Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Herder

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.' (Psalm 23:1)

Psalm 23 is wel één van de meest bekende psalmen in het Boek der Psalmen. Hij is bekend vanwege zijn rijke en troostvolle inhoud. De dichter David getuigt in deze psalm Wie de Heere voor hem is. De psalm is een getuigenis, een belijdenis. Het is goed om naar deze belijdenis van David te luisteren en daar lessen voor ons eigen hart en leven uit te trekken. Boven de eigenlijke psalm staat dat het een psalm van David is. David is de dichter van dit bekende lied. Hij was iemand die graag zong. Mogelijk heeft hij deze psalm al in zijn jonge jaren gedicht, toen hij nog herder was van de schapen van zijn vader. In het veld, in de eenzaamheid vond hij een goede gelegenheid om zijn psalmen te dichten en ook te zingen, terwijl hij zichzelf begeleidde op de harp. Deze muzikale man heeft een rijke schat aan psalmen nagelaten die nog altijd geliefd zijn. Het is goed om te zingen. Als we

Het is goed om te zingen. Als we goedsmoeds zijn zingen we de psalmen. Als we terneergeslagen zijn vinden we ons hart verklaard in de psalmen. Als we vervolgd worden, herkennnen we ons in de psalmen. In de psalmen vinden we het leven van de kinderen Gods. Zij getuigen ons van de goedheid en grootheid van God. David heeft van jongsaf de Heere

David heeft van jongsaf de Heere bezongen in zijn psalmen. Ook in ons gezinsleven en persoonlijke leven is het goed om Hem te bezingen in de psalmen. Deze liederen worden ingescherpt, bijvoorbeeld op school en op de zondagschool. Vaak merken we dat ouderen op hoge leeftijd nog altijd de psalmen kennen. En de Heere wil ze dan ook gebruiken om de waarheid indachtig te maken of vertroosting te bieden aan zijn kinderen. We kunnen niet vaak genoeg en niet jong genoeg de psalmen zingen! David getuigt in deze psalm wie de Heere voor hem is. Hij noemt de Heere zijn herder. David heeft zelf als herder de schapen gehoed. Hij was er voor zijn schapen. Hij heeft ze verzorgd. Hij heeft ze beschermd. Hij heeft ze naar weidegronden gebracht. Hij heeft ze van drinken voorzien. David weet uit zijn eigen leven zo goed wat het werk van een herder inhoudt!

Nu noemt hij de Heere zijn Herder. De Verbondsgod is Davids Herder. Omdat Hij de God van het verbond is, is Hij herderlijk voor Zijn volk. Het Herderschap van de Heere is een vrucht van Zijn verbond. De Heere is Herder van hen die Hij met een eeuwige liefde bemint. Hij kent hen en heeft hen lief

De Heere Jezus noemt Zichzelf de goede Herder. Deze goede Herder stelt Zijn leven voor de schapen. De goede herder heeft alles voor zijn schapen over, zelfs zijn eigen leven. Nu is Christus de goede Herder, Die Zich aan het kruis wilde opofferen voor Zijn schapen. Deze schapen horen Zijn stem en volgen Hem. Zij zijn het eigendom van Hem, voor tijd en eeuwigheid. Zij horen bij Zijn kudde.

Horen wij bij deze kudde? Zijn wij een schaap van Hem? Mogen wij Hem met David onze Herder noemen? Als dat zo is, zijn we bijzonder gelukkige mensen. Dan hebben we de Heere aan onze zijde. Gods liefde mag dan leven in het hart. We weten dan dat Hij ons nooit begeven zal of verlaten. Dat bedoelt David ook als hij zegt: 'mij zal niets ontbreken.'

Het Herderschap van de Heere houdt in dat David alle heilgoed van de Heere krijgt. Als het zo is dat David op jonge leeftijd deze psalm heeft gedicht, mocht hij een rijke verwachting van de Heere hebben. Hij belijdt dat hem niets zal ontbreken. Er ontbreekt niets voor de tijd en niets voor de eeuwigheid. Alle dingen zijn immers in de handen van de Heere. Deze Herder weet wat goed is voor Zijn schapen. Hij leidt ze. Hij doet ze ingaan en uit gaan en weide vinden. Hij zorgt voor Zijn volk. Het is de taal van het geloof dat de

Het is de taal van het geloof dat de Heere niets zal doen ontbreken. Voor het oog van de wereld kunnen

Gods kinderen arm zijn. Maar in het oog van God zijn zij Zijn dierbare kinderen. Hij leidt ze door dit leven naar het hemelse leven hierboven. Op weg daarheen geeft Hij ze wat nodig is voor de tijd. Ze moeten door vele verdrukkingen ingaan in het Koninkrijk Gods. Maar daar zullen ze zien uit Wiens hand ze alle weldaden en zegeningen hebben gekregen. Dan zullen al Zijn schapen bij deze hemelse Herder zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 2011

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Herder

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 2011

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's