Vervolgverhaal
Hieiop weet Lijntje met dadelijk een weeiv\ooid Diep in haai bail heelt ze bewondeimg vooi haai oudeie bioei, die met laaie volhaiding en zeltv ei loochening het zovel heeft gcbiaeht En diep m haai hait moet ze hem gelijk geven Maai toch
Ban IS een eeilijke jongen, die tiouv\ zijn plicht doet Hij is geen kioeglopei Ik vind dat mijn oudste bloei het ei heel wat siechtet atgebiacht heelt
Een teel punt .,We laten Dnk in dit velband lusten. Lijntje Ik weel wel. dat Bait een oppassende jongen is Maai dat bedoel ik met Ik zal het schei pei zeggen De levolutie. zoals Bail che wil. is uit de duivel Hij speelt de duivel m de kaait En ik viees. dat hij jou mee zal slepen Dan is het geen spel meei. maai bittcie ei nst
Ik w il de V1 ijheid om ie doen en te lalen wat ik zeil wil Ik kan piobeien hem naai de kelk te kujgen
..Dat IS je Tiompenaaid ik wil de viijheid Maai de waie viijheid is gebondenheid aan Gods Wooid En ol je hem naai de keik zult kiijgen"' Ik viees .We zullen zien", zegt ze schoudeiophalend
. En als het je met lukt'"
. Dan zullen v\ e vs eei zien "
Het gespiek stokt Buiten fluit een mei el een lied van lente en lietde
Zeg tegen Ban. dat ik wil pi aten ' Een Fiomp, ook een viouwelijke is een moeilijk geval, peinst Gailjan als Lijntje veitiokken is Ook zij heeft een stei k ontv\ ikke ld v i ijheidsgev oei
Gaitjan Tiomp en Ban de Roefel, twee levensbeschouwingen, twee geloven Want Bait gelooft m de mens. Gailjan niet
Ze zitten legenovei elkaai bij de open haaid, waaim een paai houtblokjes bi andcn De av onden zijn nog koud. al is 't apt il Aan 't haiigijzei hangt een kopelen ketel, die neuiiet een lang veigetcn WIJS. ijllijn als het vuuitje doven gaat vollei, meeislemmigei als Gailjan de geblakeide blokjes wat vet schikt, zodat het vuuilje heldei opvlamt
l Is om Lijntje dat ikje gev i aagd heb te komen', zegt Gaitjan na een inleidend gespiek ovei weei en weik
Ik begiijp het, meestei , zegt Ban, ,ze bemint me en dat heeft uw veiwondeiing gewekt "
„Vei wondei ing, ja, maai meei nog. miin ontstemming "
Ban zwijgt en kijkt de meestei viagend aan Dan staai t hij in het vuui Laat de meestei maai es dooipiaten. denkt hij Even IS het stil. dan hei neemt Gailjan ..Kijk es. Ban, jouv\ levensbeschouvMUg en de onze staan viei'kant legenovei elkaai Jij gelooft m de uiteindelijke ovei"Winning van de mens, wij met WIJ geloven, dat de mens uil'eindelijk ondel gaat, als God hem met giijpt en omhoog liekt ,Dat IS theoiie meestei W ij willen de
,Dat IS theoiie meestei W ij willen de maatschappelijke en ze'delijke veihelfmg van de mens Wij vinden hel met goed, dat de ai men vent apt woiden dooi de 1 Ijken '
W IJ ook met "
Dat neem ik gaaine aan, meestei, maai daai IS clan weinig van gebleken
Een ki asse uitspi aak Bai t Heeft cfe keik zich soms het lol dei ai men met altijd aangetiokken'
De kei k heelt de ai men een looi gegeven, opdat zij met zouiden sleiven van liongei Maai geeft de keik hun hogeie lonen, opdat hun bestaan menswaaidigei woidt' Maakt de keik hun leven zonnigei. veikoit die hun weiktijden. zodat een huisvadei zich ook eens met /ijn kindeien kan bezig houden"' Wal doet de keik vooi ontspanning van de «eikman' Niels, meestei W'ij weten dit uit ei V ai mg " ..Dat is dus een aanval op de keik. Ban Maai ik viaag je is dn de taak van de keik' Ik heb altijd gedacht, dat de laak van de kei k in de eei sie plaats lag op geestelijk lei i ein De laak v an de keik IS zielen te v\mnen vooi Jezus Het i,''iat de keik niet ni de eeiste plaats om liet lichaam, maai om de ziel "
MOOI gezegd meestei, maai waien hel de oude Romeinen al niet, die zeiden ten gezonde ziel in een gezond lichaam"' Dal zeiden ze. Bait, maar die oude Romeinen waien heidenen en die uitspiaak van hen is ook heidens In een /lek lichaam kan w el degelijk, ja soms jmst. eenzeei gezonde ziel wonen Daaivan zijn vooi beelden te ovei. ook hiei in tiavestem Maai weetje, wat het vei schil IS tussen jouv\ opvatting van een gezonde ziel en de onze' \\ ij zeggen, of lievei Gods Wooid zegt een gezonde ziel is een ziel, die v\aaiaehtig gelooft in Jezus Ghiislus, Gods Zoon, als haai Reddei en Behoudei vooi eeuwig En jij zegt een gezonde ziel is een ziel, die lev ieden is met wat aai ds genot Maai wal is een poosje aai ds genot vei geleken bij een nimmei eindigende eeuwigheid"'" Hieiop antwooidl Ban niet
Een wijle staten beiden m het vuui, dat langzaam vei gloeit Ban voelt, dal hij het zo tegen meestei Tionip moet veiliezen Gai tjan legt nog een paar blokjes in het V UUI Welch a v lamt hel w eei hoog oj5 Dan wacht hij met tot de andei weei aanivalt Hij gaat zelf tot de aanval ovei. , Kijk es. Bait, wij hebben elkaai al eens ontmoet op een politieke veigadeiing W'at ik daai m de hitte van de stiijd gezegd heb, wil ik hiei, lustig, m intiem gespi ek, nog w el eens zeggen Ik ben het loeiend mei je eens, dal de maatschappelijke toestanden slecht zijn Dat in 't algemeen gesj:)ioken, de vei houding tussen v\ ei kgev ei enweiknemei met deugt Dat de ai beid van viouw en en kindeien een schandvlek onzei samenleving is. In du opzicht ben ik volbloed demociaat, zoals onze leidei. Di Kuvper, dat IS W'ij moeten nachten de hogeie en de lageie standen met elkaai te vei zoenen Dat kan nooit dooi geweld, j^oals jullie dal willen Dooi geweld bei eik je nooit een v ei zoening, laat staan een duui zame VI ede Gev\ eld lokt slechts gev\ eld uit \]s jullie stiijdt VOOI vei heffing van het welstandsjjeil dei ai beidende klasse, dan doe je dat ondei het dev les eigendom is diefstal Dal IS m het genei aal onjuist Als ik dooi haicle, noeste vlijt bezit vet wei f, dan hebben jullie mij in het ongestocjid bezit te laten Dan heeft niemancf tiet leeht mij dat bezit te betwisten, want ik heb het eet lijk en m de weg van het leeht V ei ki egen
Ik weel. Ban, dat ei sociale misstanden zijn, ik ben zeit uit een gezin van haide wei kei s voongekomen en mijn loon is nog geinig Ik weet ook, dal ei bij hen, die zich Chuslenen noemen, een giote mate van onaandoenlijkheid is ten aanzien van de noden v an het jji olelai iaat, zoals jullie dat noemen Het is juist onze laak, die onaandoenlijkheid te bestiijden Maai nimmei m de weg van levolutie, maar in de weg van lelormatie m de weg van hel lecht Tegenovei jullie geweld waaunje nooit een dtiuizame beviediging zult vinden, stel ik het iecht Ik weet net zo goed alsjij, dat onze stoele aibeideis geen j:)aujjeis zijn, die men met soepkaailen kan sussen Ik weel, dat de ai beidei ook een mens is, die van zijn loon met God en met ei e dooi hel leven moet kunnen komen en die lechl heelt op de achting zijnei wet kgev eis Ik weel ook, dat de aibeidskwestie wettelijk geiegeld moet woiden, want het is met een kv\estie van pailiculieie. maai van publieke aaid, niet van baimhaitigheid. maai van icchl " , Nou spieekl u als ik, meestei "
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's