Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door tekort tolkastjes chaos aan grens met Duitsland verwacht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door tekort tolkastjes chaos aan grens met Duitsland verwacht

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door een gebrek aan tolkastjes bij de Duitse tolmaatschappij Toll Collect, kunnen de truckdealers in Nederland niet voldoen aan de vele honderden aanvragen van transportbedrijven om tolkastjes in vrachtvragens in te bouwen. Deze kastjes, de zogenaamde On Board Units (OBU's), registreren de verreden kilometers en zijn nodig voor de kilometerhefflng die Duitsland op 31 augustus invoert voor het vrachtverkeer. Hierdoor dreigt er binnenkort aan de grens met Duitsland een grote chaos te ontstaan. Dit blijkt uit de eerste resultaten van een peiling onder de truckdealers door de Truck Dealer Associatie (TDA), een afdeling van BOVAG, in samenwerking met IVansport en Logistiek Nederland (TLN).

De vrachtwagens die niet tijdig voorzien zijn van een tolkastje zullen bij de tankstations aan de grens met Duitsland een speciaal kaartje moeten Icopen of hun route in Duitsland van te voren via Internet moeten aanmelden. Dit leidt, naar verwachting, tot lange wachtrijen en veel extra kosten en ongemak.

De TDA dringt er daarom met klem bij de Duitse overheid op aan om de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens uit te stellen tot er voldoende OBU's beschikbaar en ingebouwd zijn. Ook wordt een beroep gedaan op de Nederlandse overheid om hiertoe druk uit te oefenen op de Duitse overheid.

Anton Pluim, secretaris TDA: "We maken ons grote zorgen over de druk die straks op de dealers komt te staan als de kastjes eenmaal beschikbaar komen. Tot op heden hebben de dealers nog geen enkel kastje vanuit Duitsland ontvangen, laat staan dat ze kunnen beginnen met inbouwen. Zelfs als nu alle gevraagde OBU's geleverd zouden worden, dan nog kunnen de truckdealers pas volgend voorjaar alle OBU's ingebouwd hebben."

De inbouw van een OBU duurt minimaal 4 uur per voertuig. Uit het onderzoek blijkt dat er zo'n 30.000 OBU's nodig zijn. Zelfs met het inhuren van extra personeel, komen de dealers daarvoor tijd te kort. Zeker nu de zomervakantie is begonnen en de personeelsbezetting laag is. Daarbij moet het gewone werk in de garages natuurlijk blij­ven doorgaan. Nu Toll Collect niet aan zijn verplichtingen voldoet, zit er volgens TDA niets anders op dan de invoering van de kiloraeterheffïng in Duitsland uit te stellen totdat de truckdealers voldoende tijd hebben gehad voor het inbouwen van de OBU's.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Door tekort tolkastjes chaos aan grens met Duitsland verwacht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's