Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe Europese waterweg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De nieuwe Europese waterweg

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze maand wordt een twaalf eeuwen oude droom verwezenlijkt: de voltooiing van een direkte waterwegverbinding tussen de Noordzee en de Zwarte Zee. In het septembernummer van Het Beste een reportage over een van de grootste openbare werken uit de geschiedenis.

In het jaar 793 begonnen kanalengravers in opdracht van Karel de Grote met het maken van een twee kilometer lange verbinding tussen een zijrivier van de Donau en de Rezat, een waterweg die tot het stroomgebied van de Rijn behoort. Al na twee maanden werd het werk gestaakt.

Maar met de opening van het 171 kilometer lang Main­Donaukanaal op 25 september a.s. is de opdracht van Karel de Grote dan toch uitgevoerd. Vanaf dat moment zullen binnenschepen vanaf Hoek van Holland dwars door Europa kunnen varen naar Constanza aan de Roemeense Zwart Zeekust.

„Wij zijn blij met de opening van deze direkte verbinding via het water tussen Rotterdam en onze zusterstad Constanza", zegt de Maasstedelijke burgemeeste Bram Peper in Het Beste. „De verwachting is dat het vervoer over water flink zal toenemen, wat de handel met een aantal Oosteuropese landen zal stimuleren. En dat komt ten goede aan hun ekonomie en de onze." Het Main­Donaukanaal is de middelste

Het Main­Donaukanaal is de middelste schakel in de Rijn­Main­Donauverbinding, een 677 kilometer lange waterweg van Aschaffenburg aan de Main tot de plaats waar de Donau de Oostenrijkse grens bereikt. Het werk aan de verbinding begon in 1926, en gedurende de eerste veertig jaar hield de kanaalmaatschappij zich uitsluitend bezig met het bevaarbaar maken van Main en Donau. Een opmerkelijk aspekt van het Main­ Donaukanaal, dat twee keer zo lang is als het Panamakanaal, is de zorg waarmee de waterweg is ingebed in het natuurlijk leefmilieu. Inn de vroege jaren '70 liepen milieu­aktivisten te hoop tegen het kanaliseren van de Altmühl, een schilderachtig riviertje in Zuid­Duitsland. Op last van de Beierse overheid verplichtte de kanaalmaatschappij zich 5 percent van haar hele budget (7,35 miljard gulden) voor milieumaatregelen te reserveren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1992

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

De nieuwe Europese waterweg

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1992

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's