Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blik op kerk en samenleving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blik op kerk en samenleving

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

- De kloof en de brug

- Geheimtaal

- Verstaanbaarheid

Daar is de laatste jaren nogal wat over te doen geweest, over de kloof en de brug. Onder de kloof moeten we dan verstaan de afstand, laten we zeggen, tussen de kerk en ähet geloof aan de ene kant, en de mensen van eze tijd aan de andere kant. Met de brug 'ordt dan bedoeld dat de kerk geroepen is met haar boodschap naar de mensen van deze tijd toe te komen, de prediking van het Evangelie begrijpelijk en verstaanbaar te maken, zo, dat de mensen van deze tijd ook bereikt worden. We leven nu eenmaal in een postchristelijke maatschappij, in een samenleving die hoegenaamd niets meer van het Evangelie weet of begrijpt. Het komt dus aan (fp duidelijkheid, zodat mensen niet afhaken omdat er onverstaanbare taal wordt gesproken.

Ik stel het nu een beetje versimpeld voor, er zou méér over te zeggen zijn, maar dan kan iedereen aanvoelen wat ik bedoel.

* * *

Aan deze problematiek werd ik weer herinnerd door wat ik dezer dagen las van Catharine Keyl. In een E.O.-serie, die hoge kijkcijfers scoorde, heeft zij, die totaal ongelovig is, contact gehad met verschillende mensen van de kerk. Haar reactie geef ik met haar eigen woorden weer:

"Je wordt continu buitengesloten, ze geven mij het gevoel dat ik er niet bij hoor. Christenen praten geheimtaal, ik snap echt niets van wat zij zeggen. Het is toch waanzinnig dat er geen groep in de samenleving is die zó graag haar geloof wil uitleggen aan anderen, maar het zó slecht kan. Neem nou bisschip Wiertz, die is niet in staat te communiceren. Hij realiseert zich niet, als hij het woord 'apostel' gebruikt, veel mensen afhaken omdat ze geen idee hebben van wat hij bedoelt".

* * *

De moet eerlijk zeggen dat ik altijd geneigd ben, zulke uitspraken enigszins te relativerne. Om alle misverstand te voorkómen, ik ben ervan overtuigd dat er een diepe kloof gaapt nissen kerkmensen en ongelovigen. Bij de laatste categorie hebben we al te maken met de kleinkinderen van de verioren zoon, die echt geen notie meer hebben van het Evangelie. Aan wie alle bijbelse woorden en begrippen moeten worden uitgelegd. En de kerk heeft de roeping en de opdracht om met haar getuigenis zo begrijpelijk mogelijk over te komen.

Maar tegelijk signaleer ik dat we stuiten op een muur van onwelwillendheid. Niet alleen bij rand- en onkerkelijken, maar ook bij kerkmensen. Ze worden op alle manieren geïnformeerd, ze hebben overal een mening over en overal een antwoord op, maar de simpelste dingen van de Bijbel kunnen ze niet begrijpen. Ook in de kerken wordt voortdurend geklaagd door ouderen en jongeren dat de dominees toch zulke onverstaanbare taal spreken en woorden gebruiken die nergens op slaan... Terwijl vele mensen een middelbaar niveau hebben, zou er in de kerk moeten worden gesproken op het niveau van de zondagsschool. .. Dat is een gegeven waar ik aan vastloop.

Ik vraag me weleens af hoe toch de apostelen dit probleem hebben opgelost. Want we leven nu in een postchristelijke maatschappij, maar toen het Evangelie z'n loop begon, was het een praechristelijke samenleving. De mensen hadden nog nooit van de enige ware God gehoord, hadden geen enkel begrip van het EvangeUe, kortom, ze wisten helemaal niets. En als je dan de Handelingen van de apostelen leest, en tot je laat dooniingen hoe teen het Woord werd verkondigd, dan zie je tot je verwondering dat zoveel mensen dat Woord aanvaardden en tot bekering en geloof kwamen. Toen was het Evangelie toch óók niet naar de mens? Bij de antieke mens was toch óók geen aanknopingspunt voor het Evangelie?

Dat wonder gebeurt vandaag soms nög. Heel incidenteel komt het voor - door omstandigheden - dat een totaal onkerkelijke een kerkdienst bijwoont, en dat hij of zij door het Woord wordt gegrepen. Iemand die het voor de eerste keer hoort en heel goed weet waar het over gaat en wat er bedoeld wordt!

Komt dat doordat de prediker zo laag is afgedaald en in zo begrijpelijke taal heeft gesproken? Nee, ik denk doordat de Heiüge Geest het Woord kracht bijzet. Dat neemt niet weg dat voorgangers er alles aan moeten doen om zo verstaanbaar mogeUjk te zijn. Maar laten we de factor niet onderschatten of zelfs buiten spel zetten dat de Heere met Zijn Woord doet wat Hem behaagt.

Waarnemer

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Blik op kerk en samenleving

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's