Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gerestaureerde Sas krijgt gedenksteen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gerestaureerde Sas krijgt gedenksteen

2 minuten leestijd

DIRKSLAND - Vlak voor de zomer van dit jaar werd de sluis bij het Dirkslandse Sas in oude glorie hersteld. Bij de opening ontbrak nog een klein onderdeel: een herdenkingssteen van het oude Waterschap de Gemeene Uitwatering van Dirksland. Vorige week vrijdag was het zover dat aan de plaatsing van deze gedenksteen door een klein gezelschap aandacht werd besteed.

De herdenkingssteen die aan de westzijde van het Dirkslandse Sas in de dijk is geplaatst, heeft als opschrift ‘Gem. Uitwatering van Dirksland 1790-1972’. De steen herinnert aan de bouw van Het Sas tot aan het jaartal 1972, het laatste jaar waar in Het Sas nog behoorde bij het Polderbestuur van Dirksland. Deze polder werd met ingang van 1973 opgeheven. De heer Gerrit Joppe was als afgevaardigde van de polder Oud-Melissant betrokken bij het bestuur van de ‘gemeene uitwatering’. En daarom was hij uitgenodigd om wat toelichting te geven bij Het Sas van Dirksland.

Betrokken

Uit de woorden van Joppe bleek dat hij op drieërlei manieren betrokken is geweest bij Het Sas. Naast bovengenoemde bestuurlijke betrokkenheid waren er ook familiebanden. Zijn grootvader van moederszijde is in het sluiswachtershuis bij Het Sas geboren. Ook bleek Joppe de laatste sluiswachter nog gekend te hebben; dat was Cornelis van den Doel. Joppe wees erop dat Het Sas in die tijd meer dan 120 jaar een centrum van bedrijvigheid was geweest. De familie Van den Doel had naast het schutten van schepen nog andere activiteiten. Zo werd door hen een veerdienst naar Hellevoetsluis onderhouden en met de postkar verzorgden ze het postvervoer naar Ouddorp, Dirksland en Herkingen. Verder maakte de weg van het Sas naar Herkingen deel uit van de postroute Den Haag- Parijs en had de Westhavendijk-Geldersedijk de status van rijksweg.

“Aan dit alles kwam in 1909 een einde met de komst van de RTM. Het postvervoer was eerder beëindigd door de komst van de poststoomboot, die de verbinding tussen Hellevoetsluis, Stellendam en Middelhamis onderhield”, aldus Joppe.

Van der Valk

In zijn toespraak sprak Joppe waarderend over de dijkgraaf Comelis van der Valk, die in 1790 dijkgraaf van de polder Dirksland werd. Hij was de motor achter de ontwikkeling van de schutsluis. Het gevolg hiervan was dat de haven van Dirksland “van onschatbare waarde is geweest voor de bedrijvigheid, plaatselijke economie en werkgelegenheid. Soms zijn initiatieven en dadendrang van één enkele persoon generaties lang van een grote betekenis voor een streek”, aldus Joppe. Hij pleitte er dan ook voor om in Dirksland een straat naar de doortastende dijkgraaf te benoemen.

In onze editie van volgende week vrijdag treft u een artikel van archivaris Jans Hoving aan, waarin uitgebreider stil wordt gestaan bij de geschiedenis van de ‘Gemeene Uitwatering van Dirksland’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2005

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Gerestaureerde Sas krijgt gedenksteen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2005

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's