Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ben de Deur Indien iemand door Ml] ingaat, die zal behouden worden, en hl] zal ingaan en uitgaan, en weid vinden (Johannes 10 9)

Wie wel eens een Middeleeuwse burcht heeft bezocht (zoals bijvoorbeeld het Muiderslot), kan zich het gevoel voorstellen van iemand die, met de hete adem van de vijand in de nek, de veiligheid van de vesting bereikt Aan de overzijde van de slot gracht en achter de metershoge en dubbeldikke muren van zo'n kasteel, wist je je veilig

Zo'n burcht kon je alleen betreden via de poort En wanneer er gevaar dreigde, was het zaak om op tijd te zijn Anders was de brug opgehaald en de poort gesloten Dan was je te laat

In het Evangelie laat de Heere Jezus weten dat Hij ook zo'n poort is Wie door Christus binnengaat, is veilig en geborgen

De Heere Jezus gebruikt in Johannes 10 het beeld van een schaapskooi In Israel was dat meestal een omhei nmg van opgestapelde stenen, met een toegang Soms ging de herder zelf m de deuropening liggen slapen Maar blijkens vers 3 (waar het over de deurwachter gaat) denkt de Heere Jezus hier aan een schaapskooi met een echte deur En dan vergelijkt HIJ Zichzelf met die toegang tot de schaapskooi Volgens de tekst heeft deze Deur twee functies Jezus is de Deur tot het behoud, en Jezus is de Deur tot de overvloed

De Deur naar het behoud

WIJ gaan in ons leven ontzettend veel deuren door De voordeur, de kamerdeur, de schuurdeur, de win keideur, de schooldeur Vaak heb je er nauwelijks erg in Maar er zijn ook van die deuren die een grens marke ren Neem de celdeur Die maakt het verschil tussen vrijheid en gevangenschap

Christus IS de Deur, die het verschil maakt Want Hij is de Deur tussen leven en dood' Buiten de kooi is een eenzaam schaap een weerloze prooi voor een wolf Binnen de kooi is bescherming en beschutting De Hei land IS de toegang tot die veiligheid Het IS een wonder dat deze toegang er IS Want wij hadden alle toegangen tot God dichtgetimmerd En nog zo vaak sluiten we de rolluiken om de HEERE buiten ons leven te houden Maar de HEERE slaat van Zijn kant een bres in de muur die wij hadden opgetrokken

Hoe' De Hebreeƫnbrief heeft het over een verse en levende weg, door het bloed van Jezus' De rechtvaardige heeft geleden voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen'

Christus' dood is onze toegang tot God

In de tekst boven deze meditatie zegt de Heere Jezus Ik ben de Deur De Een klein woordje In het Grieks maar een letter Maar er moet wel een dikke streep onder Jezus is niet een deur Niet een van de vele toegangen tot God, maar de enige

Ja, er zijn genoeg anderen die zich als Messias opwerpen De Heere Jezus zinspeelt daarop in vers 8, als Hij het heeft over dieven en moordenaars Ook in onze tijd zijn ze er Dictators, sekteleiders, goeroes, valse profeten Met prachtige luchtspiegelingen houden ze hun volgelingen in de greep Volgens anderen is geld en goed en genot de deur naar het echte geluk Ook via allerhande spirituele boeken en cursussen wordt ons de weg naar het zogenaamde echte leven gewezen Er lijken deuren genoeg te zijn Maar de Heere Jezus onthult het ware gezicht van die andere gelukbrengers Het zijn dieven en moordenaars Soms wordt dat ook pijnlijk zichtbaar Dictators, sekteleiders, topman nen van muhinationals Ze zijn nogal eens uit op macht en aanzien Ze verrijken zichzelf ten koste van anderen

Maar nu de Heiland, die de (enige, unieke) Deur is Jezus plukt zijn scha pen met kaal, maar is gekomen opdat ZIJ het leven hebben en overvloed hebben (vers 10) Hij is de Goede Herder, die Zijn leven stelt voor de schapen De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem

Deze Deur staat nog open Maar hij gaat ook een keer dicht Net als bij de ark van Noach De toegang was vrij Totdat God de deur sloot en het water kwam

Binnen of buiten maakt een verschil van dag en nacht Een eeuwig verschil Daarom klinkt de dringende, welgemeende roep van de Heiland Indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden Bent u al binnen''

BIJ een schaapskooi dringen en duwen de schapen ook elkaar naar binnen Dat is een mooie gedachte Wie zelf de deur naar Gods gebor genheid en genade heeft gevonden, zal ook anderen (je kinderen, je collega's, je buren) graag een zetje willen geven richting de Deur

De tekst boven de meditatie gaat nog verder 'En hij zal ingaan en uitgaan en weide vinden' Het beeld is nu wat versprongen Jezus is met alleen de Deur naar het behoud, Hij is ook Deur naar de grazige weiden Chris tus IS een volkomen Zaligmaker Een schaap heeft immers met alleen bescherming nodig, maar ook voed sel

En de Heiland biedt volgens Johan nes 10 met zomaar voedsel, maar overvloed Niet dat alles in het chris tenleven voor de wind gaat Integen deel In de wereld zult gij verdruk kmg hebben, zegt Jezus Toch belooft Hij dat een christen

Toch belooft Hij dat een christen niets tekort komt Ik vind het opvallend, dat je daar soms juist uit de mond van vervolgde christenen ont roerende getuigenissen van hoort Op moeilijke momenten, achter de tralies, in de folterkamer, is God er voor hen

Met Jezus ben je werkelijk de koning te rijk' Hopelijk herkent u daar iets van Omdat je te midden van wellicht heel wat moeite en verdriet toch mag leven uit de enige troost in leven en sterven

Maar het kan vaak ook zo anders zijn Dan is het leven met God droog en dor Hoe dat komf De tekst wijst ons de richting Als je de Deur niet iedere dag gebruikt, gaat al het groene gras aan je neus voorbij Als je versloft in je gebedsleven, als je de Bijbel gesloten laat, als je slordig leeft, met dicht bij de Heere Jezus dan slaat de doodsheid en dorheid zomaar toe En wat doen we dan de HEERE en onszelf een hoop tekort Want Gods goedheid is hemelhoog' Wat geeft de HEERE omwille van het offer van Christus een berg zegeningen Vrije toegang tot Gods genadetroon. Zijn Vaderlijke zorg, de aanneming tot kinderen, vergeving van zonden, vrede die alle verstand te boven gaat, de Heilige Geest, Die ons leven vernieuwt, een hemelse thuiskomst in het uur van mijn dood In Christus is werkelijk alles wat u en ik nodig hebben, om getroost te kunnen leven en sterven'

Laten we dan deze Deur veel gebruiken Het mag De Deur is niet ver Want in de tekst wordt u met gevraagd om te gaan zoeken naar een deur die ergens wel te vinden moet zijn Nee, Christus komt voor u staan En hoogstpersoonlijk klinkt Zijn Stem Ik ben de Deur' Waar Jezus' stem klinkt, zwaait die Deur wagenwijd open Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven'

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2011

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2011

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's