Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van de 'Rijndam'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van de 'Rijndam'

2

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 19 december 1951 werd in Schiedam bij de scheepswerf Wilton­ Fijenoord de 'Rijndam' te water gelaten. Dit passagiersschip, de tweede van die naam, was 153 meter lang en uitgerust met twee stoomturbines van General Electric Co, gekoppeld op één schroef, dat een vermogen opbracht van 8500 a.p.k. en een snelheid aan het schip gaf van 16,5 knopen.

Het bijzondere van deze tewaterlating was dat het schip als vrachtschip zou worden gebouwd en onder de naam 'Dinteldijk' m de vaart zou komen, maar in 1950 werden de plannen zodanig gewijzigd, dat het de 'Rijndain' zou worden en volledig als passagiersschip in de vaart zou worden gebracht. Op de helling, die na deze tewaterlating vrij

Op de helling, die na deze tewaterlating vrij kwam, werd gelijk de kiel gelegd voor een zusterschip van de 'Rijndam' en wel de 'Maasdam' (4), waar wij in het verleden al over geschreven hebben. De 'Rijndam' was het eerste schip van de

De 'Rijndam' was het eerste schip van de Holland­Amerika Lijn, waarvan de romp in de grijze kleur was geschilderd. De accommodatie kon 893 passagiers onderbrengen.

De bouwopdracht van de 'Rijndam' en de 'Maasdam' werd eigenlijk gegeven in 1949, vier jaar na de Tweede Wereldoorlog, met het doe] om de vele emigranten naar Amerika te kunnen vervoeren. In deze periode werden de verouderde schepen zoals de 'Veendam' en de 'Volendam' uit de vaart genomen om te worden gesloopt. Het moderniseren van deze schepen werd

Het moderniseren van deze schepen werd niet raadzaam geacht, de voorkeur had nieuwbouw en vandaar de opdracht aan Wilton­Fijenoord in Schiedam om twee passagiersschepen te bouwen. Op dat moment had men te weinig scheepsruimte over om de stroom van emigranten en overige passagiers te vervoeren en de Nederlandse regering besloot om die reden drie 'regeringsschepen' in te zetten alleen al voor het emigranten vervoer naar Amerika. Deze schepen: 'Waterman', 'Zuiderkruis' en de 'Groote Beer' hebben we in het verleden al in het Eilanden Nieuws behandeld, dus we beperken ons met wat details over de komst van deze schepen.

Het beheer van deze passagiersschepen werd opgedragen aan de Holland­Amerika Lijn, aan de Rotterdamsche Lloyd en aan Stoomvaart Maatschappij Nederland.

De 'Groote Beer' werd in handen gegeven van de H.A.L.

De 'Rijndam' werd in 1952 als eerste schip uitgerust met stabilisatievinnen om bij slecht weer, hevig slingeren tegen te gaan. Op weg na^ New York moest de 'Rijndam' onverwacht terug kcitü iiddf Southamton wegens hevige trillingen van het schip. De stabilisatievinnen werden verwijderd en deze proef moest als mislukt worden beschouwd. In mei 1955 werd bij het zusterschip 'Maasdam'(4) de zogenaamde 'Denny­Brownvinnen' geïnstalleerd, die wel voldeden aan de verwachting. Een jaar later werd ook de 'Rijndam' met deze virmen uitgerust. In de zestiger jaren vonden zowel in de pas

In de zestiger jaren vonden zowel in de passagiersvaart als in de vrachtvaart grote veranderingen plaats. De omvang daarvan was dusdanig groot, dat reorganisatie van beide sectoren noodzakelijk werd. In 1964 maakten de passagiersschepen van de Holland­ Amerika Lijn vijftig reizen naar New York en elf naar Montreal. Dit record zou nooit meer worden overtroffen of zelfs maar geëvenaard, want vanaf dat moment zou de transatlantische passagiersvaart grote concurrentie ondervinden van de luchtvaart. Het aantal afvaarten vanuit New York begon drastisch terug te lopen en de directie van de H.A.L. ging op zoek naar ander emplooi voorde 'Rijndam'(2).

Op 6 november 1964 werd er een nieuwe dienst geopend op Australië en Nieuw­Zeeland met een oriëntatiereis van de 'Rijndam'. De H.A.L. trachtte de plaats in te nemen van de Stoomvaart Mij. Nederland en de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, die hun schepen, resp. 'Oranje' en 'Willem Ruys' aan het einde van dat jaar zouden overdoen aan de Itahaanse redenj 'Flotto Lauro' In 1966 werd de 'Rijndam' in Bremerhaven

In 1966 werd de 'Rijndam' in Bremerhaven verbouwd bij de scheepswerf 'Norddeutscher Lloyd' om daarna op 14 september weer in dienst te worden gesteld bij de 'Europa Canadian Line'. In 1968 was de laatste afvaart bij deze companie en de 'Rijndam' werd vanaf 24 mei verhuurd aan de 'Scheepvaart Maatschappij 'Trans­Oceaan' in 's Gravenhage. In New York werd de 'Rijndam' herdoopt in 'Waterman'. Op 10 oktober van het zelfde jaar werd de 'Waterman' weer herdoopt in 'Rijndam' en voer weer voor de H.A.L.

In 1971 werd de 'Rijndam' bij de scheepswerf Wilton­Fijenoord in Schiedam opgelegd van waar zij in 1972 werd verkocht aan Griekenland en naar Piraeus vertrok, waar zij op een scheepswerf werd verbouwd.

In 1973 werd het schip doorverkocht naar Panama, waar zij onder Panamese vlag ging varen bij de rederij World Wide Cruises SA onder de naam 'Atlas'.

Op 5 mei vond de eerste cmise naar de Middellandse Zee plaats. In 1981 kocht Hellenic Company for Mediterranean Cruises SA uit Pireus (Griekenland) het schip en zou het omdopen in 'Royal Prince' maar op het laatste moment werd daar van af gezien en het schip bleef onder de naam 'Atlas' varen voor deze rederij.

In 1988 werd het schip weer verkocht en ging nu naar een eigenaar op de Bahama's in Nassau en werd omgedoopt in 'Pride of Mississippi'. Het schip vertrok van Pireus naar de Carailaische Zee en werd vanuit Gulfport ingezet als varend casino.

In 1991 werd dit nostalgische vaartuig weer van naam veranderd enwel in 'Pride of Galveston' met als eigenaar Gulfside Casinos Inc. Na de wijziging van de wet op casino's, werd de 'oude' 'Rijndam' in Galveston opgelegd. In 1993 werd na een amendement op de casinowet het schip terug gebracht naar Gulfport en aldaar ingericht als permanent drijvend casino, (geen waardig einde) Sinds 1995 staat dit schip niet meer geregistreerd als zeegaand vaartuig.

Onlangs (maart 2003) lazen wij dat dit schi na haar 'casino' leven, onderweg was naar een sloperij in de plaats Alang in India Een paar dagen later kregen we het bericht te horen dat het schip orider de kust van d Dominicaanse Republiek in slecht weer is gezonken en nu op 2500 meter diepte ligt, dus net als vele voorgaande passagiersschepen die wij in het Eilanden­Nieuws hebben behandeld, verloren is gegaan.

Wellicht eens goed om er toch nog eens ove na te denken om de oude 'Rotterdam' van de Holland Amerika Lijn alsnog te behouden voor het nageslacht als een stukje maritiem erfgoed, zoals ook de 'Hudson' en de 'Elbe' ­ eens beroemde zeeslepers van Hollandse bodem met een zeer rijke historie Onlangs vernamen wij dat het ss 'Rotterdam ' door de RDM is aangekocht en naar Rotterdam zal worden gesleept en voorlopig bij deze werf, de Rotterdamsche Droogdo Maatschappij, zal worden afgemeerd. O deze werf werd het schip in 1959 oo gebouwd. Later zal bekeken worden wat haar definitieve ligplaats wordt, vermoedelijk de Rijnhaven of de Maashaven. Geweldig om deze 'old lady' bij binnenkomst in Rotterdam met diverse authentieke vaartuigen te verwelkomen. (MB)

Schiedam, Maarten Bezuijen

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

De geschiedenis van de 'Rijndam'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's