Waarom naar de rechter als het ook anders kan?
* Mediation is conflicten oplossen via bemiddeling *
ACHTHUIZEN - Conflicten! Iedereen heeft er in zijn of haar dagelijks leven wel eens mee te maken. Er kan verschil van mening zijn over bepaalde zaken binnen het gezin, op de werkvloer of tussen bedrijven en instellingen. Meestal kunnen kleine botsingen worden opgelost door een goed gesprek en verandering van handelswijze of gedrag. Toch komt het regelmatig voor dat het conflict een dermate grote vorm aanneemt dat men er niet meer uitkomt. Veelal wordt dan de stap naar de rechter of een arbiter gemaakt, die dan een bindende uitspraak doet. Het gevolg is meestal een verwijdering tussen beide partijen, wat nooit meer goed komt. Er blijkt wel een andere weg te zijn om tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen. En dat is mediation. We spraken met ir. H.J. Hemink van het Bureau Heminkadvies in Achthuizen. Hij is bij het Nederlands Mediation Instituut (NMI) geregistreerd als mediator.
Bemiddelen
Een mediator is een conflictbemiddelaar die tracht door middel van gesprekken met partijen die in een conflict zijn betrokken, om tot een voor iedere partij aanvaardbare oplossing te komen. "Deze manier van werken is veruit te verkiezen boven de gang naar de rechtbank", zo verzekert Hermnk. Hij wijst erop dat een conflict dat voor de rechter wordt 'uitgevochten' meestal heel veel tijd en geld kost. Als de rechter een uitspraak doet, heeft dit voor beide partijen al een behoorlijk bedrag aan geld gekost: De advocaatkosten zijn voor beide partijen hoog en de verliezer moet meestal ook de proceskosten betalen. Deze gang van zaken is volgens Hemink in veel gevallen niet nodig. "Voor bijna ieder geschil is er wel een oplossing die aanvaardbaar is voor de betrokken partijen. Maar vaak wordt deze oplossing niet gezien omdat beide partijen diep in het conflict zijn betrokken". Als de partijen een mediator inschakelen kan er, volgens Hemink, veel ellende worden voorkomen.
Gemeenschappelijk belang benutten
De mediator uit Achthuizen is begin oktober van het vorige jaar geregistreerd en aangesloten bij het NMI. Hemink heeft civiele techniek m Delft gestudeerd en heeft als manager ruim 10 jaar deel uitgemaakt van het MT van zorginstellingen en het bedrijfsleven. Daarvoor heeft hij jarenlang adviesfuncties vervuld bij het bedrijfsleven en voor de njksoverheid.
In zijn arbeidsverleden heeft Hemink veel conflicten meegemaakt binnen bedrijven. Soms liepen de spanningen zó hoog op dat zelfs de politie eraan te pas moest komen. Uit zijn ervaring met conflictbeheersing en - bemiddeling weet hij uit ervaring dat in elk conflict een gemeenschappehjk belang aanwezig is. "Als er bijvoorbeeld binnen een familiebedrijf een conflict is over de opvolging van de directeur die met pensioen gaat, botsen de meningen van de opvolgers. Er is geen verschil van memng over het voortbestaan van het bedrijf of de kwaliteit van de bedrijfsvoering. Een mediator gaat dan met deze twee punten van overeenstemming aan het werk en vanuit die basis wordt geprobeerd om ook over het probleem van de opvolging tot een aanvaardbare oplossing te komen".
TYissen de partijen staan
In zijn praktijk wil Hemink zich voornamelijk gaan richten op het oplossen van conflicten binnen bedrijven. Het is dan ook een eerste vereiste voor een mediator dat hij of zij goed kan luisteren. "Een mediator staat tussen de partijen, dit is anders dan een rechter of een arbiter, die boven de partijen staan. Dit 'tussen de partijen staan' is nodig omdat een mediator ernaar streeft om de communicatie tussen de elkaar bestrijdende partijen weer op gang te brengen. Vanuit het aemeenschappelijke belang probeert de mediator te bewerkstelligen dat partijen zélf met een oplossing voor het conflict komen. Als het dan zover is, is het hun oplossing en hebben zij het conflict uit de wereld geholpen want is hun belang en hun toekomst'" aldus Hemink. Met deze werkwijze wordi voorkomen dat een rechter een vonnis moet vellen, waarin vaak beide partijen zich met kunnen vinden. Het conflict trekt dan nog jarenlange sporen in de verhoudingen.
Binnen bednjven kunnen tal van conflicten ontstaan, waarbij een mediator een bemiddelende rol kan spelen. Zo zijn er nogal eens problemen over de afwikkeling van een ontslagprocedure, maar ook kan er wel eens een geschil ontstaan in de samenwerking tussen organisaties, de verhouding tussen leverancier en afnemer, de afwikkeling van klachten, enzovoort. Uit de praktijk blijkt dat bij dergelijke geschillen een mediator op soms verrassende wijze uitkomst kan brengen, waarbij beide partijen tevreden zijn.
Protocol
De mediators van het NMI gaan volgens een vast stramien te werk. Aan het begin van het mediation-proces wordt er eerst een mediation overeenkomst getekend. Daann wordt afgesproken dat beide partijen proberen om het geschil gezamenlijk op lossen via mediation en dat de deelnemers zich vooraf verbinden tot geheimhouding. In deze overeenkomst wordt het mediation regeleraent van toepassing verklaard en worden de spelregels genoemd. Vervolgens gaat de mediator aan het werk. Als het gewenste resultaat is bereikt, wordt dit in een vaststellingsovereenkomst opgenomen, waarmee de mediation is afgesloten.
Uurtarief
Een mediator werkt volgens een uurtarief. Zou het niet beter zijn om te werken volgens het 'No cure, no pay'-principe: bij geen resultaat ook geen vergoeding voor de mediator'? Hemink verzekert dat deze werkwijze niet in het belang van de klanten zou zijn: een mediator heeft er dan zélf belang bij dat het conflict kostte wat het kost wordt opgelost. De objectiviteit en de onafhankelijkheid van de mediator loopt dan gevaar. En juist de objectiviteit, het tussen de partijen staan, is heel belangrijk voor een mediator. Gelukkig leert de praktijk dat verreweg het grootste aantal conflicten via mediation kan worden opgelost.
Eilandelijke behoefte
Hemink denkt dat er ook in de regio Goeree- Overflakkee behoefte is aan een mediator. "Statistisch gezien zouden er op Goeree- Overflakkee jaarlijks zo'n zevenentwmtig conflicten bestaan die door middel van mediation zouden kunnen worden opgelost".
Naast mediation wil Bureau Heminkadvies haar activiteiten in het komende jaar verder uitbreiden. Er zijn plannen ontwikkeld om een adviespraktijk op te zetten, waarbij advies kan worden gegeven aan zorginstellingen die bouwinitiatieven willen ontplooien. Verschillende zaken die bij een dergelijk bouwproces aan de orde komen, kunnen dan door het bureau worden begeleid.
Hermnk hoopt dat hij door middel van zijn adviesbureau ook iets kan betekenen voor de onderlinge verhoudingen op Goeree-Overflakkee. "Als je de kranten leest over de conflicten tussen de diverse kerken van het eiland, dan springen de tranen in je ogen. Ik ben zondermeer bereid om mijn kennis en vaardigheid als mediator belangeloos in te zetten om deze conflicten te helpen oplossen."
Wie meer informatie wil, kan contact opnemen met ir. H.J. Hemink van Bureau Heminkadvies, Schaapsweg 25a, 3256 KA Achthuizen, telefoon: 0187-602514, e- mail: info@heminkadvies.nl.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 januari 2005
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 januari 2005
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's