Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het succes van een alleskunner en allemansvriend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het succes van een alleskunner en allemansvriend

7 minuten leestijd

De 'Volkswagen Golf is verkozen tot 'Zakenauto van het Jaar 2001'. Deze prestigieuze prijs valt de Golf niet voor het eerst ten deel, want ook in 1989 en 1996 ging Volkswagens compacte middenklasser al met deze eretitel aan de haal. Dat de Volkswagen Golf een klasse op zich is, verbaast niemand dan ook meer. Reden genoeg dus om in zijn roemruchte verleden te duiken, want al sinds 1974 is de Golf een auto die harten sneller doet slaan.

Maar laten we eerst eens kijken naar de jongste titel op de erelijst van de Golf. Je wordt tenslotte niet zomaar 'Zakenauto van het Jaar', al geeft de voorzitter van de jury. Peter Brouwer, toe dat de jury de verkiezing van de Golf wel een beetje had zien aankomen. "Twee jaar geleden, toen de Passat winnaar werd van de verkiezing met de Volkswagen Polo op de tweede en de Golf op de derde plaats, werd het al duidelijk dat we als jury moeilijk om Volkswagen heen konden en dat gegeven is nu opnieuw bewaarheid. Met name waar het gaat om de pnjs/productverhoudmg is Volkswagen onverslaanbaar gebleken. Daarnaast heeft de jury scherp gekeken naar de te verwachten onderhoudskosten en stonngsgevoeligheid. Dat gebeurt dan aan de hand van gegevens uit de fleet- en leasemarkt, waarvan vier vertegenwoordigers in de jury zitten. Maar ook op dat gebied scoorde de Golf opvallend goed", vertelt Brouwer, volgens wie de Golf het in de verkiezing met gemakkelijk heeft gehad. "Er was een aantal geduchte concurrenten. Neem een Mercedes-Benz E-klasse, of bijvoorbeeld de Peugeot 206. Dat zijn behoorlijke tegenstanders."

Golf-klasse

Het juryrapport noemt het vooral opmerkelijk dat de Golf zijn eigen klasse vormt. "Het feit dat er om de zoveel jaar wel een autofabrikant opstaat die aankondigt een auto op de markt te brengen, die beter is dan de Golf, zegt eigenlijk al genoeg. De Golf is dan ook met zomaar een auto uit de compacte middenklasse, eigenlijk kun je beter zeggen dat de compacte middenklasse de Golf-klasse is", aldus het juryrapport, dat werd samengesteld door deskundigen uit de leasewereld, enkele grote fleetowners en een aantal journalisten. Zij werden het erover eens dat de Volkswagen Golf in feite een allemansvriend IS. "De doelgroep bestaat net zo makkelijk uit jonge IT-ers als uit particuliere 65- plussers en alles wat daar tussen zit. Iedereen wil en kan in een Golf gezien worden. Vandaar die goede verkoopcijfers dus. Het modellenprogramma is breed met diverse motoren - waaronder een diesel met automatische transmissie - en na driejaar lijkt de Golf nauwelijks aan verandering onderhe vig", zo stelt de jury onomwonden.

Revolutie

Het succesverhaal van de Golf begint in 1970, als Volkswagen besluit om een opvolger voor de dan nog zeer succesvolle Kever te ontwikkelen. De Italiaanse meesterontwerper Giugiaro zette de eerste lijnen op papier en ontwierp zo de basisvormen van de Golf zoals WIJ hem al jaren kennen. Vier jaar en véle miljoenen testkilometers later verschijnt de eerste Golf op de weg. Er was sprake van een heuse ware revolutie, want de auto was m alles anders dan de 'goeie, ouwe' Kever. De Golf had een watergekoelde motor voorin met bovenliggende nokkenassen en was bovendien voorzien van voorwielaandrijving. Een behoorlijk grote gok van Volkswagen, om zó sterk af te wijken van de goedverkopende en chansmatische Kever, waarvan er (tot op de dag van vandaag trouwens) niet minder dan bijna 25 miljoen gebouwd zijn. Maar de Golf-aanpak bleek succesvol en pakte alleszins goed uit voor Volkswagen. Zéér goed zelfs. Het succes van de Golf kan eenvoudig worden verklaard: hij voldoet simpelweg aan de eisen

die hedendaagse automobilisten aan hun auto stellen. In de jaren '70 kreeg de consument langzamerhand meer vnje tijd en kreeg hij dientengevolge behoefte aan een universeel inzetbare auto. Met de motor m het vooronder, een heuse achterklep voor de bagage en vijf ruime zitplaatsen. En dat was precies wat de Golf zijn berijders te bieden had en nog steeds heeft.

GTI en Diesel

In de eerste twee jaar produceerde Volkswagen maar liefst een half miljoen exemplaren van de Golf en m 1976 werd een belangnjk hoofdstuk aan het succesverhaal toegevoegd. Dat was de Golf GTI, die zich in opmerkelijk korte tijd tot een heuse cult-auto ontwikkelde. En zoals dat gaat met alle goede vindingen, werd het concept van de Golf GTI - een heuse 'hot hatch' - door bijna alle concurrenten gekopieerd. Maar helaas voor hen: Volkswagen origineel met z'n 1,6-liter motor en 110 pk was en bleef de absolute maatstaf. De autowereld was m september van 1976 trouwens nog maar nauwelijks bekomen van de introductie van de GTI, toen Volkswagen alweer de volgende opzienbarende Golf-versie lanceerde. De Golf Diesel zag het daglicht; de eerste compacte personenauto met een dieselmotor. Net als de Golf Cabriolet, dne jaar later, baarde deze versie veel opzien. Niet in de laatste plaats bij zakelijke gebruikers, voor wie letterlijk een nieuwe dieselwereld openging.

Golf II: meer ruimte

In 1983 debuteerde de Golf II, met een ten opzichte van de eerste Golf wat langere wielbasis en dientengevolge meei binnenruimte. Met name de bagageruimte was fors gegroeid. Topmodel werd de snelle GTI en deze sportieve Golf-versie werd in de loop der jaren verder opgewaardeerd. Vanaf 1986 zorgde een nieuw ontwikkelde 1,8-liter 16- klepper voor een aanzienlijk vermogen van 139 pk. Vierwielaandrijving was toen al standaard op de leuke Golf Country (vanaf 1990). Een in het oog springend model dat met name was geënt op het vrijetijdsgebruik. Deze vijfdeurs Golf stond extra hoog op de wielen (voor een grote bodemvrijheid) en grote bullbars en stoere velgen maakten hem helemaal af. Ook nieuw in het leveringsprogramma was de Golf GTI met 1,8-hter compressormotor en maar hefst 160 pk. Van de buitenkant nauwelijks zichtbaar als scheurijzer dankzij z'n beschaafde en ingetogen wielen, spoilers en zijskirts. Golf III: meer veiligheid

Golf III: meer veiligheid

De Golf III, die m 1991 debuteerde, werd nog weer een stuk volwassener. Er was met name veel aandacht besteed aan zowel de actieve als passieve veiligheid. Uiterhjk was de Golf III duidelijk te herkennen aan zijn ovale koplampen en vanaf 1992 was de 'III' al leverbaar met bestuurders- én passagier

sairbag. Een indrukwekkend veiligheidsaspect in die tijd, die normaliter alleen was weggelegd voor het topsegment. Het programma van de derde Golf-generatie werd in hoog tempo uitgebreid. In 1993 kwam de legendansche TDI-motor op de markt. Een direct ingespoten (en geblazen) diesel met 90 pk, die met gemak kon meekomen met zijn benzinegestookte broertjes en andermaal een auto waarmee Volkswagen een voorsprong nam op de concurrentie. En toen Volkswagen m datzelfde jaar ook nog eens de markt opging met de Cabrio TDI, was de cirkel zo goed als rond. Ware het met dat Volkswagen met de Golf in nog één troef in handen had; de Golf Variant. De fraaie stationwagen die het gemak en comfort in zich verenigde. De Golf SDI - de ongeblazen direct ingespoten diesel - werd in 1995 geïntroduceerd.

Golf IV: duurzaamheid

In de zomer van 1997 was het de beurt aan de Golf rV. Niemand minder dan Ferdinand Piéch, de allerhoogste baas van het Volkswagen-concern, kwam tijdens de perspresentatie persoonlijk voorrijden met de nieuwkomer en iedereen zong lof over de nieuwkomer, waarin veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid samengingen. De carrosserie van dit huidige model is volledig verzinkt, wat het mogelijk maakte een garantie van 12 jaar te geven op doorroesten van binnenuit. Ook deze Golf-generatie is leverbaar in een groot aantal versies. Naast de viercilinder benzine- en dieselmotoren, zijn er verfijnde V5- en V6-uitvoeringen. Relatief meuw is de vierwiel aangedreven Golf 4Motion en Volkswagen pakte de Golf Cabrio III drastisch aan. Deze open is nu geheel toegesneden op de hoogwaardige uitstraling van het huidige type Golf.

Allemansvriend

De Golf is een auto voor iedereen. Een doelgroep is dan ook niet echt aan te wijzen. Golf-rijders laten zich niet zo gemakkelijk m een hokje stoppen. Ze hebben een eigen wil en weten precies waar dat toe leidt: veilig, betrouwbaar en comfortabel autorijden. En niet alleen normale burgers denken er zo over. De politie maakt bijvoorbeeld al jaren gebruik van de Golf. Al vanaf de Golf I worden 'zware jongens' eerst klemgereden en vervolgens meegenomen in een van blauw zwaailicht voorziene Volkswagen. Ook is de keuze van de ANWB om met Golf te rijden niet zo maar uit de lucht komen vallen. Al jaren blijkt dat de Golf een betrouwbare en stabiele partner is, ook wanneer er veel (snelweg)kilometers mee wordt gereden. Voor lesauto's geldt precies hetzelfde. Betrouwbaarheid, gebruiksgemak en comfort. Stuk voor stuk enorm belangrijke punten waaraan rijschoolhouders veel waarde hechten. Want hoeveel mensen kunnen wel

niet zeggen dat ze het autonjden hebben geleerd in een Golf? Daarom dus. De Golf is, in het zevenentwintigste jaar van zijn bestaan, een auto waarop je als bezitter kunt vertrouwen. Een welhaast wereldwijd geaccepteerde alleskunner en allemansvriend, die hard op weg is om het absolute productierecord van zijn voorganger, de legendarische Kever, te achterhalen. De recente verkiezing van de Golf tot 'Zakenauto van het Jaar 2001' kan dat succes alleen nog maar vergroten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 2001

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Het succes van een alleskunner en allemansvriend

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 2001

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's