Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Thuiszorg Goeree Overflakkee ontvangt ISO certificaat voor liaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Thuiszorg Goeree Overflakkee ontvangt ISO certificaat voor liaar

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Din.sdag mocht de heer A. van der Veen, directeur van de Stichting Thuiszorg en Maatschappelijk Werk Goeree­Overflakkee, een certificaat in ontvangst nemen, vfaaruit bHjkt dat 'zijn' organisatie voldeed aan de hoogste normen die gesteld zijn voor landehjke thuiszorgorganisaties. De eilandelijke instelling mag zich tot drie beste van Nederland rekenen.

Heel trots is de heer Van der Veen met het behaalde resultaat. Hij wijst er op dat de Thuiszorg de grootste werkgever is van Goeree­Overflakkee. Samen met de Alphahulpen werken ongeveer 500 personeelsleden onder de 'paraplu" van de Thuiszorg. Vri)wel onopvallend doen deze thuiszorgers hun werk in de gezinnen die hulp behoeven op Goeree­Overflakkee. Van der Veen rekent voor dat 10 procent van de eilandelijke bevolking gebruik maakt van de diensten van de Thuiszorg. "De thuiszorg ligt helemaal ingebed in de samenleving van Goeree­Overflakkee", aldus de directeur. "De Thuiszorg is voor alle zorg die achter de voordeur thuis geleverd wordt" zo vat Van der Veen kort samen waar de zestigjarige organisatie zich mee bezighoud. De Stichting wordt al heel vroeg ingeschakeld als er iets mis loopt in een gezin. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat, door lichamelijke omstandigheden, lichte huishoudelijke karweitjes niet meer kunnen worden gedaan. Zoals het staan op een trapje of het schoonmaken van de plinten in woonhuizen. De Thuiszorg kan dan met enkele uren in de week 'hulp op maat' leveren door ook deze kleine karweitjes op te pakken. Meer werk ^x-A er zitten in de gevallen waar de moeder van het gezin wegvalt. Dan is er natuurlijk langduriger hulp nodig en die levert Thuiszorg graag. Ook wordt er gespecialiseerde zorg geleverd als er problemen in de gezinnen wanneer er geen boodschappen meer gedaan kunnen worden als gevolg van fobieën.

Certificering

In 1999 toen de Stichting het pand 'De Dillenburg' aan de Juliana van Stolberglaan in Middelhamis betrok heeft zij al een certificaat gekregen van de landehjke organisatie. Om de driejaar, echter, wordt er bekeken of de instelling een dergelijk certificaat nog wel waard blijkt te zijn. Bij de Thuiszorg Goeree­Oveflakkee blijkt dit zeker het geval. Want nu voldoen ze aan de hoogste normen voor een ISO­certificaat. De Stichting Harmonisatie Kwaliteitszorg Zorginstellingen (HKZ) die onderzoekt of de instellingen aan de normen voldoen, trof van de 110 instellingen in het land er maar tien aan die de toets der kritiek konden doorstaan. Dat de Thuiszorg Goeree­Overflakkee bij deze groep behoort dankt zij, volgens Van der Veen, aan de grote inzet en het verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerkers. Het onderzoek werd grondig door HKZ ver­

Het onderzoek werd grondig door HKZ ver­richt. Een team van twee mensen liep dne dagen lang binnen de organisatie mee. "Er werd niet alleen maar naar rapporten, handboeken en gevolgde procedures gekeken, want dat is theorie", volgens Van der Veen. De controleurs hebben juist gekeken hoe Thuiszorg in de praktijk ­ bij de klant thuis ­ functioneert. En juist die resultaten stemmen Van der Veen tot volle tevredenheid. Want ook de 'klanten' van de Thuiszorg gaven de instelling ruim een negen.

Laag ziekteverzuim

Dat er een goede teamgeest en verantwoordelijkheidsgevoel heerst onder het personeel van Thuiszorg blijkt uit het feit dat werknemers minder vaak ziek zijn dan hun collega's elders. Ligt het landelijk ziekteverzuim op twaalf procent, bij de eilandelijke organisatie blijkt dit rond de zes procent te schommelen. Volgens Van der Veen geven deze cijfers al iets aan over de instelling van het personeel. "De betrokkenheid bij het werk is groot bij ons personeel. Men voelt zich dan meer verantwoordelijk voor klanten en collega's", aldus de directeur.

Bij de Stichting Thuiszorg bestaan geen wachtlijsten. Als er een hulpvraag komt kan hier, volgens Van der Veen, binnen redelijke tijd op worden gereageerd. Voor de toekomst wil Thuiszorg nog meer

Voor de toekomst wil Thuiszorg nog meer energie steken in flexibele hulpverlening, want de vraag naar 'zorg op maat' blijkt steeds groter te worden; "wij moeten ons steeds aan blijven passen aan de zorgvraag van de mensen, aldus de directeur. Volgens Van der Veen zou ook de Alpha­hulp nog meer uitgebreid kunnen worden. Want nu is dergelijke hulp aan een maximum gebonden van twaalf uur verdeeld over twee dagen. Mogelijkheden voor uitbreiding ziet hij te over "want de overheid stelt genoeg geld beschikbaar". De uitreiking van het certificaat vond in een stampvol 'Prieel' van de 'De Staver' plaats, want alle personeelsleden waren uitgenodigd. De directie wilde zo laten zien "dat jullie alles voor ons betekenen". Het werd een heel gezellige bijeenkomst die ook iets weg had van een reünie want juist de werkers in de gezinnen hebben niet zoveel kontakt met collega's. En voor die kontakten was deze middag heel geschikt want collega's die elkaar tijden niet gezien hadden konden nu uitgebreid ervaringen uitwisselen.

Cabaretgroep

Een cabaretgroep liet op ludieke wijze zien hoe er bij de klant gewerkt wordt en hoe de controle voor het ISO­certificaat in het werk is gegaan. Het kwam zelfs zo ver dat de heer H. Damen, die namens het overkoepelend orgaan van Thuiszorginstellingen het certificaat zou overhandigen, de sokken en schoenen werden uitgetrokken en vervolgens de voeten werd gewassen.

Daarna kon directeur Van der Veen het HKZ­certificaat en het Kwaliteitskeurmerk m ontvangst nemen. Hij noemde zichzelf een 'trotse man'. En om te laten blijken dat de certificaten het gehele personeel gelden werden vier vertegenwoordigers naar voren gehaald aan wie hij op zijn beurt de certificaten overhandigde. Dit waren Marjo Zijderveld, Loïs v.d. Urk, Janny Kattestaart en Sjaan Meerman. Als het aan de directie en het personeel ligt

Als het aan de directie en het personeel ligt blijft de Stichting Thuiszorg nog lange tijd de belangrijkheid van hun Stichting bewijzen in de samenleving van het eiland.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 2002

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Thuiszorg Goeree Overflakkee ontvangt ISO certificaat voor liaar

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 december 2002

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's