Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meesterwerk van H�ndel gezongen door zeer talentvolle scholieren in Dirksland en Dreischor

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meesterwerk van H�ndel gezongen door zeer talentvolle scholieren in Dirksland en Dreischor

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Oratorium 'ISRAËL IN EGYPT' zal binnenkort worden uitgevoerd door een Vocaal Ensemble van 35 talentvolle leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap 'Prins Maurits' uit Middelharnis.

Het betreft een van Handels meest fantasierijke Oratoria: het heeft zowel zeer bewogen, alsook zeer uitbundige delen, die op een beeldende manier de Hebreeuwse slaven in Egypte en hun uittocht neerzet. Maandenlang zijn de scholieren al bezig om dit, grotendeels S-stemmige, Oratorium in te smderen. Vele pauzes benutten de leerlingen om zich steeds verder te bekwamen in het werk van Handel. Maar ook tijdens losse uurtjes kan men ineens een groep leerlingen luid horen schallen vanuit een trappenhuis, en daarnaast zijn dan natuurlijk nog de nodige repetities in hun eigen vrije tijd. De uitvoering van dit werk vormt een kroon

De uitvoering van dit werk vormt een kroon op een jarenlange ontwikkeling die uitmondde in een viertal schoolkoren. Leerlingen volgen vrijwillig of verplicht stemvorming bij een zangpedagoge. Het bovenbouwkoor is bekend vanwege de jaarlijkse uitvoering van de Ceremony of Christmas Carols. Daarnaast is het traditie om met een buslading vol scholieren mee te werken aan de Scratch-Messiah in Leiden. Het geheel staat onder leiding van Sietse van

Wijgerden, muziekdocent in Middelhamis. Het werk wordt uitgevoerd op stille zaterdag, 19 april in de Hervormde kerk om 19.00 uur te Dirksland en als bevrijdingwerk op maandag 5 mei in de Hervormde kerk te Dreischor om 20.00 uur. Deze uitvoering wordt extra bijzonder gemaakt doordat een schoolkoor begeleidt wordt door een professioneel instrumentaal ensemble. De soli worden vertokt door talentvolle leerlingen. De toegang voor dit bijzondere concert is 5 euro.

Unieke plaats Het werk neemt een unieke plaats in onder

Het werk neemt een unieke plaats in onder de Oratoria van Handel, het bevat nameUjk een uitzonderlijk grote hoeveelheid van koren, naast zeven aria's en enkele recitatieven. Drie aria's zijn muzikaal bijzonder omdat het duetten zijn, en wel een voor 2

sopranen, een voor twee bassen, en een voor alt en tenor. De leerlingen zullen ook hierop hun uiterste best doen om deze zo muzikaal mogeUjk te vertolken.

Het gehele Oratorium bestaat uit twee delen waarvan het eerste de plagen beschrijft. Het eerste deel is daarom zeer contrastrijk en vooral beeldend gecomponeerd: de onderdrukkingen van het volk, het water dat in bloed is veranderd, het springen van de kikkers, het razendsnel suizen en zoemen van de vliegen, het vurige spuien van de hagelstenen, de diepste duisternis (weergeven door allerlei vreemde wendingen), het terneer laten storten van de eerstgeborenen, maar ook een pastoraal deel; waarin duidelijk wordt dat God met de IsraëUeten is, en tenslotte de doortocht door de rode zee.

Het tweede deel is in scherp contrast met het eerste dramatische deel: de lofzang van Mozes en Miriam is de enige tekst welke aanleiding geeft voor een groots overwinningsdeel. Al bij de inzet kunnen de wagens en ruiters gehoord worden in de verbeelding van het hoefgetrappel, maar ook kan bijvoorbeeld gehoord worden hoe door Gods adem de wateren wijken, hoe het water steeds hoger en hoger komt te staan door de steeds hoger zingende sopranen, en de doorgang over de diepte van de zeebodem uitgebeeld wordt door de laag zingende bassen.

Oudere componisten

Een interessant gegeven is dat Handel voor een aantal delen gebruik maakte van muziek van oudere componisten dan hijzelf, Handel bewerkte deze deels in zijn eigen stijl, maar soms laat hij de oude motetstijl nog duidelijk weerklinken: een mooi contrast met de 'moderne' stijl van Händel. In die tijd nog werd het gebruiken van andermans werk niet gezien als plagiaat, maar juist als een eerbetoon. Het gaat hier om werk van Stradella, G. GabrieUi en Kerll.

'Israël in Egypt' is bij uitstek geschikt om uitgevoerd te worden in de tijd voor of rond Pasen. Het uittocht verhaal is immers nauw verbonden met het Pascha en het Paasverhaal. Eerst de verdrukking, maar daarna de bevrijding is het thema van Pasen welke ook volgens zeer oude tradities nu nog in vele kerken in de Paaswake-dienst wordt voorgelezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 2003

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Meesterwerk van H�ndel gezongen door zeer talentvolle scholieren in Dirksland en Dreischor

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 2003

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's