Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

150 tot 200 minder verkeersslachtoffers door intensieve snelheidscontrole

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

150 tot 200 minder verkeersslachtoffers door intensieve snelheidscontrole

Zes regionale verkeershandhavingsprojecten onder de loep:

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit een eerste voorlopig onderzoek naar het effect van regionale verkeershandhaving op de verkeersveiligheid blijkt dat de inspanningen volgens voorzichtige schattingen hebben geleid tot 150 tot 200 minder verkeersslachtoffers (doden en gewonden). Dit blykt uit een onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en de afdeling Ontwikkeling en Onderzoek van het Parket­Generaal naar de resultaten van de inspanningen op trajecten uit zes regioprojecten en zes vergelijkingstrajecten waar geen bijzondere inspanningen zijn verricht. De bevindingen zijn te vinden in Goed Beschouwd, een uitgave van het Openbaar Ministerie bij het Jaarverslag 2002.

De laatste jaren heeft het BVOM zich samen met de politie ingezet om gevaarlijke verkeerssituaties aan te pakken. Via regionale verkeershandhavingsprojecten wordt veel geïnvesteerd in de handhavmg op de vijf speerpunten, helm, gordel, rood licht, alcohol en snelheid. In Goed Beschouwd is een voorlopig antwoord gevonden op de vraag of deze inspanningen ook leiden tot meer veiligheid: zijn er daadwerkelijk minder slachtoffers gevallen? Het definitieve antwoord daarop wordt gegeven in een meeromvattende evaluatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, die eind 2003 wordt verwacht.

Blikschade

Verkeerscontroles binnen regioprojecten vinden plaats op tevoren geselecteerde tra­jecten die zich kenmerken door een hoge aantallen slachtofferongevallen en hoge overtredingspercentages van de maximumsnelheid. Uit zes verschillende regioprojecten ­ alle in 1999 gestart ­ zijn de slachtofferongevallen op één projecttraject vergeleken met een traject zonder bijzondere inspanningen. Geconstateerd is dat het mogeUjke effect van de handhaving niet zozeer zichtbaar is in het totaal aantal ongevallen (dat daalde met 14 procent, tegenover 17 procent op de vergelijkingstrajecten), maar veeleer in de ongevallen met slachtoffers. Dit kan worden verklaard uit het feit dat de gemiddelde snelheid op de projecttrajecten beduidend afnam. Het aantal automobilisten dat te snel reed (feitelijk meer dan 87 kilometer per uur) halveerde in 1999 van 32% naar 16% en is daarna gedaald tot een stabiel niveau van 12 ä 13%. Ongevallen die plaatsvinden bij een lagere snelheid lopen minder slecht af voor de betrokkenen: wel blikschade, maar minder doden en gewonden. Oude niveau

Oude niveau

Verkeershandhaving heeft dus effect op de verkeersveiligheid. Jaarlijks vallen minder slachtoffers door intensieve controle op onder meer de maximumsnelheid. Zodra niet meer intensief wordt gecontroleerd, neemt de overtreding van de maximumsnelheid echter met rasse schreden toe, waarna het binnen afzienbare tijd weer het oude niveau bereikt. De kosteneffectiviteit van verkeershandhaving moet daarom worden afgezet tegen infrastructurele maatregelen, die een bhjvend effect hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 mei 2003

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

150 tot 200 minder verkeersslachtoffers door intensieve snelheidscontrole

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 mei 2003

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's