Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goereese school 'Buten de Poorte' krijgt, als ��n van de weinige, het lespakket rondom de Ramp officieel uitgereikt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goereese school 'Buten de Poorte' krijgt, als ��n van de weinige, het lespakket rondom de Ramp officieel uitgereikt

Scholenproject Delta 2003

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het kader van de herdenking van de watersnoodramp van 1953 worden scholen hier in belangrijke mate bij betrokken. Op diverse wijzen worden kinderen van de basisschool en het voortgezet onderwijs bepaald bij de weerzinwekkende gebeurtenissen die zich, op twee weken na, precies vijftig jaar geleden in dit gebied voltrokken. In Zuid­Holland, Zeeland en Noord­ Brabant wordt zo gestalte gegeven aan het Scholenproject 'Delta 2003'. In het kader van dit project is niet alleen een speciale 'Watersnoodkrant' uitgegeven, maar is ook een lespakket ontwikkeld, gericht op kinderen van 10­14 jaar, dat ­ evenals de 'Watersnoodkrant' ­ wordt uitgereikt aan alle scholen (ca. 1000) in de getroffen gebieden. Het pakket bestaat uit lessen die aansluiten op de vakken aardrijkskunde of wereldoriëntatie. Het bevat, naast een docentenhandleiding, de videoband 'Het water komt' en zes grote afbeeldingen die een impressie geven van de aard en omvang van 'de Ramp'. Drie scholen in bovengenoemde provincies werden afgelopen dinsdag vereerd met een officiële uitreiking van de lespakketten. En in Zuid­Holland was dat de openbare basisschool 'Buten de Poorte' te Goedereede, in verband waarmee burgemeester C. Sinke van de gemeente Goedereede speciaal een bezoek bracht aan de gecombineerde groep 7/8 van juf Verweel.

Niet vieren, maar herdenken

De juf had 's morgens in de klas al aangekondigd dat dit 's middags zou gaan gebeuren. En blij waren de kinderen dat zij één van de drie scholen waren aan wie het lespakket zó officieel werd uitgereikt. Wel had de juf daarbij gezegd dat je zo'n Rampherdenking niet 'viert'. Je 'herdenkt' zo'n gebeurtenis, had ze uitgelegd En dat begrepen de kinderen wel. En ze zullen het nog beter hebben begrepen nadat de burgemeester over de Ramp vertelde, m de klas.

Combinatie van factoren

Hij legde uit waardoor het kwam dat in 1953 zo'n groot deel van Nederland verdronk, 't Was een combinatie van factoren, legde hij uit: een zware Noordwester storm, springvloed én dijken die niet sterk genoeg waren. Van tevoren hadden er al wel waarschuwingen geklonken dat het absoluut verkeerd zou gaan als het inderdaad zo zou stormen en als het dan inderdaad spnngvloed zou zijn, maar die waarschuwingen legde men eigenlijk gewoon naast zich neer. "t Zou zo'n vaart wel niet lopen...' En toen gebeurde het toch!

Verschrikkelijke nacht

De burgemeester vertelde er wat van en probeerde een indruk te geven van welke drama's zich m die verschnkkelijke nacht hebben afgespeeld, waarbij hele gezinnen voorgoed uit elkaar werden gerukt. Gebeurtenissen die je je hele leven met meer kwijtraakt Ook vertelde hij over de hulpverlening die

Ook vertelde hij over de hulpverlening die op gang kwam. Eerst door vissers uit de streek, die met hun schepen mensen vanaf de daken van hun huizen of uit bomen of telefoonpalen probeerden te redden. Maar een grootschalige hulpverlening kwam pas later op gang. Met de communicatiemiddelen van toen werd namelijk pas laat bekend welk 'n grootschalige ramp zich had voltrokken, 't Was een Belgische vliegenier die het had gehoord en die toen met zijn hehkopter was opgestegen om zich ervan te vergewissen wat er gebeurd was. Die gaf toen aan de Nederlandse regering door wat een vreselijke situatie hij beneden zich aantrof. Toen de hulpverlening eenmaal goed op gang kwam, werden geredde mensen per schip naar veiliger oorden gebracht.

Dit nooit meer

Het was een zeer harde confrontatie voor het Nederlandse volk en over één ding was iedereen het eens: dit nooit meer! Daarom werd een Deltawet gemaakt, waarin ondermeer werd bepaald dat alle open zeegaten gedicht moe.sten worden. En zo gebeurde ook: de Deltawerken werden aangelegd. Behalve dat deze een bescherming bieden tegen het zeewater, leverden ze ook als belangrijk voordeel dat de eilanden onderling uit hun isolement raakten. Want in plaats van alleen met een boot kon je nu voortaan over de weg 'naar de overkant'.

Nog niet klaar mee

Maar, zo maakte de burgemeester duidelijk, tóch zijn we er met klaar mee. Want door die rigoureuze afsluiting van de zeearmen is ook rigoureus ingegrepen in de natuur. En dat dit later ernstige gevolgen voor het milieu zou hebben, heeft men zich tóen onvoldoende gerealiseerd. In het van de zee afgesloten en thans stilstaande water stuiten we nu bijvoorbeeld op de blauwalgenproblematiek. En het zal nog heel wat hoofdbrekens kosten, voordat we in Nederland dit probleem onder de knie hebben. Dat is de opdracht voor de komende jaren, zo het de burgemeester weten. Maar misschien zijn er wel een paar van jullie, zo stimuleerde hij de kinderen, die dan inmiddels ingenieur zijn of burgemeester en die dan belangrijke beslissingen kunnen nemen over hoe het verder moet...

Ook op internet

Na zijn indrukwekkende verhaal ­ de kinderen hingen aan zijn lippen ­ reikte burgemeester Sinke het lespakket officieel uit aan juf Verweel; enkele leerlingen uit de klas mochten het openmaken, 't Was best spannend wat er allemaal in zou zitten. En toen ze alles hadden uitgepakt hebben ze mét elkaar en mét de burgemeester er zich nog 'n poosje over gebogen en over nagepraat. En als ook ouders of opa's en oma's het lespakket eens willen bekijken, dan kan dat via internet, op website www.delta2003.nl.

Organisatie

De leiding van het onderwijsproject is m handen van het Zeeuwse instituut voor Zorg, Welzijn en Cultuur 'Scoop'. Het project is tot stand gekomen in samenwerking met Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland, Centrum voor de Kunsten ROC Zeeland, de provincies Zeeland, Noord­Brabant en Zuid­ Holland en het Erfgoedhuis Zuid­Holland.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Goereese school 'Buten de Poorte' krijgt, als ��n van de weinige, het lespakket rondom de Ramp officieel uitgereikt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's