Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Havenkanaal nieuwste stijl

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Havenkanaal nieuwste stijl

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze mbnek kunnen lezers hun zegje doen of reageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen mogen geen grotere omvang hebbendanca. AOOwoorden De redactie behoudt zich het rechtvoer om ingezonden tekst in te korten ol niet te plaatsen. Tevens draagt de redactie geen verantvi/oordelijkheld voor de inhoud van wat lezers schrijven.

De gemeente Middelharms, ofwel de bestuurders ervan zit (zitten) muurvast. De stillegging bij Holland­Zeeland veroorzaakt maagkwalen en hartritmestoomissen. Kommer en kwel alom. Ook waar het het vervolgplan 'Havenkanaal' betreft. Alles hangt zo'n beetje met elkaar samen. Enkele jaren geleden schreef ik dat ik bang was dat de

Enkele jaren geleden schreef ik dat ik bang was dat de gemeente Middelharms zich ging vertillen aan het hele Westplaatrampenplan, waar het 'Havenkanaal' een onderdeel van is. En zie nu wat er is gebeurd. Een kort geding aangespannen tegen de gemeente heeft de voortgang bij Holland­Zeeland voor langer dan zomaar een paar weken stilgelegd..

De grote molensteen die in de vorm van het plan Havenkanaal om de hals van de gemeente hangt, wordt gevormd door de hoge kosten van het dempen van het bestaande havenkanaal, gevolgd door de aanleg van een aanvoerweg voor een aantal winkels.

Maar die haven hoeft helemaal niet dicht! Als we nu eens beginnen bij de Wilhelminabrug. De kademuren aan weerskanten kuimen zozeer opgeknapt en versterkt worden dat de ijzeren stangen niet meer nodig zijn om instorten te voorkomen. De brug kan weer draaibaar gemaakt worden. Het volgende punt is dat er in het hele havenkanaal

Het volgende punt is dat er in het hele havenkanaal onder water riolering wordt aangelegd. De huisaannemer van de gemeente zal er best wel gat in zien. Hij heeft ook onderwaterwerken in zijn pakket. Ook kan diezelfde aaimemer aan de zuidkant een soort van stevige, benjdbare steiger maken vanaf de bocht in het kanaal tot Holland­Zeeland. Wellicht éénrichtingsverkeer vanaf het Spuiplein. Een zeer bekend en reeds jaren bestaand modehuis vormt de enige belemmering. Zij hebben vijf meter in het water gebouwd. Teveel geluisterd naar een vorige wethouder. Daar zal omheen gereden en gevaren moeten worden. Want er zal weer gevaren kunnen worden. Misschien alleen met motorbootjes zonder mast. De dam bij het gemeentelijk opslagterrein moet daarna verdwijnen, evenals het pas gedempte gedeelte bij Holland­Zeeland. Voor dat laatste kan als ontsluiting van de verdere Westplaat de door mij in 1998 zogenoemde 'Gestelbrug' in de plaats komen. Het is voor de doorstroming v^n het verkeer beter dat die niet beweegbaar wordt. Daarom die motorbootjes, roeiboten en kano's. Wat wordt het weer levendig in die Sommerdiekse Koaie! Met wat aanlegsteigers aan de lage noordkant en het reeds bestaande groene geboomte aan de hoge zuidkant. Alles binnen de perken van het beschermd dorpsgezicht. Het kaaiterrein zelf kan naast parkeerterrein ook als evenemententerrein dienen. Een wat krasse conclusie: Als de gemeenteraad niet gauw met dit plan aan de slag gaat, stel ik mijzelf nu reeds candidaat voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Als er helemaal mets gebeurt doet ondergetekende mee met de eerste gekozen­burgemeestersverkiezingen. Mevrouw de burgemeester woont op een woonboot, dus ze kan zo weg.

Amstelland kan al zijn dure huizen en appartementen in zijn biezen pakken. Plaatselijke makelaars die in een paar jaar dachten birmen te lopen zullen wat langer moeten blijven werken. Daar staat tegenover dat ze het wat rustiger aan kunnen doen. Bedrijven die presentaties van Amstelland hebben uitgestald..., wel die hebben gedwaald. .,, j ., u

" Aldus gedacht en geschreven. Met dank voor plaatsing,

P. Lodder, Enkele Ring 43, Sommelsdijk

Mede namens

Mede namens I. TAALE-VROEGINDEWIJ

Schoolstraat 46, Middelharnis

P.S. Namen gaan soms een eigen leven leiden. Beter is 'HoUand­Zeelandbrug'.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 juni 2003

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Havenkanaal nieuwste stijl

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 juni 2003

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's