Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Strijd Om In Te Gaan!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Strijd Om In Te Gaan!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ondertitel van het boek waarover het in dit artikeltje gaat, luidt: “Het Koninkrijk der hemelen nemen met geweld. ” De oplettende Bijbellezer herkent er een woord van de Heere Jezus in. Te vinden in Mattheüs 11: “Van de dagen van Johannes de Doper tot nu toe wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan en de geweldigers nemen hetzelve met geweld’’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het tot voor kort een duister Schriftwoord vond. Ik wist er niet zo goed weg mee. Daar geven de verklaarders van het Mattheüs-evangelie ook wel aanleiding toe.

Want ze spreken elkaar betreffende deze tekst nogal tegen. Zo interpreteert dr. J. van Bruggen, wiens laatste boek ik vorige week besprak, dit woord van de Heere Jezus als een negatief woord. Hij vertaalt als volgt: “Vanaf de dagen van Johannes de Doper tot nu toe staat het hemelrijk onder druk en mannen van geweld slepen het weg. ”

Tegenkanting en verzet tegen Jezus en Zijn boodschap zouden erin doorklinken. Maar iemand als Matthew Henry, de bekende Engelse bijbelverklaarder uit een vorige eeuw, geeft een heel andere uitleg. Ik lees bij hem: “Zij die deel willen hebben aan de grote zaligheid, worden er met een sterke begeerte naar uitgedreven. Zij willen haar machtig worden op elke voorwaarde. En als zij haar hebben aangegrepen, zullen ze haar niet loslaten voordat ze een zegen hebben gekregen. ” Deze verklaring komt overeen met die van Johannes Calvijn.

Ik moet zeggen: voor deze laatste uitleg ben ik sinds kort helemaal ingewonnen. Een pas uitgekomen boek heeft me ervan overtuigd. Het ligt op dit moment hier voor me. Het is ooit geschreven door Thomas Watson. Hij leefde van 1620 tot 1686 en was een puriteinse prediker. Onder meer in Londen. Al eerder schreef ik over hem, namelijk over zijn verklaring van het Gebed des Heeren.

Maar ook heeft hij een verhandeling geschreven over deze moeilijke tekst uit Mattheüs 11. Het kwam onlangs in Nederlandse vertaling uit. Onder de titel "Strijdt gij om in te gaan!’’, ook een woord van de Heere Jezus. In zijn inleiding schrijft hij iets over de prediking van Johannes de Doper. Over hem spreekt deze tekst immers allereerst. Watson verrast altijd door zijn beeldende en pakkende manier van zeggen. Zo ook hier.

“Johannes preekte niet zozeer om te behagen, maar om van nut te zijn. Hij wilde liever de zonden van de mensen aan het licht brengen dan zijn eigen welsprekendheid tonen. De beste spiegel is niet de spiegel die het meest verguld is, maar de spiegel die de meest getrouwe weergave van het gezicht geeft. We moeten ons het liefst stellen onder een prediking die ons het best aan onze zonden ontdekt en ons toont wat er in hel hart woont." Welnu, zo'n prediker was Watson ook. Hij was scherp ontdekkend. Dat blijkt ook in deze verhandeling over ‘de geweldenaars'. Want deze uiteenzetting is kennelijk ontstaan uit zijn vrees dat er zo weinig geweld werd gedaan op het Koninkrijk van God. Dat wil hij aan de kaak stellen. En tegelijkertijd opwekken om de weg van dit woord van de Heere Jezus te gaan: te strijden om in te gaan!

Geweld doen op Gods Koninkrijk - het heeft volgens Watson tal van aspecten. Zo spreekt hij eerst van het geweld doen op jezelf. Namelijk door de zonde te ontvluchten. Hij zegt: Vermijd alle verleidingen die je tot de zonde kunnen voeren. Wees op je hoede voor dat wat de zonde voedt. Breng jezelf niet in verzoeking. En hij geeft daarbij een advies: je kunt de zonde het best op je knieën bestrijden... En daarmee geeft hij tegelijkertijd aan wat de schuldige plicht van de mens is: de Heere te zoeken in het gebed. Dat bewaart ook voor veel zonden.

Watson zou niet zijn die hij is - een puritein die met name gericht is op de praktijk van de godzaligheid - als hij in dit boekje niet heel praktische zaken zou aandrageh. Let eens op de titels van de nu volgende hoofdstukken. ‘Geweld doen door het lezen van het Woord.’ ‘Geweld doen door het horen van het Woord.’ ‘Geweld doen in het bidden.’ ‘Geweld doen door meditatie.' ‘Geweld doen door zelfonderzoek.’ ‘Geweld doen door het heiligen van de dag des Heeren.’ ‘Geweld doen door heilige gesprekken.'

Wat dat laatste betreft zegt Watson dat godvruchtige woorden ons op Christus doen lijken. Heilige gesprekken zullen een middel zijn om Christus in ons gezelschap te brengen. Ook al is onze armoede en ons gemis het thema van ons spreken. Denk eens aan de Emmaüsgangers. En als Hij komt, brengt Hij een zegen met Zich mee...

Watson schroomt niet een geduchte waarschuwing uit te spreken aan het adics van degenen die geen geweld oefenen. "Sommigen veinzen dat ze gelovigen zijn, maar ze zijn zonder werk in de wijngaard. Ze veinzen dat ze het geloof gebruiken om te zien, maar niet om te werken..." Bedenk, zegt Watson, één ken ik die niet stil zit. Dat is de duivel. Hij gaat rond, als de meest . ijverige. De wereld is zijn parochie en hij gaat iedere dag op huisbezoek. Hij is aan het werk en zouden wij dan slapen? Daarom: strijd om in te gaan!

N.a.v.: Thomas Watson, Strijdt gij om in te gaan. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. 156 pag. prijs € 19,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Strijd Om In Te Gaan!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's