Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

40 jaar geleden... de barre winter van 1962-1963

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

40 jaar geleden... de barre winter van 1962-1963

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De oudere lezers onder ons zullen zich de barre winters van 1929,1940 en die van 1962-1963 nog herinneren als bar en boos. Deze winters hadden een langdurige periode en namen enkele maanden het gehele levenspatroon in beslag. Over de winter 1962-1963 twee foto's die laten zien hoe het vervoer van producten per veerboot werd onderhouden. Een brug was er toen nog niet.

Grote inzet van het personeel

Flakkee had toen dne veerdiensten De R T M onderhield de dienst Middelhamis-Haven-Hellevoetsluis Van dei Schuyt-van den Boom en Stanfnes Redenj had veerdiensten Den Bommel-Numansdorp en Ooltgensplaat (sluishaven)-Dintelsas Van Middelharnis voer o a de Schelde en de grote veerboot Haringvliet Zij kregen hulp bij de aanhoudende vorst van twee sleepboten van Redenj Kooren uit Rotterdam

Op de foto verlaat de boot de haven van Middelharnis, nadat door de slepers eerst de geul enigszins bevaarbaar was gemaakt Voorop ziet u een groep eenden die open water zochten om zicb te vermaken Het geheel een imponerend schouwspel

Sluishaven

De veerdienst Den Bommel-Numansdorp moest de stnjd meestal spoedig opgeven Middelharnis bield het wat langer vol

De veerboot Beatrix werd juist op tijd overgebracht van Den Bommel naar de dienst Sluishaven-Dintelsas, waar samen met de aldaar varende Gonncheni V de dienst, zo goed en zo kwaad als het ging, werd onderhouden Deze veerboten kregen assistentie van de stoomsleper Constantina van de Fa Schiels uit Dordrecht en de Broedertrouw V van Sleepdienst Broedertrouw Den Boer uit Zwijndrecht

Op de foto wordt de Beatnx door de Broedertrouw de Sluishaven ingeloodst De Constantina bleef meestal buiten om de andere boot die even tevoren van Sluishaven naar Dmtelsas was vertrokken bij te staan De boten bleven tot het laatst toe de verbinding onderhouden Het personeel van al de genoemde veerboten was de gehele dag m de weer om de zaak draaiende te houden, een spannende en zeer nuttige werkzaambeid Aan belangstelling op de wal geen gebrek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

40 jaar geleden... de barre winter van 1962-1963

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's