalvormen waarvan de verwerkingskosten beperkt blijven. Op die manier kan worden voorkomen dat klanten straks, als een aantal betaalvormen niet meer onbeperkt gratis zal zijn, gekonfronteerd worden met kosten. Als klanten meer gebruik gaan maken van deze goedkopere betaalvormen, hoeven zij straks niet duurder uit te zijn dan nu het geval is.

De rekeninghouders van de Rabobank krijgen uitvoerig advies over hoe zij goedkoper kunnen betalen en eventuele toekomstige kosten kunnen vermijden. Om klanten hierover beter te woord te kunnen staan, zijn de medewerkers van de bank speciaal geïnstrueerd. Ook krijgen klanten foldermateriaal bij het rekeningafschrift toegezonden.

Behalve via voorlichting bevordert de bank de doelmatigheid van het betalingsverkeer ook door de introduktie van nieuwe betaaldiensten, zoals Telebankieren en de Rabofoon. De eerste zorgt ervoor dat klanten de meeste bankzaken thuis kunnen regelen met of via een PC. De Rabofoon biedt de mogelijkheid om per telefoon - 24 uur per dag - informatie over saldo en transakties op te vragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1992

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Bankklant kan kosten betalingsverkeer vermijden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1992

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's