De nieuwe Europese waterweg
Deze maand wordt een twaalf eeuwen oude droom verwezenlijkt: de voltooiing van een direkte waterwegverbinding tussen de Noordzee en de Zwarte Zee. In het septembernummer van Het Beste een reportage over een van de grootste openbare werken uit de geschiedenis.
In het jaar 793 begonnen kanalengravers in opdracht van Karel de Grote met het maken van een twee kilometer lange verbinding tussen een zijrivier van de Donau en de Rezat, een waterweg die tot het stroomgebied van de Rijn behoort. Al na twee maanden werd het werk gestaakt.
Maar met de opening van het 171 kilometer lang MainDonaukanaal op 25 september a.s. is de opdracht van Karel de Grote dan toch uitgevoerd. Vanaf dat moment zullen binnenschepen vanaf Hoek van Holland dwars door Europa kunnen varen naar Constanza aan de Roemeense Zwart Zeekust.
„Wij zijn blij met de opening van deze direkte verbinding via het water tussen Rotterdam en onze zusterstad Constanza", zegt de Maasstedelijke burgemeeste Bram Peper in Het Beste. „De verwachting is dat het vervoer over water flink zal toenemen, wat de handel met een aantal Oosteuropese landen zal stimuleren. En dat komt ten goede aan hun ekonomie en de onze." Het MainDonaukanaal is de middelste
Het MainDonaukanaal is de middelste schakel in de RijnMainDonauverbinding, een 677 kilometer lange waterweg van Aschaffenburg aan de Main tot de plaats waar de Donau de Oostenrijkse grens bereikt. Het werk aan de verbinding begon in 1926, en gedurende de eerste veertig jaar hield de kanaalmaatschappij zich uitsluitend bezig met het bevaarbaar maken van Main en Donau. Een opmerkelijk aspekt van het Main Donaukanaal, dat twee keer zo lang is als het Panamakanaal, is de zorg waarmee de waterweg is ingebed in het natuurlijk leefmilieu. Inn de vroege jaren '70 liepen milieuaktivisten te hoop tegen het kanaliseren van de Altmühl, een schilderachtig riviertje in ZuidDuitsland. Op last van de Beierse overheid verplichtte de kanaalmaatschappij zich 5 percent van haar hele budget (7,35 miljard gulden) voor milieumaatregelen te reserveren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1992
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
![De nieuwe Europese waterweg](https://www.digibron.nl/images/generated/eilanden-nieuws/reguliere-editie/1992/09/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1992
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's