Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CDA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CDA

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Planschades

28 maart a.s. wordt een belangrijke dag voor gemeenten in Nederland. Op die dag zal de Hoge Raad in laatste instantie besluiten of het gemeenten is toegestaan om planschades. waarmee men op grond van artikel 49 van de Wet Ruimtelijke Ordening geconfronteerd kan worden bij wijzigingen van een bestemmingplan. geheel of gedeeltelijk af te wentelen op degene die de bestemmingsplanwijziging heeft aangevraagd.

De verwachting is het dat de Hoge Raad zal besluiten dat dit niet is toegestaan, noch in een planschadeovereenkomst. noch in een door de gemeente afgedwongen privaatrechtelijke afspraak tussen de aanvrager van een bestemmingsplanwijziging en mogelijke gedupeerden van deze wijziging. Dit zou voor vele gemeenten verregaande consequenties kunnen hebben, omdat het uiteindelijke gevolg hiervan is dat de planschades voor rekening van de gemeente, en daarmee van de belastingbetalende burgers, zullen gaan komen.

Veel gemeenteraden zien dit als een onwenselijk bijverschijnsel van planologisch beleid en hebben daarom in het verleden de planschadeovereenkomst als noodzakelijk onderdeel van bestemmingsplanwijzigingen bestempeld.

Qevoelige plaats

De rechters hebben, met hun veroordeling van deze praktijken, echter de vinger op een gevoelige plaats gelegd: in feite worden planschadeovereenkomsten door gemeenten gebruikt om de verantwoordelijkheid die de gemeente als overheid heeft voor een grondige afweging van alle belangen die spelen bij een bestemmingsplanwijziging. af te schuiven: zolang de direct belanghebbende maar alle kosten voor derden betaalt, dan zal de gemeente genegen zijn om tot wijziging van het bestemmingsplan over te gaan: en wanneer de direct belanghebbende niet instemt met een planschadeovereenkomst, dan is het financieel risico voor de gemeente een argument om het verzoek af te-wijzen. De rechters hebben hiermee de afwenteling van planschade. zowel via publiekrechtelijke afspraken als opgelegde privaatrechtelijke overeenkomsten. bestempeld als oneigenlijke instrumenten: ze geven de gemeente de ruimte om hun verantwoordelijkheden bij het bepalen van planologisch beleid te ontlopen. Belangrijker nog is dat het standpunt van de rechters bevestigt dat planschades niet voor niets een aparte plaats in de Wet Ruimtelijke Ordening hebben verkregen. Het is de erkenning van het feit dat Nederland een klein landje is. en dat met de beschikbare ruimte gewoekerd moet worden. Ruimte creƫren voor de ene activiteit doet soms afbreuk aan het woongenot of de waarde van onroerend goed van anderen. Desondanks moet soms in het algemeen belang een keuze worden gemaakt, waarbij individuele belangen geslachtofferd moeten worden, en compensatie via planschade is dan een wettelijk hiervoor aangereikt ins- trument. Gemeenten, die tot beleid verheffen dat wijzigingen van een bestemmingsplan nooit en te nimmer tot planschadedaims voor de gemeente mogen leiden, kunnen niet beter doen dan een groot hek om hun bebouwde gebieden zetten en daarbinnen nooit meer iets of iemand zich laten vestigen.

Maar gemeenten die hun wettelijk taken met betrekking tot de ruimtelijke inrichting van hun gebied iets serieuzer nemen, die zullen besluiten om voortaan bij de aanvragen tot wijziging van een bestemmingsplan niet alleen naar esthetische en ruimtelijke aspecten te kijken, maar ook de vraag te beantwoorden of met de gevraagde wijzigingen het algemeen belang is gediend in die mate dat evt. individuele schade op de koop toe genomen moet worden. En die gemeenten nemen met rechte rug en het hoofd omhoog de eventuele gevolgen van hun besluiten op zich, in plaats van ze af te wentelen.

Informatie: CDA-Goedereede Fractievoorzitter: H.T. VAN OOSTENBRUCGE Gladiolenpad 4, 3251 CM Stellendam tel. 0187 493223

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 2003

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

CDA

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 2003

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's