Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking uit de Heilige Schrift

Wentel uw weg op de HEERE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Wentel uw weg op de HEERE en vertrouw op Hem: Hij zal het maken." (Psalm 37 vers 5)

Te midden van al het gewoel en geweld in deze wereld en te midden van alle moeiten en zorgen in ons persoonlijk leven willen we elkaar een goede raad meegeven vanuit het Woord van God, namelijk om onze weg te wentelen op de HEERE en op Hem alleen te vertrouwen.

Wij leggen allemaal een bepaalde weg af in ons leven. Voor de één is die weg wel wat langer en moeilijker dan de ander, maar eens is er een eind aan die weg. We moeten immers allemaal sterven, omdat

We moeten immers allemaal sterven, omdat we ook allen gezondigd hebben. Het is een weg, waarvan het uitnemendste is

Het is een weg, waarvan het uitnemendste is moeite en verdriet, zoals we lezen in Psalm 90. En wat is het dan een voorrecht als we een

En wat is het dan een voorrecht als we een "adres" mogen hebben, waar we met al onze moeiten, zorgen en verdnet terecht kunnen! Daar mocht David, de dichter van deze Psalm, door genade ook van weten. Ook hij ondervond veel moeite en verdriet op zijn levensweg waarop hij o.a. ten dode toe achtervolgd werd door koning Saul. Zo zelfs dat hij moest uitroepen; "Ik zal één dezer dagen nog omkomen door de handen van Saul." Maar ook mocht hij op die weg ervaren de nabijheid van de Heere.

Als hij op een gegeven moment voor de verwoeste stad Ziklag staat, waaruit vrouwen en kinderen en alle goederen zijn weggehaald, dan mag hij zich sterken in de Heere Zijn God. Toen mocht hij heel zijn weg wentelen op de Heere en op Hem alleen vertrouwen! Hij mocht dat "adres" hebben in zijn leven. En zie, dat mag hij nu ook doorgeven in deze

En zie, dat mag hij nu ook doorgeven in deze Psalm ter bemoediging van allen, die een zware weg moeten gaan van moeite en verdriet. Hij geeft een heerlijke raad aan hen, voor wie de weg wel eens té zwaar is geworden om te gaan en zegt: "Wentel uw weg op de HEERE." En we wentelen iets, wanneer het té zwaar is om te dragen bijv. een rotsblok o.i.d. We proberen iets te dragen, wat te dragen is,

We proberen iets te dragen, wat te dragen is, maar als we iets wentelen, dan moeten we het uit handen geven. En dat is nu juist zo moeilijk, want we willen graag zelf alles dragen en dat maakt de last eigenlijk al maar zwaarder en tenslotte zullen we er nog onder bezwijken! Gelukkig als we dan werkelijk alles eens uit handen mogen geven en onze weg mogen wentelen op de HEERE. Hij heeft, als de Almachtige, ook de sterkste schouders om zelfs de zwaarste last te dragen. Wentel dan uw en jouw weg op de HEERE!!

Wentel dan uw en jouw weg op de HEERE!! Vertil u niet en wentel uw weg ook dagelijks op de HEERE, want juist daarin wordt Hij ook geèerd, als we Hem dagelijks nodig hebben!

En wat is het dan een grote troost, als we weten mogen dat de HEERE zelfs ook raad weet met de grootste last. Welke last is dat dan? Wel de last van onze zonden en schuld! Zeg eens, weet u van die last in uw leven? Van die oneindige last van Gods toom over uw zonden? O als de Heere daarmee bekend • maakt door Zijn Woord en Geest, dan moeten we eronder bezwijken! "Zulk een last van zond" en plagen, niet te dragen." Maar waar moet u er dan mee naar toe? Wel, naar de HEERE, want Hij heeft in het bloed van Zijn üeve Zoon verzoening gevonden, omdat Hij het allerzwaarste pak gedragen heeft namelijk de last van de toom van God over de zonden. Zo zwaar was die last, dat Hij heeft uitgeroepen aan het kruis van Golgotha: "Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?" En tenslotte heeft het daar ook uit Zijn mond geklonken: "Het is volbracht!" Dat wil zeggen: "Ik heb voldaan aan het recht van God, de schuld betaald! En nu zegt Hij tot zwaar beladenen: "Kom herwaarts tot Mij en Ik zal u rust geven." Hij zegt; Geef Mij uw zonden, uw moeiten, uw verdriet en Ik geef u Mijn genade, vergeving, gerechtigheid en vrede en daarbij ook het recht op het eeuwige leven! Wonderlijke mil, wonderlijk vrijspraak in dat Lam Gods , de Heere Jezus Chrisms. Hij is een verzoening voor al onze zonden, de HEERE onze gerechtigheid!

O, zo eens alles op de HEERE te mogen wentelen en Hem alleen te vertrouwen. Die geheel en al te vertrouwen is. Dan kunnen we ook sterven en God ontmoeten. Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood moest sterven. Geloofsvertrouwen te mogen oefenen op de HEERE, de God van het genadeverbond.

En dan volgt er tenslotte:"en Hij zal het maken. Hij zal het goed maken! Hij alleen. Nee niet wij. Wij kunnen alleen maar stuk maken, maar de HEERE maakt het goed. Hij geneest. Hij heelt alle wonden en dan is het goed voor tijd en eeuwigheid.

Zo kunnen we ook weer verder met al onze moeiten en verdriet door onze weg te wentelen op de HEERE en Hem alleen leren vertrouwen.

Wentel uw weg, wie u ook bent, jong of oud, godsdienstig of goddeloos, op de HEERE, vertrouw op Hem en Hij zal het goed maken, allereerst met Zichzelf, maar dan ook met u en jou!

Geen ijd'le zorg doe u van 't heilspoor dwalen;

Houd in uw weg het oog op God gericht. Vertrouw op Hem en d'uitkomst zal niet falen. (Ps. 37:3a)

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 2002

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 2002

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's