Weg met de duivel!
Nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen uorden (Johannes 12 3132)
Exorcisme
Wanneei Jezus gekruisigd \\ordt, hgt in onze meditatie vaak het accent op de verzoening van de schuld Maar er gebeult nog meer InJohannes 12 zegt de Heiland nu woidl de overste van deze vseield buiten geuoipen
Uie IS dat, de oveiste van deze vveield Ach, dat is een teim \oor de boze, de duivel C^ods tegenstandei Hij heeft het na de val VOOI het zeggen gekiegen m deze weield Maai, zegt Jezus, dat gaat veiandeien' Golgotha IS de dag van de beslissing vooi deze mdimgei in Gods goede schepping Ei vmdt exorcisme plaats (duivel UitdnjMng)
DDay
Lit de tweede weieldoorlog kennen we allemaal wel 6juni 1944 DDav De geallieerde soldaten landden op de sti an den van Noimandie De zesde juni was de dag waai op de beslissing (decision) viel Het was toen ei op of eiondei' Nu, zo zal het ook zijn als Jezus woidt veihoogd, gekiuisigd Het is de dag van de beslissing Maai die beslissing is met onzekei Want de ov eiste van deze wei eld woidt buiten geworjyen^ Hij heeft geen toekomst Maai hoe kan Jezus dat toch zeggen"' Hi] zelf wordt toch buiten gewoipen^ Hij moet toch buiten de legei plaats de schande ondeigaan De kiuis dood stenen' Is dat juist niet de ultieme ovei winning van de boze' Het moment waai op de machten v an het duistei ki aaien V an tl lomP Nee, de duivel vergist zich Jezus Chustus gaat stenen HIJ brengt het offei der veizoening Maar daardoor gaat HIJ de satan binden Jezus gaat zijn gemeente uu de macht van de boze beviijden De duivel haalt het met Hij gaat er uit'
Een worm, geen mens
I uthei gebiuikt ergens heel viijmoedig en plastisch het beeld van God die aan het vissen is Hij wil aftekenen met de duivel En wat doet God', zegt Luthei HIJ doet een aas aan de haak En dat aas is Jezus Jezus aan het kiuis (Psalm 22 7) En de overste van deze wereld hapt gretig toe Hij lijkt te hebben gewonnen Maai het betekent zijn einde Christus bedw ingt hem Daai in ligt grote tl oost C^p Golgotha heeft de boze het veiloien Hij wordt bullen gewoipen
Duivelse strategie
Vandaag aan de dag wordt er in de kerk weei veel over de duivel gespioken Er wordt gewezen op de gevaien van allerlei occulte toestanden Teiecht, dunkt mij Je moet waakzaam zijn "Christen zijn is geen grapje, want we hebben een groot njk tegen ons Als God met zijn genade mei aan onze kant zou slaan, zouden we steeds in gevaar zijn " (Luthei)
Waakzaamheid is dus geboden Het is tei echt om daai om tegen occulte praktijken te waai schuwen Maai je kunt het weik van de boze ook opsluiten m het occulte Alsof hij alleen daar actiefis Was het maai zo simpel In de bijbel is de duivel vooral iemand die het vei bond tussen God en mens wil hmdeien De spelbreker, de in de wielenrijdei In de bijbel is de boze ook een geduchte aanUagei Die mensen wanhopig wil maken Die in de wai wil schoppen Die je wil isoleien van God en de mensen
In een inteniew zei de acteui Heimelt Woudenbeig dat hij bij het weik van de duivel moest denken aan het progiamma Idols waai mensen gelokt worden met een sclnttei ende cai riei e Maai w aar ze voor de cameia vooral vernedeid worden Op een wiede. demonische mamei Is dat ook niet de duivel' Een uitspiaak die je aan het denken zet En hoezeel kunnen mensen niet bezeten zijn van geld of van hun eigen gelijk'
Aan de kettine
Maai hoe liet ook zij, v\e moeten de boze niet te veel aandacht gunnen, dat zou te veel eer zijn Jezus zegt hij heeft geen toekomst Hij woidt buiten geworpen Op Golgotha wordt zijn kop veimorzeld In het bekende boek van John Bunyan 'De Chi islenreis' moet de christen op zijn weg langs twee gevaarlijke leeuwen En hij is er doodsbenauwd vooi' Hij hoort hun Vleselijke gebrul Totdat de poortwachtel tegen hem zegt dat hij met bang hoeft te zijn Want deleeuwen liggen aan de ketting Dat IS wat er op Golgotha is gebeuld Christus heeft hem aan de ketting gelegd En het feil dat hij wordt buiten gewor pen, betekent dat wij hem kunnen weerstaan Dat wij in de kracht van Chustus het tegen hem kunnen uithouden Ja ook geldt dat als hij naai ons toe komt met zijn beschuldigingen en aanklachten Denk JIJ nou echt dat jij geied kan worden' Dat het v ooi jou kan Weetje dan met meei van toen en toen '"
De strijd beslist
Op Golgotha moet de aankiagei w Ijken Wie zijn ogen slaat op de Gekiuisigde wie zich aan Hem houdt daai tegen kan de duivel mets beginnen Die IS beviijd Daai kan de boze mets tegen uitlichten met Zijn beschuldigingen Chustus dioeg de vloek vooi mi)' Petrus schujft in zijn eeisle blief de duivel gaat lond als een briesende leeuw, zoekend wie hij zou mogen vet simden Het IS ooi log betekent dat In deze laatste dagen zet hij alles op alles Ja
Maai bedenk dan dat hij aan de ketting ligt ook al is die ketting VOOI ons gevoel soms nog zo lang Bedenk dat dit beest op zijn laatste poten loopt Zijn dagen zijn geteld Het IS OOI log maai de stiijd is beslist Want mijn Getrouwe Heiland Jezus Chustus "heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden volkcmien voldaan en mij uit alle heerschappi] van de duivel verlost " (Heidelbeigse Catechismus zondag 1)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 maart 2007
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's