Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aandeel Zuid-Holland In binnenlandse vakantlemarkt stijgt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aandeel Zuid-Holland In binnenlandse vakantlemarkt stijgt

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De laatste 5 jaar hebben steeds meer Nederlanders de weg naar Zuid- Holland gevonden om daar een korte of lange vakantie door te brengen. Dit is de konklusie die getrokken kan worden uit het onlangs verschenen Provinciaal Imago Onderzoek 1991.

ProYinciaal Imago Onderzoek 1991 Dit Provinciaal Imago Onderzoek is uitgevoerd door het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme te Breda in opdracht van het Nederlands Bureau voor Toerisme, het Ministerie van Economische Zaken en de 15 Promotie WV's in Nederland, waaronder de Provinciale WV Zuid-Holland. Doel van het onderzoek is het in kaart brengen van de ontwikkeling van binnenlandse vakanties en het analyseren van het toeristisch imago van de Nederlandse provincies bij de potentiële binnenlandse vakantiegangers.

Ontwikkeling van de binnenlandse vakantiemarkt

Wat betreft de ontwikkeling van binnenlandse vakanties blijkt dat het aantal daarvan in 1991 ten opzichte van 1986 met 41% is toegenomen. Deze stijging komt grotendeels voor rekening van de groei van het aantal korte vakanties. Het aantal aan binnenlandse vakanties bestede vakantiedagen groeide aanmerkelijk geringer, namelijk met 14% ten opzichte van 1986. Mede op grond van deze gegevens is de verwachdng dat de binnenlandse vakantiemarkt een verzadigingspunt begint te bereiken en dat de concurrentie tussen de verschillende provincies zal toenemen.

In Zuid-Holland nog geen sprake van verzadiging

Voorlopig is in Zuid-Holland nog weinig te merken van deze verzadiging. In vergelijking met 1986 steeg het aantal binnenlandse vakanties in Zuid-Holland met maar liefst 117% (landelijke stijging was 41%) en het aandeel van Zuid-Holland in de binnenlandse vakantiemarkt nam toe van 3,2 naar 4,9%. Hoewel ook deze groei voor een belangnjk deel veroorzaakt wordt door de zeer sterke stijging van het aantal korte vakanties (+ 276%), nam ook het aantal lange binnenlandse vakanties in Zuid- Holland aanmerkelijk sterker toe dan het landelijk gemiddelde. Over de hele linie was Zuid-Holland de afgelopen vijfjaar een van de sterkste groeiers op de binnenlandse vakantiemarkt. Het is duidelijk dat dit mede te danken is aan de toenemende promotie-aktiviteiten van de Provinciale WV Zuid-Holland in de laatste jaren.

Toeristisch imago Zuid-Holland Het imago van Zuid-Holland als poten

Het imago van Zuid-Holland als potentiële bestemming voor een binnenlandse vakantie scoort vooral goed op de punten 'veel mooie stranden en duinen', 'zeer geschikt voor zwemmen en alle vormen van watersport' en 'veel mogelijkheden tot vermaak voor kinderen'.

Minder goed scoren de items 'mooi landschap' en 'vriendelijke en gastvrije bevolking'. Aan de horeca, het toeristisch bedrijfsleven en de WV's de taak om er op dit punt toe bij te dragen dat het imago van Zuid-Holland verder verbeterd wordt zodat de positieve ontwikkeling van de laatste vijfjaar gecontinueerd kan worden.

Dagtoerisme

In het Provinciaal Imago Onderzoek wordt ook in beperkte mate aandacht geschonken aan het dagtoerisme. Wat dit betreft behoorde Zuid-Holland in 1991, samen met Limburg, Noord-Bra

bant, Gelderland en Noord-Holland, tot de top-vijf van Nederland. Het Zuidhollandse marktaandeel bedroeg 10%. Zoals verwacht bestaat de aantrekkingskracht van Zuid-Holland op het gebied van dagtoerisme vooral uit de cultuurhistorische en typische stedelijke recreatiemogelijkheden, zoals winkelen, bezoek aan evenementen en musea, uit eten gaan, bezoek aan mooie steden, historische bezienswaardigheden en exposities. Gezien het scala aan mogelijkheden wat Zuid-Holland op dit terrein te bieden heeft, is de verwachting dat de positie van Zuid-Holland als belangrijke dagtoeristische bestemming in de komende jaren zeker verstevigd zal worden. De promotie-aktiviteiten van de Provinciale WV Zuid-Holland zijn ook in belangrijke mate op dit doel gericht.

Waar is het rapport verkrijgbaar? Mocht u gemteresseerd zijn in de uitkomsten van het Provinciaal Imago Onderzoek 1991, dan kunt u het volledige rapport voory 75,-(exclusief BTW) bestellen bij het Nederlands Bureau voor Toerisme, (070) 3 70 52 92, (mevrouw T. Peters).

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1992

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Aandeel Zuid-Holland In binnenlandse vakantlemarkt stijgt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1992

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's