Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Duurzaam Veilig-maatregels Goedereede catastrofaal voor busreizigers!'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Duurzaam Veilig-maatregels Goedereede catastrofaal voor busreizigers!'

4 minuten leestijd

De belangenverenging voor reizigers in het openbaar vervoer, de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER), afdeling Drechtsteden heeft in een brief aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland de alarmbel geluid over de uitvoering van het project 'Duurzaam Veilig' in de gemeente Goedereede. Het blijkt dat de door de gemeente aangelegde verkeersbelemmerende maatregels en rotondes ertoe leiden dat de verzorging van het openbaar vervoer in de knel komt.

In de gemeente Goedereede is het project 'Duurzaam Veilig' in een tweede fase beland. Het landelijk project beoogt de verkeersveiligheid op de wegen te vergroten en, deels gesteund door subsidies van de provincies, zijn de gemeenten aan de slag gegaan met het opstellen en uitvoeren van plannen die de verkeersveiligheid bevorderen. Het instellen van 30 en 60 km-zones, het aanleggen en beter markeren van fietspaden, het veilig maken van kruisingen door het aanleggen van rotondes en verkeersremmende maatregels, zoals de aanleg van verkeersdrempels, waren de meest in het oog lopende resultaten van het project. En juist de snelheidsbeperkingen en verkeersremmende maatregels hebben er toe geleid dat vervoersmaatschappij Connexxion heeft besloten om enkele haltes te schrappen, omdat de aansluitingen niet meer konden worden gehaald daar de bussen meer tijd nodig hebben om de verkeersveiligheidraaatregels te passeren.

'Minder dan een sluitpost'

In een bnef aan het provinciebestuur heeft de belangenvereniging voor de reizigers in het openbaar vervoer haar verontrusting geuit. Zij maakt zich ernstige zorgen omtrent het Duurzaam Veilig gebeuren in de gemeente Goedereede. ROVER vindt dat bij de planvorming het openbaar vervoer nog minder als een sluitpost is geworden. "Catastrofaal", zo noemt ROVER de gevol

"Catastrofaal", zo noemt ROVER de gevolgen van Duurzaam Veilig voor de busreizigers. "De extra wegobstakels kosten extra rijtijd, en compensaties in de vorm van Doorstroom Maatregelen voor het openbaar vervoer vinden niet plaats", aldus ROVER. De organisatie wijst erop dat er voor Connexxion door de maatregels maar twee mogelijkheden zijn om de oorspronkelijke rijtijd te handhaven. Men kan ervoor kiezen om een stuk van de busroute af te halen, maar het gevolg is dat een gedeelte van de reizigers wordt gedupeerd omdat de dichtstbijzijnde halte dan een stuk verder komt te liggen. Een andere mogelijkheid voor Connexxion is de extra rijtijd voor hef te nemen en een aantal minuten te laat op de plaats van bestemming te arriveren. Daarvan zal echter het gevolg zijn dat de reizigers hun aansluitingen missen, waarbij m sommige gevallen dan twee uur gewacht moet te worden op de eerstvolgende aansluiting.

ROVER heeft in haar brief veel lof voor Connexxion. "Zij heeft op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden in het verleden een perfect aansluitend busnetwerk opgezet". De lijn 104 wordt geprezen als kroon op het werk van Connexxion. "De reiziger kon zonder wachttijden op de overstappunten naar alle regionale bestemmingen toe". ROVER adviseerde Connexxion om er alles aan te doen om dit "perfecte openbaar vervoer-netwerk" in stand te houden.

Gevolgen tweede fase

ROVER vreest dat, als de tweede fase van het plan Duurzaam Veilig wordt uitgevoerd, de gevolgen voor de reiziger heel ernstig zullen zijn. Door verkeersbelemmerende maatregels zal bij een kleine vertraging de reiziger zéker de aansluiting missen. Dat zou kunnen betekenen dat er lang gewacht zal moeten worden op een aansluitingspunt. "Met name in het drukke zomerseizoen is het overbodig zich illusies te maken dat het met die verstoringen wel mee zal vallen", waarschuwt de reizigersorganisatie.

Verder zullen de haltes aan de Vrijheidsweg alleen maar in de acht zomerweken worden aangedaan. Voor het overige deel van het jaar zullen de bewoners van het noordelijk deel van Ouddorp op forse loopafstand van de bushaltes zitten, want in tien maanden van het jaar zal alleen nog maar de zuidkant van dorpskern worden aangedaan.

Op andere plaatsen in de regio heeft de uitvoering van Duurzaam Veilig er volgens ROVER toe geleid dat diverse busroutes moesten worden afgesneden. Zo zijn er in Melissant verschillende diensten komen te vervallen en is de bushalte verplaatst op ongeveer één kilometer afstand van de dorpskern. Ook is vanaf het eiland de mogelijkheid om rechtstreeks naar Spijkenisse Metro te reizen niet meer mogelijk; reizigers moeten nu in Hellevoetsluis overstappen.

Niet voor goede mix gekozen

"Openbaar vervoer is de veiligste vorm van personenvervoer. Er is naar onze inzichten hier niet voor een goede mix van Duurzaam Veilig- en Doorstroommaatregelen voor de bus gekozen. Immers van de vervoersvoorziening wordt door de lokale bestuurders voor de tweede keer een stuk afgebroken. Dit terwijl veiliger personenvervoer juist het doel is van Duurzaam VeiUg!" aldus ROVER in haar brief aan Gedeputeerde Staten. t)e reizigersorganisatie verzoekt GS dan ook de Duurzaam Veilig maatregelen op het vlak van openbaar vervoer dringend bij te sturen.

ROVER houdt wel een voorbehoud, want "de gemeente Goedereede heeft een aantal pohtieke partijen in de Raad die vanuit het landelijk standpunt het openbaar vervoer een warm hart toedragen".

Een kopie van de brief van ROVER is ook naar de gemeenteraad van Goedereede gestuurd en deze zal ongetwijfeld binnen korte tijd ook haar zegje doen over de opeabaar vervoersproblemen in de gemeente Goedereede.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 januari 2005

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

'Duurzaam Veilig-maatregels Goedereede catastrofaal voor busreizigers!'

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 januari 2005

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's