Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Denemarken voorbeeld voor Nederlandse biologische landbouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Denemarken voorbeeld voor Nederlandse biologische landbouw

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De biologische landbouw speelt in Denemarken een grotere rol dan in Nederland. Het aandeel in de totale landbouwproductie is er ongeveer 6%, tegen 1,5% in Nederland. Denen kopen zelf ook meer biologische producten. namelijk 3 a 4% van alle voedingsmiddelen, tegen Nederlanders ongeveer 1,5%. Wat kunnen wij leren van de Deense aanpak? Op verzoek van het ministerie van LNV bracht het Landbouw Economisch Instituut (LEI) de Deense ervaringen in beeld. Een goed geregisseerde samenwerking binnen de keten, een sterk nationaal logo, en een verregaande integratie in de afzetstructuur voor ‘gangbare landbouwproducten zijn enkele van de factoren die de ontwikkeling in Denemarken hebben gestimuleerd. Zij kunnen ook de Nederlandse biologische sector verder op weg helpen. Daarbij is het van belang dat de stimulering van de productie niet uit de pas loopt met de ontwikkeling van de marktmogelijkheden.

Na een aantal jaren van groei heeft de biologische landbouw in Denemarken een volwassen fase bereikt, waarin vooral aandacht moet worden besteed aan het vasthouden van de bereikte positie. De ontwikkeling werd vooral gekenmerkt door een goede samenwerking tussen de overheid, het grootwinkelbedrijf, de verwerkende bedrijven en de landbouworganisaties. In de Raad voor Biologisch Voedsel (Organic Food Council of 0kologiske Fpdevarerad) zijn alle marktpartijen vertegenwoordigd en hier worden vraag- en aanbodstimulerende activiteiten gecoördineerd. De overheid bewaakt de kwaliteit van één sterk nationaal logo voor biologische producten. De communicatie over deze producten naar de consument heeft vooral een luchtig en aantrekkelijk karakter. Ze is niet belerend en weet ook minder milieubewuste consumenten een goed gevoel te geven bij de aankoop van een biologisch product. Via het (tweede) Actieplan Biologische Landbouw heeft de Raad veel activiteiten ondersteund ter vergroting van de vraag vanuit de markt. Vooral productontwikkeling heeft veel bijgedragen aan de groei van de biologische markt.

Een belangrijk aspect van de Deense ontwikkeling is een sterke integratie tussen gangbare en biologische landbouw. Dat komt tot uiting bij de afzet, waar verwerkings- en grootwinkelbedrijven welbewust het biologische segment hebben gestimuleerd naast het gangbare. Maar ook aan de productiekant is de integratie sterk, doordat onderzoek, onderwijs en voorlichting over biologische productie volledig zijn opgenomen in de bestaande kennisinfrastructuur voor de gangbare landbouw.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Denemarken voorbeeld voor Nederlandse biologische landbouw

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 mei 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's