Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Directiewisseling bij Eilanden-Nieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Directiewisseling bij Eilanden-Nieuws

4 minuten leestijd

SOMMELSDIJK ­ Sinds 1 juli jl. heeft onze krant een nieuwe directeur. De heer mr. A. (Ab) van der Veer MSc uit Dirksland heeft de leiding van Eilanden­ Nieuws overgenomen van Henk Koppelaar, die tien jaar lang als directeur aan dit streekblad verbonden is geweest. Daarnaast voerde Koppelaar gedurende die periode ­ en nog steeds ­ de directie over de bekende Sommelsdijkse Drukkerij Gebr. de Waal. Die dubbele functie bleek met name de laatste jaren steeds moeilijker te combineren, zegt Koppelaar. "De drukkerij én de krant beiden die aandacht geven die ze verdienen, met elk hun eigen aandachtsgebieden, werd teveel van het goede om alles te blijven behappen en adequaat te kunnen blijven doen".

Zeker na 2006 is er bij Eilanden­Nieuws een behoorlijke (ontwikkeling in gang gezet. Enerzijds om een nieuwe strategie door te voeren die het voortbestaan van Eilanden­Nieuws beter waarborgt, anderzijds om te werken aan een stuk verdergaande profes­ .sionalisering.

Perspectief Studie Naar aanleiding van een per

Naar aanleiding van een perspectielsludie in 2006 is een verandertrajecl tot stand gekomen omdat het abonneebestand terugliep en de marktpositie verslechterde. Vanaf 2000 werd namelijk zichtbaar dat het aantal abonnees terugliep. Tevens werd duidelijk dat potentiële adverteerders het meer en meer als bezwaar zagen dat Eilanden­Nieuws ­ toen nog uitsluitend een abonnementenkrant ­ niet huis aan in lis werd verspreid. Na enkele jaren dreigden zowel het abonneebestand als de marktpositie dusdanig onder druk komen te staan dat bij ongewijzigd beleid het voortbestaan van Eilanden­ Nieuws in het geding zou kunnen komen. Met behulp van het Stimuleringsfonds voor de Pers werd daarom genoemde perspectiefstudie uitgevoerd, wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat de vrijdageditie geabonneerd zou blijven, maar, dat de dinsdageditie een huis aan huis krant zou worden.

Verder werd het belang onderkend van het hebben van een website, en ook daaraan is gewerkt. Zij het dat deze nog verder uitgebouwd en de mogelijkheden ervan nog breder benut zullen gaan worden. Tevens is eind vorig jaar door invoering van een nieuw systeem het totale productieproces van Eilanden­Nieuws ­ van administratie, tot redactie en commercie ­ Volledig geautomatiseerd, eveneens met steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

D !rectiewisseling

Al deze wapenfeiten heeft Koppelaar in clc achterliggende jaren op zijn naam weten te zetten, ontwikkelingen die nog steeds doorgaan. Maar zoals gezegd werd het teveel van lier goede om zowel hiermee bezig te zijn als met de dagelijkse leiding van nóg een onderneming.

Vanuit de directie en de Raad \ an Commissarissen van Eilanden­Nieuws werd clan ook naar een oplossing gezocht. Na uitvoerig overleg werd besloten dat Koppelaar zi]n chrectietaken bij Eilanden­Nieuws neer zou leggen en dat Van der Veer ­ tot voor kort cominissaris van deze krant ­ hem zou opvolgen. Deze maatregel is per 1 juli ingegaan.

Uitdaging Van der \'eer is parttime docent

Van der \'eer is parttime docent Marketing en Communicatie aan het Hoornbeeck College en is _daarnaast actief als zelfstauOTg' fmancieel adviseur en consultant. De directeurswerkzaamheden bij Eilanden­) Nieuws gedurende enkele dagdelen per week sluiten volgens \'an der \'eer goed aan bij zijn expertise en overige activiteiten. "Ik vind het een uitdaging om bij Eilanden­Nieuws aan de slag te gaan", zegt hij. "\'oortgaan op de ingeslagen weg en zaken verder uitbouwen. Een speerpunt is onder andere het terugwinnen van abonnees, ondanks dat dit tegen de landelijke trend in is. Dit jaar hebben we er al zo'n 300 abonnees bij gekregen. We moeten meer mensen betrokken zien te krijgen bij t^ilanden­Nieuws ­ zowel lezers, abonnees als adverteerders, en zéker ook de jongere lezer, in de leeftijdscategorie van 20­39 jaar Zo wil ik stimuleren dat scholieren, bij\'oorbeeld voor het zoeken naar dingen die op het eiland gebeuren, Eilanden­Nieuws weten te \'inden. Ons blad staat bekend als kwalitatieve en betrouwbare nieuwsvoorziening in de regio, dichtbij de mensen, met oog voor 'het verhaal' achter het nieuws. Die dingen moeten we vast zien te houden. Maar ook valt er nog een slag te maken in de advertentiemarkt. Als we daarin slagen, ontstaat er ook meer ruimte voor redactionele invulling van de krant Overigens heeft onze dinsdageditie, als commerciële krant, procentueel gezien neig altijd een groter aandeel redactionele inhoud (409f) dan andere huis aan huis bladen (20'/c). En dat past weer helemaal bij de ideële doelstelling van waaruit Eilanden­Nieuws al sinds haar oprichting opereert, namelijk om voor alles een regionaal nieuw.sblaci vanuit christelijke identiteit te zijn. Alleen moet dit gestalte krijgen binnen de financiële kaders en marktomstandigheden van nu. Dat biedt voldoende kansen en uitdagingen, waar ik me samen met de medewerkers van Eilanden­ Nieuws graag voor in wil zetten".

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 juli 2010

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Directiewisseling bij Eilanden-Nieuws

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 juli 2010

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's