Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepsrampen in oorlogstijd(12)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Scheepsrampen in oorlogstijd(12)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze serie beschrijft Maarten Bezuijen te Schiedam de schepen van de Nederlandse koopvaardij en de sleepboten van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar ook schepen die niet meer terug kwamen en met man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen fotoarchief van Maarten Bezuijen.

SS 'Camphuys'

Het stoomschip 'Camphuys', dat ook toebehoorde aan de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij in Batavia, verliet op 7 januari 1942 Banjoewangi met als bestemming Singapore. Hier werd wel strikt de voorgeschreven route door de Javazee gevolgd terwijl er voortdurend scherpe uitkijk werd gehouden. Op 9 januari om ongeveer 06.00 uur werd door een vijandelijke onderzeeër een aanval op de 'Camphuys' ondernomen, die evenwel mislukte. Enige minuten na deze mislukte aanval kwam de onderzeeër recht van achteren aan het waterop-pervlak en begon met een kanon op het schip te schieten, waardoor op verschillende plaatsen aan boord van de 'Camphuys' brand uitbrak, die niet te blussen viel. Er werd order gegeven om het schip te verlaten en in één van de drie sloepen plaats te nemen. Getracht werd om zo snel mogelijk van het brandende schip weg te varen omdat die onderzeeër zonder ophouden door bleef vuren en pas ophield toen het schip volledig in brand stond. De bemanning van de 'Camphuys' werd later opgepikt door een Amerikaans oorlogsschip en naar Soerabaja gebracht. Er viel wel een aantal gewonden maar alle opvarenden hebben deze aanval overleefd. Het stoomschip 'Camphuys' werd in 1904 gebouwd bij de Nederlandsche Scheepbouw Maatschappij te Amsterdam, was 96,69 meter lang, 12,62 meter breed, had een diepgang van 4,50 meter en was 2382 ton groot. Het schip was uitgerust met een 3 cilinder Triple Expansie Werkspoor stoommachine van 1700 IPK. Tijdens de Eerste Wereldoorlog heeft dit schip als 'hulpschip' gevaren voor de Koninklijke Marine. Op 26 oktober 1932 liep de 'Camphuys' bij Laboenhadji aan de grond, maar kwam met behulp van een sleepboot weer vlot. Op 9 januari 1942, tijdens de reis van Banjoewangi naar Singapore, werd het schip eerst met geschutsvuur en later met een torpedo tot zinken gebracht door de Japanse onderzeeboot I 58 in de Javazee, ten noorden van Mandalike.

SS Benkoelen

Het stoomschip 'Benkoelen', dat ook toebehoorde aan de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij in Batavia, vertrok op 7 januari 1942 van Soemenep naar Cheribon. Op 9 januari werd er een vijandelijke onderzeeër ontdekt, die onmiddellijk het vuur op de 'Benkoelen' opende. Het eerste schot raakte de brug, (de schoten waren hoofdzakelijk op het sloependek gericht) waarna ook nog een torpedo op het schip werd afgevuurd. Dat was voor de 'Benkoelen' het einde. De bemanning kon ter nauwer nood in de reddingboot komen en roeide in zuidwestelijke richting. De volgende dag werden zij opgepikt door een Amerikaanse torpedojager, die hen naar Soerabaja bracht en aan land zette. Bij deze aanval verloren drie opvarenden het leven. Het stoomschip 'Benkoelen' werd

Het stoomschip 'Benkoelen' werd gebouwd in 1921 te Nieuwendam, was 69,90 meter lang, 11,63 meter breed, 2,50 meter diep en 1008 ton groot. Het schip was uitgerust met een 3 cilinder Triple Expansie Hubertina stoommachine, die een vermogen leverde van 650 IPK. Op 9 januari 1942, tijdens de reis van Madoera naar Cheribo met een lading zout, werd het schip door de Japanse onderzeeboot I 65 getorpedeerd en later met geschutsvuur in de Javazee tot zinken gebracht.

SS 'Van Rees' Het stoomschip 'Van Rees', dat ook

Het stoomschip 'Van Rees', dat ook eigendom was van de N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Batavia, vertrok op 25 december 1941 van Makassar met bestemming Tjilatjap. Het schip kwam op 29 december in Tjilatjap aan en op 7 januari 1942 vertrok het schip richting Emmahaven. In verband met de aanwezigheid van onderzeeërs, werd de 'Van Rees' gekonvooieerd door de Nederlandse mijnenlegger 'Willem van der Zaan', die het schip veilig door de mijnenvelden heen loodste en daarna terugkeerde. Op 8 januari 1942 werd de 'Van Rees' op het alleronverwacht getorpedeerd. Het schip maakte direct zware slagzij en begon te zinken. Al spoedig werd duidelijk dat het schip niet kon worden behouden en er werden orders gegeven om het schip te verlaten. Kort na het torpederen kwam de onderzeeër boven water en sommeerde men dat de reddingsloep waarin de kapitein zich bevond langszij te komen. Na enige inlichtingen gevraagd te hebben, verdween de Japanse duikboot weer onder water en liet men de bemanning aan zijn lot over. Al de reddingboten van de 'Van Rees' kwamen op 9 januari aan in de kampong 'Batoe Karas'. Bij gehouden appèl bleken zes opvarenden deze aanval niet te hebben overleefd. Het stoomschip 'Van Rees' werd in 1914 gebouwd bij Scheepswerf Rijkee te Rotterdam, was 99,35 meter lang, 13,40 meter breed, 4,75 meter diep en 3050 BRT groot. Het schip was uitgerust met een Triple Expansie 3 cilinder Fijenoord Stoommachine van 1600 PK. Op 8 januari 1942 werd de 'Van Rees' in de Indische Oceaan getorpedeerd door de Japanse onderzeeër I 156, zo'n 80 mijl van Tjilatjap. Zes opvarenden verloren hierbij hun leven. De 'Willem van der Zaan' (1407 ton) was de modernste en de grootste mijnenlegger van de Koninklijke Marine, die op 13 mei 1940 vanuit Den Helder uitweek naar Engeland en eind 1940 arriveerde in Nederlands-Indië.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 2011

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

Scheepsrampen in oorlogstijd(12)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 2011

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's