Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkeersonveiligheid in woonomgeving het meest voelbaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verkeersonveiligheid in woonomgeving het meest voelbaar

Te hard rijden hoofdoorzaak verkeersongevallen

3 minuten leestijd

Op elk willekeurig tijdstip zijn er meer mensen te voet of per fiets onderweg dan per auto of openbaar vervoer. En hoewel lopen en fietsen de veiligste vormen van voortbewegen zijn, zijn deze kwetsbare verkeersdeelnemers veel vaker bij verkeersongevallen betrokken dan autorijders en ­passagiers. Veilig Verkeer Nederland en De Voetgangersvereniging voeren nu opnieuw samen actie tégen de verkeersonveiligheid en vóór een veilig, leefbaar verkeer voor alle verkeersdeelnemers. Opzet is om burgers te mobiliseren bij het signaleren van verkeersonveilige situaties en daar samen met de betrokken wegbeheerders (gemeente, provincie) iets aan te doen. Het terugdringen van hard rijden staat hierbij centraal.

Lopen en fietsen zijn ideale vervoersvormen: gezond. geen milieuverontremiging, weinig ruimtebeslag, geen geluidshinder, weinig parkeerproblemen. Toch Is het niet altijd even gemakkelijk om voetganger ot fietser te zijn. Drukke straten oversteken. voorbij flitsende vrachtauto's. opengebroken trottoirs of winkeluitstallingen op de stoep maken het er voor de voetganger niet veiliger op. Zeker als devoetganger een kind. bejaarde of gehandicapte is, is het vaak ondoenlijk om op zulke gevaarlijke situaties en ongemakken alert te zijn.

Onveiligheidsgevoel

De Voetgangersvereiiiging staat al ruim 40 jaar op de bres voor voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers en werkt aan obsiakelvrije trottoirs, veilige schoolroules, overjteekvoor/ieningen, poeplo­ /e stoepen, verlichting en vooral aandacht voor te hoge snelheden. De te hoge snelheden van gemotori

De te hoge snelheden van gemotoriseerde verkeersdeelnemers hebben grote invloed op hel onveiligheidsgevoel van alle overige erkeersdeelnemers.

L'it onderzoek blijkt tevens dat te hard rijden de hoofdoorzaak van verkeersongevallen is. Geen wonder dus dat de onbeschermde, kwetsbare verkeersdeelnemers zich zo onveilig voelen. Ook Veilig Verkeer .Nederland is

Ook Veilig Verkeer .Nederland is van mening dat er meer aandacht moet zijn voor de provinciale en gemeentelijke wegen dan voor de autosnelwegen.

Emoties

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en De Voeigangersvereniging voeren daarom nu gezamenlijk actie om aandacht te vragen voor de problematiek van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers in het verkeer en om het te hard rijden zo veel mogelijk terug te dringen.

Lit onderzoek blijkt dat verkeersonveiligheid, vooral in de eigen woon­omgeving, veel emoties oproept. Uiteraard als er ongevallen te betreuren zijn, maar ook het gedrag van andere verkeersdeelnemers kan door snelheid, lawaai of het onvoldoende rekening houden met elkaar de gemoederen hoog doen oplopen

Antennes

Veel mensen blijken problemen te hebben met verkeersonveilige situaties in de eigen buurt. VV.NÏ en De Voetgangersvereniging kunnen met hun plaatselijke afdelingen of consuls juist hier een belangrijke rol vervullen. .Speciaal verkeersdeelnemers als voetgangers, fietsers en ouderen hebben ..goede antennes,, voor het opmerken van verkeersonveilige situaties. Soms ervaren zij letterlijk aan den lijve dal de verkeerssituaties te wensen overlaten. Zij kunnen dus goed constateren hoe

Zij kunnen dus goed constateren hoe het met de verkeers(on)veiligheid is gesteld.

Gevoelens

Nu het ministerie van Verkeer en Waterstaat het verkeersveiligheidsbeleid decentraliseert naar de provincies en de gemeente, is dit voor de burger de kans om zijn stem te laten horen. Het beleid is ermee gediend als de burger wordt geprikkeld, initiatief toont en zijn verantwoordelijkheid neemt. Temeer daar verkeersveiligheid niet alleen bestaat uit de cijfers van de inigevalstatisiieken, maar ook op andere gronden is gebaseerd. Zoals gevoelens van onveiligheid. Deze subieciieve beleving van de verkeersioniveiligheid valt niet in cijfers uit te drukken, maar maakt wel deel uit van hoe burgers het verkeer ervaren.

Gedrag

Met de lokale en legionale gegevens over verkeersonveiligheid gaan De VoeigangersvereniL'ing en VVN naar de betrokken instanties, zoals wegbeheerders, gemeente en provincie.

Veel meer nu dan nu het geval is. moet verkeersveihghcid worden ingebouwd vanaf de eerste planologische ideeën voor de wegenaanleg.

In een veilig verkeerssysteem is de mens de maat der dingen, niet de auto of welk ander vervoermiddel ook.

In een ideale situatie zou een infrastructuur via de weg van de natuurlijke evolutie tol stand moeten komen. Hierbij volgen de verkeersmaatregelen het natuurlijk gedrag van mensen.

Wegen moeten zo zijn ingericht dat het gebruik voorspelbaar is en da onzekerheid bi| verkeersdeelnemers wordt voorkomen.

Binnen de bebouwde kom, op pro­vinciale wegen en op ongevalsgevoelige plaatsen, hechten VVN en De Voetgangersvereniging vooral aan een veilige snelheid met ee geloofwaardige limiet. Hierdoor zou ook de nu nog vaak voorkomende oversignalering kunnen worden afgebouwd. Verder is De Voetgangersvereniging voorstander van d invoering van de 3()­kin grens binnen de bebouwde kom met uitzonde­



Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 mei 1995

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Verkeersonveiligheid in woonomgeving het meest voelbaar

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 mei 1995

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's