De heldere feiten over de christelijke Zorgverzekering
In opdracht van de werkgroep 'Kiezen met Zorg' is in de afgelopen maanden een groot onderzoek verricht door het NIPO naar het thema: 'Christelijke Zorgverzekering'. In de werkgroep hebben de beide Christelijke Zorgverzekeraars, DVZ en Pro Life, zitting. Maar daarnaast ook de NPV, de FEO, de Federatie van Evangelische Zorginstellingen, de RMU het GMV en prof. dr. W.H. Velema.
Bij de toptien van verzekeringen m de doelgroep horen de beide Christelijke zorgverzekeraars niet. ProLife staat op de elfde plaats. Is dat niet merkwaardig'' Het NIPO zocht naar de oorzaken hiervan. De premie speelt een belangrijke rol bij de keuze. Voor 93% van de ondervraagden is de premie bepalend geweest voor de keuze. Als tweede belangrijke keuze-element kwam de keuzevrijheid naar voren bij de samenstelling van het pakket (90%). Als derde de mogelijkheid om met het eigen nsico te variëren (82%) en als vierde een snelle en correcte administratieve afhandeling (95%). Daarin onderscheidt zich de ProLife doelgroep niet van de Nederlanders in het algemeen. Gelukkig is het begrip solidariteit voor 80%
Gelukkig is het begrip solidariteit voor 80% van de ondervraagden in de doelgroep nog een belangrijk aspect en 'waarden en normen' scoort 91%. Vooral wanneer dat concreet wordt benoemd, komen de verschillen openbaar. Want het uitgangspunt voor Pro Life IS de absolute beschermwaardigheid van het menselijk leven. Ja, zegt de doelgroep, daar zijn wet het mee eens (94%), terwijl dit voor de gemiddelde Nederlander veel minder sterk geldt (55%). En wanneer bepaalde ingrepen worden voorgelegd zijn de verschillen compleet. Bezwaar tegen abortus: 93%; tegen euthanasie: 90%; tegen geslachtsveranderende ingrepen: 77%. De medische ethiek is sterk aanwezig in de doelgroep.
En de volgende vragen over de waarde van de identiteit spelen daar weer op in. Conclusie: 52% van de ondervraagden geeft aan bereid te zijn van maatschappij te veranderen, als een andere maatschappij voorzieningenpakketten aanbeidt die beter passen bij de levens- of geloofsovertuiging. Slechts 17% zegt hier 'nee'. In de doelgroep wil 28% ook nog wel tien euro per maand meer betalen voor zo'n verzekering., 13% zelfs meer dan twintig euro. En dan zijn er nog interessante vragen over de reistijd, die men over heeft voor zorg die bij de eigen identiteit past. Uit het NIPO-onderzoek blijkt bereidheid op papier om woorden ook om te zetten in daden. Als die zorgverzekering maar een goed pakket biedt, een scherpe premie hanteert, een professionele afhandeling garandeert en dezelfde levensbeschouwelijke keuzes maakt als de verzekerden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 mei 2002
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's