Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het informatie- en klachtenbureau Gezondheidszorg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het informatie- en klachtenbureau Gezondheidszorg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Informatie- en Klachtenbureau Gezondheidszorg - kortweg IKG genoemd - is een onderdeel van het Regionaal Patiënten Consumenten Platform Rijnmond. Het IKG kan u als patiënt of consument op vele manieren ondersteunen.

Enerzijds is het IKG een vraagbaak waar u informatie krijgt met betrekking tot adressen van zorginstellingen, ziekten en ziektebeelden of uw rechten en plichten als patiënt. Anderzijds geeft het bureau u advies omtrent vele onderwerpen in de gezondheidszorg: waar kunt u de voor u benodigde zorg verkrijgen? Wat kunt u doen als u niet helemaal tevreden bent over de zorg? Hoe moet ik een klacht indienen en kan ik daarbij eventueel ondersteuning krijgen?

Verbeteren van zorg

Door uw vragen door het melden van uw klachten kunt u meehelpen aan de verbetering van de zorg en voorkomen dat anderen tegen dezelfde problemen aanlopen. De klachten die bij het IKG binnenkomen zijn zeer divers. Van het schenden van de rechten van de patiënt, zoals deze zijn vastgelegd in de Wet op de Behandelingsovereenkomst tot het weigeren van een hulpvraag door bijvoorbeeld een huisarts.

De medewerkers van het IKG hebben een adviserende functie. Bij het indienen van een klacht kunnen zij u adviseren over de te volgen procedure en - indien gewenst - ook ondersteuning daarbij bieden. Zij zullen echter geen uitspraak doen of de klacht gegrond is. Bij een bemiddeling in een conflict zal het IKG dan ook nooit tussen de twee partijen gaan staan, maar steeds een beroep doen op een derde onafhankelijke partij. De kracht van het IKG, als onderdeel van het

De kracht van het IKG, als onderdeel van het Regionaal Patiënten Consumenten Platform, is erin gelegen dat zij door samenwerking met één stem naar buiten kan treden en zo een grote invloed kan uitoefenen op de zorgsector. Het RPCP-Rijnmond heeft als hoofddoelstelling de toegankelijkheid van de gezondheidszorg te verbeteren.

Geen hulp door contract

Momenteel is er een discussie gaande tussen patiëntenorganisaties, huisartsenorganisaties en de zorgverzekeraar. Aanleiding hiertoe waren een aantal klachten van burgers uit de regio Rijnmond. Zij dreigden uit de boot te vallen op het gebied van huisartsenzorg. Huisartsen sluiten contracten af met zorgverzekeraars. De patiënten die bij deze verzekeraars zijn aangesloten worden geholpen in de huisartsenpraktijk. Patiënten die kozen voor een andere zorgverzekeraar dreigen uit de praktijk te worden geweerd. Vanuit het oogpunt van de huisarts wellicht een niet onbegrijpelijke actie: de administratie die komt kijken bij het behandelen van een ‘niet-contractuele’ patiënt kost tijd. Voor de patiënt kan deze situatie echter tot gevolg hebben dat hij, na oversluiting van zijn verzekering bij een andere zorgverzekeraar, een veel hogere premie moet betalen. Voor de patiënt kost het dus geld. Op zich al een niet te verkiezen situatie.

Minstens even erg is echter dat op deze manier de patiënt een wettelijk toegekend recht wordt ontnomen. De Nederlandse overheid heeft bepaald dat alle burgers een keuzevrijheid van verzekeraar hebben. Door het weren van een patiënt uit de huisartsenpraktijk wordt dit recht wel degelijk geschonden.

De vele klachten rondom dit onderwerp vormden voor het IKG de reden om het probleem bij zowel de Tweede Kamer als bij zorgorganisatie en de huisartsenorganisaties aan de orde te stellen. De discussie die daardoor - landelijk - is ontstaan heeft ertoe geleid dat er wel degelijk naar oplossingen wordt gezocht om met name het administratieve probleem van de huisartsen te doen verkleinen of weg te nemen. Intussen is gesteld dat huisartsen in de regio Rijnmond alle patiënten die zorg verlenen waar zij recht op hebben, ongeacht de gekozen zorgverzekeraar.

Mocht het dus toch voorkomen dat een huisarts u weigert op basis van uw zorgverzekering, dan kunt u ons dit melden op telnr.: 010-4670522 of 0900 2437070.

Het IKG is er, zoals reeds eerder werd gesteld, niet alleen voor het bieden van hulp bij klachten. Belangrijk is ook de signaalfunctie die het bureau heeft. De vragen, klachten en meldingen die hier binnenkomen, geven een goed inzicht in de knelpunten en hiaten in de gezondheidszorg. Bespreking van deze signalen met de zorgaanbieders en zorgverzekeraars kunnen ervoor zorgen dat de gezondheidszorg steeds weer een stukje verbeterd wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

Het informatie- en klachtenbureau Gezondheidszorg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's