Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dirksland is uniek mobiliteitscentrum rijker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dirksland is uniek mobiliteitscentrum rijker

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op het industrieterrein aan de Nijverheidsweg heropende onlangs een uniek bedrijf. Cor Melissant ontsloot deuren van zijn mobiliteitscentrum en probeert zo te voldoen aan de mobiliteitsbehoefte van de mens.

Zeventien jaar geleden begon de heer Melissant op kleine schaal als automonteur van ‘alle merken’. Nu is hij eigenaar van een bedrijf dat behoorlijk is uitgebreid. Naast de garage waarin hij het Mazda-dealerschap uitoefent, valt ook de caravanhandel onder zijn beheer. Maar sinds kort heeft zich daar ook een tweewielerpoot bij gevoegd. Volgens Melissant is er binnen de muren van zijn bedrijf nu een centrum ontstaan dat uniek is in Nederland.

Door het ontbreken van een opvolger en omdat de heer Jelier de pensioengerechtigde leeftijd naderde, moest de fietsenzaak van de familie Jelier aan de Voorstraat worden gesloten. Even leek het erop dat Dirksland een fietsenmaker zou móeten missen. Maar het liep anders; de heren Jelier en Melissant zaten allebei in het bestuur van de Ondernemersvereniging en zodoende hoorde Melissant van Jelier dat hij er over dacht om zijn bedrijf te beëindigen.' Jelier vroeg eigenlijk meer uit ‘gekkigheid’ aan Melissant: “is het niets voor jou?”. Nadat hij het idee wat uitgewerkt had zag de garagehouder er wel brood in en nam de tweewielerhandel voor zijn rekening. Het mobiliteitscentrum was toen een feit. “Het is voor een bestaand bedrijf gemakkelijker om een fietsenzaak over te nemen, want de apparatuur voor de automatisering hebben wij al in huis, dus daar hoeven we niet veel verder meer in te investeren”, aldus de Dirkslandse garagehouder.

Vreemde eend in de bijt?

De eigenaar van het mobiliteitscentrum vindt niet dat de fiets- en scooterhandel een vreemde eend in de bijt van de autohandel is. Hi j ziet dit juist als een logische schakel bin- nen zijn bedrijf. Melissant neemt als voor- beeld de jongere van zestien jaar. Na de langverwachte leeftijd te hebben bereikt wordt de fiets ingeruild voor een scooter en later, als ze wat ouder geworden zijn, wordt de scooter weer ingeruild voor een auto, waar dan eventueel weer later een caravan achter worden verkocht. Hij vindt de fietsen- handel niet meer dan een logische aanvul- ling op zijn bedrijf. Deze formule die hij in zijn bedrijf hanteert heeft, volgens Melissant, “niets dan positieve reacties opgeleverd”, vooral tijdens de open dagen.

De garagehouder probeert zoveel mogelijk de drie onderdelen van zijn bedrijf vloeiend in elkaar over te laten gaan. Het personeel moet zich dan bewust worden dat iemand die een auto koopt ook misschien nog wel een fiets kan gebruiken.

De heer Melissant vindt dat garagehouders moeten blijven vernieuwen, want “In de autohandel is momenteel niet zo veel meer te verdienen”. De oorzaak voor de kleine winstmarges ligt volgens Melissant bij de overheid: via BPM en BTW vloeit ongeveer vijftig procent van een nieuw aangeschafte auto naar de staatskas. “Het is daarom nodig dat er omgezien wordt, naar andere activiteiten”, aldus Melissant.

De ondernemer verwacht dat de klanten van Jelier - in het centrum van Dirksland - de weg naar het mobiliteitscentrum aan de rand van het dorp wel zullen vinden, want de eerste tekenen zijn hoopvol. Hij onderkent dat de contacten met de klanten van ‘fietsenpoot’ anders zijn als die van de autogarage. Er blijft volgens Melissant altijd ruimte voor juist dat kleine schroefje, tandwieltje of ventielslangetje.

Rondlopend door de tweewielerafdeling vallen de luxe fietsen op. Het standaardmodel fiets ‘zonder poespas’ blijkt steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen. Volgens Melissant worden de fietsen momenteel uitgerust met allerlei snufjes, zoals tientallen versnellingen, geavanceerde remsystemen en een frame van aluminium. Dit laatste zorgt wel voor de duurzaamheid van de tweewielers. Toch vindt Melissant de prijzen van de fietsen niet te hoog. “Alles is duur en als je bekijkt hoe lang de fiets tegenwoordig meegemaakt, valt de prijs best wel mee!”

Fervent kampeerder

In een bedrijf waarvan de eigenaar een fervent kampeerder is mag natuurlijk de caravan niet ontbreken. Ook deze handel past in de logische lijn van het bedrijf, want achter een auto kan een caravan. Met plezier handelt Melissant in caravans en campers. Volgens hem blijft dit segment groeien, ook al wordt het economische wat minder. Wel erkent hij dat caravans niet goedkoop zijn, maar de Nederlanders hebben er toch iets voor. “Nederlanders zijn toch een nomadenvolk”, volgens Melissant, e,n “ze krijgen er heel veel voor terug”.

Ondanks de slechte economische vooruitzichten heeft Cor Melissant nog wel plannen voor de toekomst, maar deze zijn nog in een dusdanig vers stadium dat de enthousiaste ondernemer nog geen tipje van de sluier op wil lichten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 december 2002

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Dirksland is uniek mobiliteitscentrum rijker

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 31 december 2002

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's