Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods kracht in de opwekking van Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods kracht in de opwekking van Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

...Naar de werking der sterkte Zijner macht die Hij gewrocht heeft in Christus, toen Hij Hem uit de doden heeft opgewekt...(Efeze l:19c-20a) Het is alsof de apostel woorden tekort komt

Het is alsof de apostel woorden tekort komt om uit te drukken hoe groot de kracht is, waarmee de Heere werkt. Hij stapelt ze zomaar op elkaar: de uimemende grootheid van Zijn kracht en de werking der sterkte Zijner macht. Zwaar geladen woorden, die toch de grootheid van Gods kracht niet kunnen uitdrukken.

Er zijn ook geen woorden voor te bedenken. De kracht van God is niet te meten. Bij een motor spreken we over zoveel p.k. Bij bommen over zoveel megaton. Maar met welke categorieën moet je de kracht van God aanduiden?

Er is één woord dat we kennen. Voor werking staat in het Grieks energie. Naar de energie van de sterkte Zijner macht. Dat is vandaag in discussie, energie Het léék een zegen dat de mens zoveel energie kan produceren. Maar er zijn ook gevaren aan verbonden. Als we het niet in de hand hebben wordt het een bedreiging...

De Goddelijke energie, waaruit blijkt die? Die Hij gewrocht heeft in Christus, toen Hij Hem uit de doden heeft opgewekt. Dat doet, met eerbied gesproken, niemand Hem na. Wij kunnen veel met energie, we kunnen er stroom mee produceren, we kunnen er bommen mee tot ontploffing brengen. Met onze energie dringen we door tot hoog in de lucht en tot ver in de ruimte. Maar dit éne kunnen we niet: doden opwekken.

En dat kan HIJ nu wel. Dat heeft Hij getoond toen Hij Christus opwekte uit de doden. Dat was een wonder! Want het leek erop dat die andere macht, de macht uit de hel, het gewonnen had. De vijanden hadden hun zin. Hij Die nederUgt zal niet weer opstaan. En de vrienden waren bedroefd. Wij hoopten... Maar het is niet gebeurd... Het was alsof de almachtige God er machteloos tegenover stond.

Maar op de Paasmorgen heeft Hij Zijn kracht getoond. Door Zijn Goddelijke energie beefde de aarde, ging het graf open, werd de Dode opgewekt. En niet voor even, maar voor altijd. Wetende, schrijft Paulus in een andere brief, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft, de dood heerst niet meer over Hem. Want Hij had alles gedaan wat er te doen was. Hij had voldaan aan alle eisen van Gods wet. Nu had de dood geen macht meer. Nu kon het graf opengaan. Maar daarmee was de energie van God nog lang niet uitgeput. Wanmi deze Levensbron vloeit het leven voor eeuwig. Zoals een energiecentrale stroom levert voor een hele regio, zo is de opgestande Christas krachtbrond voor een nieuw leven. Door Zijn kracht worden we opgewekt tot een nieuw leven.

Is die kracht in ons leven al openbaar gekomen? Het is een daad van God, zegt onze belijdenis, groter dan de schepping der wereld of de opwekking uit de doden.

Dat zal ieder die bij zichzelf de dood vond, toestemmen. Ik lag machteloos en krachteloos neer. Ik leefde mijn eigen leven, Uc ging mijn eigen gang. Ik kon mezelf niet opwekken, maar ik wilde ook niet opgewekt worden. Alles in mij kwam ertegen in verzet.

Maar ik werd aangeraakt door die Goddelijke energie. Ontwaakt gij die slaapt! Toen gebeurde het wonder: opgewekt tot een nieuw leven. En nu leef ik, maar niet meer ik, Christus leeft in mij.

Dat onvoorstelbaar, zo'n armzalig schepsel, uit de dood overgegaan in het leven. En elke dag omgevormd worden naar het Beeld van de Opgestane. Elke dag te moeten ervaren: in mij is geen kracht. En toch te mogen weten: ik vermag alle dingen door Christas, Die mij kracht geeft.

Gij toch. Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht.

Bergambacht W. VAN GORSEL

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Gods kracht in de opwekking van Christus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's