Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking uit de Heilige Schrift

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Zo zeide Sarai tot Abram: Zie toch, de HEERE heeft mij toegesloten dat ik niet bare; ga toch in tot mijn dienstmaagd; misschien zal ik uit haar gebouwd worden. En Abram hoorde naar de stem van Sarai".(Genesis 16:2)

Wat duurt de tijd lang als je moet wachten. Het hjkt wel of minuten uren duren als je in de Wachtkamer zit. En wat duren dagen lang als je vol spanning uitziet naar de uitslag van je examens. Wat is wachten moeilijk! Vooral als je moet wachten op de Heere. Abram en Sarai weten er alles van.

Jaren geleden heeft de Heere hun een zoon beloofd. Later heeft Hij Zijn belofte herhaald en bevestigd. Wat waren Abram en Sarai dankbaar toen zij het hoorden. Wat hebben zij vaak gebeden om de vervulling van Gods Woord. Biddend gepleit op Zijn beloften. Hopend op de Hoorder der gebeden. Hun verwachtingen waren hoog gestemd. Maar inmiddels is het tien jaar verder, zonder dat er iets is gebeurd... Als wij op de Heere blijven wachten, gaat het

Als wij op de Heere blijven wachten, gaat het niet goed, denkt Sarai. Zo komt er niets van terecht. Abram, de vader der gelovigen, is het met zijn vrouw eens. Laten wij Uever zelf zorgen dat het goed komt. Dan weet je tenminste zeker dat er iets aan wordt gedaan. En zo geeft Sarai haar slavin als tweede vrouw aan haar man. Vervolgens verwekt Abram een zoon bij Hagar, Sarai's slavin.

Zo komt het gelukkig toch nog goed, denken zij. En wij begrijpen die redenering maar al te goed. Want ook ons zit het in het bloed. Maar van die dwaasheid worden Abram en Sarai spoedig genezen. Als je de Heere voor de voeten loopt, begint de ellende pas goed. Dat hebben Abram en Sarai geweten. Had ik maar gewacht op de Heere,,,

Had ik maar gewacht op de Heere,,,

Ineens besef je dat je hebt geluisterd naar de influisteringen van de duivel toen je het niet meer van de Heere verwachtte. Je plannetjes leken zo sUm, maar wat was je dwaas. En wat heb je de Heere verdriet gedaan met het wantrouwen van Zijn Woord, Beschaamd moet je voor Hem neerknielen.

Door schade en schande moet een kind van God leren dat niets zo dwaas is als het vertrouwen op jezelf, en dat niets zo wijs is als de onvoorwaardelijke overgave aan de Heere, "Wentel uw weg op de Heere, en vertrouw op Hem ,,, (Psalm 37:5-a)"! Dat is en blijft in het leven met Chrisms een levenslange les. Een les waarin je eigen ongelovige hart dagelijks gekruisigd wordt. Een les waarin de Heere je meer en meer overtuigt van Zijn betrouwbaarheid. Want Hij doet altijd wat Hij zegt. Wat is Hij goed!

Wie die les niet wil leren, komt bedrogen uit. Maar wie vanuit deze wijsheid leert leven, komt nooit bedrogen uit. Want: "...Hij zal het maken (Psalm 37:5-b)". Gelooft u dat?

Wapenveld J.B. ten Hove, v.d.m.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 2003

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's