De naam Immanu�l
"En zij zal een Zoon haren en Zijn Naam Immanuel heten" (Jesaja 7: 14b)
Het is toch wonderbaar, hoe ^'Od en de mensen verenigd »morden. Er is immers welbeschouwd een kloof, die dit \olstrckt onmogelijk maakt. Deze Woof is ontstaan door de zonde. Sedert de zonde in de wereld gekomen is door de moedwillige ongehoorzaamheid \'an één mens, heeft de dui\el zich tussen God en mensen geworpen. Wn Gods kant laat Zijn heiligheid, laat Zijn onverbreekbare "et het niet toe, van 's mensen kant laat zijn liefde tot de zonde het niet toe, van Gods kant laat Zijn haat tegen de zonde, van 's)nensen kant laat zijn bittere vijandschap tegen God en zijn haat tegen tiocis gerechtigheid het niet toe, dat deze beiden worden verenigd. Van Gods kant wordt betaling geëist voor de misdaad en overtreding, van s mensen kant is er een onmetelijke schuld, die de mens niet wil erkennen, of die hij, al geeft hij er ook iets van toe, wil betalen met iets dat voor God geen waarde heeft. Van Clods kant is er toorn en vicjek, van 's mensen kant de dood naar (iods rechtvaardig vonnis. Hoe worden die beiden verenigd, die anders eeuwig gescheiden zouden moeten blijven, en hoe blijven zij in eeuwige vrede verenigd, nadat zij voor de eeuwigheid verenigd zijn? Dit geheimenis ligt in een naam, die ik voor uw oren en harten blijmoedig uitspreek. Deze naam is: Immanuel.
"Immanuel". dat betekent in onze taal: God met ons. "Immanuel" zegt ons dus dat wij op de Middelaar mogen zien. Niemand heeft ooit God gezien, de eniggeboren Zoon heeft het ons geopenbaard. Wat zien wij dan? Clod met ons!
Wat zien wij dan? Clod met ons! Het geloof durft het nauwefijks te geloven, en toch is het \iaar. De heilige en recht\'aardige Clod is met de zondaar in gemeenschap getreden. Hij is met Zijn volk, hoe goddeloos, hoe zondig, hoe onrein in zichzelf het ook is, tevreden. Hij is Zelf de eerste geweest. Dat was Zijn geweldige liefde. Hij heeft midcfelen gevonden om de algehele vijandschap weg te nemen. Er is geen kloof meei' tussen Goden de uitverkoren zondaar Het is alles van Gods kant gekomen. Hij heeft Zichzelf verheerlijkt; Hij heeft hierin al Zijn deugden verheerlijkt. D;it was Zijn welbehagen. Zijn vrijmachtig welbehagen in mensen; Hij schonk Zijn vrede uit vrije genade. Hij doodde de vijandschap. Hij nam haar geheel weg, al de zonden wierp Hij achter Zijn rug, de gehele schuld wierp Hij in de diepte der zee; Hij hief de toorn en de vloek op; Hij verwierp de aanklachten van de duivel; Hij vernietigde hem en de dood, toen Hij Zich tot ons begaf en met Zijn liefde. Zijn geweldige liefde, werd Hij ons te sterk. Dat betekent "Immanuel." Welzalig het volk, dat juichen kanI'Wat zou ons ook nog in de weg staan, dat wij niet vrij en blij zouden spelen en zingen: "Immanuel!" (...)
Immanuel, - laat dat ons wachtwoord zijn in het leven! Immanuel, - laat dat onze grond zijn tegen het geweten dat ons aanklaagt! Immanuel, - laat dat onze troost zijn in nood, vanwege de zonden, in lijden om der gerechtigheid wil! Wees niet bevreesd, o mijn ziel; wat zijt gij toch onrustig in mij!, laat zó een ieder die deze naam van harte noemt, spreken. Immanuel zal het voorzien. Moeten wij voor Gods rechtersujel \erschijnen. Hij gaat met ons mee. Hij blijft bij ons als een trouw Pleitbezorger Maakt de hel zich op. Hij plaatst Zich tussen ons en de hel, blust haar vlammen, de vlammen der zonde, uit en stopt haar de muil. Komen er aanklachten tegen ons van de kant van de aanklager. Hij treedt voor ons in. Terwijl wij slapen, waakt Hij over ons; als wij wakker zijn, regeert Hij ons door Zijn Geest tot alle goed. In nood be\eelt Hij Zijn engelen aangaande ons, in lijden droogt Hij ons de tranen van de wangen. Een wolk- en vuurkolom is Hij bij Zijn geliefde \ ofk dag en nacht. Immanuel is Hij overal, waar wij ons bevinden en zoals wij ons bexinden. Hij ziel geen zonde in Jakob en geen verkeerdheid in Israel. Hij reinigt ons soortdurenci in Zijn bloed. Moeien wij ellende doormaken. Hij maakt ons beproefd in de smeltkroes \an die ellende. Immanuel is onze vrede, onze vreugde, ons leven, onze schal.
Met de vergeving van alle zonden troost Hij Zijn volk telkens weer, totdat liet Zijn uur is, dat Hij ons niet langer in dit Mesechsland en in Kedars tenten wil laten blijven, maar ons thuis wil hebben en in 's Rollings paleis brengen. Dan zendt Hij speellieden en trommel.slaagslers lot ons, en - wees welkom, liefelijke eeuwigheid! - Hijzelf is er ook. Immanuel van de geboorte af, Immanuel in de ouderdom. Immanuel bij Zijn grijze dienaars. Immanuel bij de zuigelingen, Immanuel in het leven, Immanuel in het sterven. Eeuwig, eeuwig zullen wij in Zijn zalig licht, eeuwig voor Zijn aangezicht Zijn naam noemen; Immanuel.
dr. H.F. Kohlbrugge
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 2007
Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 2007
Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's