Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van de 'Rijndam'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van de 'Rijndam'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onlangs lazen we in de krant dat de 'Rijndam' (2), het voormalige passagiersschip van de Holland Amerika Lijn (HAL), voor de sloop werd verkocht en onderweg zijnde naar de slopenj op onverklaarbare wijze zonk.

1

Een stukje mantiem erfgoed was hiermee voorgoed verdwenen met in gedachten om de oude Rotterdam te behouden voor het nageslacht gaat er ongemerkt heel veel ver loren van wat nog over is van de eens zo mooie Nederlandse passagiers vloot

Wij willen de geschiedenis eens gaan verha len van de Rijndam een van de mooie pas sagiersschepen van de Holland Amenka Lijn waarvan er tot op heden drie schepen met deze naam in de vaart zijn gekomen

Gaarne maak ik gebruik van het boek 125 jaar HAL van de heer G J de Boer die rmj toestemming gaf voor inzage in dit naslag werk

'Rijndam'(1) In oktober 1901 werd de eerste Rijndam in

In oktober 1901 werd de eerste Rijndam in de vaart gebracht en op de Noordatlantische route ingezet

Dankzij het succes met de nieuwe Rotter dam (3) (1897) en de Statendam (1) (1898) en mede door de boekwinst bij de verkoop van de oudere schepen kon er worden gein vesteerd in meuwe schepen Dit was dan ook de reden om meuwe schepen voor de redenj te bestellen

In juni 1899 werd de Potsdam besteld bij de scheepswerf Blohm & Voss en twee maanden later nog twee meuwe passagiers schepen bij de scheepswerf Harland & Wolff die respectievelijk Noordam en 'Rijndam genoemd zouden worden

De Rijndam (1) was 170 meter lang en werd uitgerust met twee tnple expansie stoommachines van Harland & Wolff Haar eerste reis begon op 10 oktober 1901 van Rotterdam naar New York

In 1912 werden er 12 extra reddingssloepen aangebracht

Op 18 januan 1916 tijdens een reis van New York naar Rotterdam liep de Rijndam op een mijn Na een noodreparatie m Engeland werd de Rijndam in Rotterdam volledig hersteld en vertrok van daar op 15 apnl weer naar New York

Op deze reis kreeg het schip onder de Ame nkaanse kust een aanvanng en werd zwaar beschadigd de haven van New York binnen gesleept waar het schip werd opgelegd De Rijndam werd al gauw geconfronteerd met het gebeuren van de Eerste Wereldoor log en werd door de Amerikanen gevorderd en verbouwd tot troepentransportschip en op 1 mei 1918 in New York in gebruik geno men als USS Ryndam onder Amenkaanse vlag Het schip was bewapend met vier kanonnen van 15 cm twee eenponders en twee machine geweren

Op 31 mei 1918 werd de USS Ryndam varende in een konvooi van vier troepen transportschepen getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U 90 De USS Ryndam kon drie torpedo s ont

De USS Ryndam kon drie torpedo s ont wijken maar de President Lincoln (1907) een van de in dit konvooivarende schepen werd tot zinken gebracht

De USS Ryndam probeerde de onderzee boot nog te rammen maar dat mislukte Op 1 juli ontkwam de USS Ryndam voor

Op 1 juli ontkwam de USS Ryndam voor de tweede maal ternauwernood aan een tor pedoaanval Het schip voer toen m konvooi met zes andere schepen toen zij werd aan gevallen door de Duitse onderzeeboot U 86 BIJ deze aanval ging het Amenkaanse troepentransportschip Covington (1909) verloren

Na de wapenstilstand maakte de USS Ryn dam nog zeven rondreizen van Quiberon St Nazaire en Brest naar New Port Hobo ken en New York met terugkerende troepen Tijdens deze penode dat de USS Ryndam onder Amenkaanse vlag voer maakte dit schip 26 transatlantische reizen waarbij 17 319 militauen zijn vervoerd

Op 4 augusms 1919 kwam het schip weer in New York aan waar ze een week later door de U S Navy uit dienst werd gesteld en op 22 oktober werd teruggegeven aan de Hol land Amenka Lijn die het schip weer in haar ongmele staat bracht als passagiers schip en ook de naam Rijndam weer aan bracht

Op 21 juli 1920 begon de Rijndam aan haar eerste na oorlogse reis Rotterdam ­ New York

In 1925 werd de Rijndam bij de scheeps werf Wilton Fijenoord m Schiedam ver bouwd en aangepast In 1926 ging het schip vanuit New York een reis rond de wereld maken met 570 studenten Deze reis duurde van 18 september tot 2 mei 1927 In deze zeveneenhalve maand wer den 47 havens in 33 landen bezocht en 35000 mijl afgelegd

Op 16 apnl 1929 begon de Rijndam aan haar laatste reis Rotterdam ­ New York waarna zij weer in Rotterdam aangekomen van de vlootsterkte werd afgevoerd voor de sloop bij Frank Rijsdijk s Industneele Ondernemingen in Hendnk Ido Ambacht

Schiedam, Maarten Bezuijen

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's

De geschiedenis van de 'Rijndam'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's