Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Licht...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Licht...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maak u op, wordt verlicht... fesaja 60:1 + 2

Sterke woorden uit het 'evangelie' van Jesaja. Woorden die licht verspreiden. .. Zeker wanneer we zien tegen wie ze gesproken zijn. Moedeloze Israëlieten; wat is het donker in hun hart. Ze zien nog de beelden van Jeruzalem voor zich, toen de stad verwoest was; de tempel in puin. En nu zijn ze al zo lang in Babel. En dat ze het door hun ongehoorzaamheid over zichzelf hebben heengehaald; dat knaagt aan ze.

Hoe hebben ze de woorden van Jesaja gehoord? Met wat weerzin misschien. Hoor die profeet eens; daar kan toch niets van komen...

Nou, je hoeft geen balling te zijn om dat volk te kunnen begrijpen. Om dat na te voelen. Wat is er al niet in uw leven gebeurd? Weet u nog welke idealen u had toen u jong was? Wat is daar van terecht gekomen? Er lopen allerlei breuklijnen door ons leven. Soms halen we het zelf over ons heen; vaak weten we niet waarom ons leven zo geleid wordt. Maar er is heel wat dat pijn doet. Dan trekt het licht zich terug en het wordt donker. Maar er is nog meer te zeggen. Over

Maar er is nog meer te zeggen. Over de donkerheid in ons leven. Die heeft met de zonde te maken. Die haal ik er niet bij. God zegt dat. In Zijn Woord. Het is bij ons als God dat niet verandert, net als met iemand die al lang in het donker loopt. Zijn ogen zijn aan het donker gewend geraakt. Hij redt zich makkelijk in het donker. Hij mist het licht niet eens. Daar klinkt het woord van Jesaja.

Daar klinkt het woord van Jesaja. Het dringt tot ons door. 'Maak u op...' We kijken om ons heen. Zou hij ons bedoelen? Mij? Ik heb al zo vaak Kerstfeest gevierd. Maar of het ooit licht is geworden? Of een ander denkt: het is me goed zo; ik heb licht genoeg. Weer een ander kijkt blij ver

rast; dat Woord ken ik; dat licht ken ik.

Jesaja spreekt van verwachting. Het is als een dringende klop op de deur van onze levenskamer. Wie is daar? De Heere Zelf Het licht straalt ons tegen. Hij neemt het Woord. Het licht breekt door. Het wordt dag in de verwarmende stralen van het evangelie. 'Maak u op...' 'wordt verlicht' Kom uit uw kamer; kom in het Licht. Kom tot Mij.

Wonderlijk, 'wordt verlicht' zegt Jesaja. Nou ja we moeten doorlezen in de bijbel. Wordt verlicht, 'want uw licht komt' Daarom u opmaken; daarom opstaan. Ballingen in Babel: God gaat zich er zelf mee bemoeien. En wij: doe uw ogen open en laat u in hethcht zetten.

Je zult maar in het duister zitten!! En dit Woord horen: God komt. Is dat niet om van te schrikken? Ik hoor in de bijbel meer over het komen van God. Hij haat de duisternis waarin wij ons zo thuis voelen. Hoe moet dat, met u en met mij? Dat is een goede vraag. Die is ook nodig. Onze ogen gaan er bij open, wanneer we die vraag aan de Heere voorleggen; we zien er het licht in.

God. De Heere die niet in toorn komt maar in genade. Onverdiend. Wat een wonder. De verrassing van

Wat een wonder. De verrassing van het Kerstfeest. Hij komt in genade om Jezus' wil. Zijn komst is vol heil en vrede; genezing en vergeving. Vol licht.

Wie zit er in het donker? Al zo lang misschien; Of is het in de loop van de tijd donker geworden terwijl eerst zijn licht scheen? Het dringt opeens tot ons door. Het is zo donker bij mij. En bij Hem is het licht. Hij is het hcht; er is geen duisternis in Hem te vinden. Komt Hij, dat gaat het licht op. Dan zie je ook pas hoe donker het leven is waarin je geleefd hebt.

Dan hoor ik een oude priester zingen: 'dus wordt des Heeren volk geleid. Door 't licht dat nu ontstoken is; tot kennis van de zaligheid in hunne schuld vergiffenis.' O wat is het donker. O wat een licht. Ik kruip er voor weg. Nee, het licht komt van God.Het schept helderheid in ons hart. Dan hebben wij zo maar zo veel tegen de Heere te zeggen en te belijden.

Dan hoor je het Jesaja opeens zeggen: uw licht komt. Het licht voor u! Het licht voor u gekomen. U is heden geboren de zaligmaker. Hij trekt uit de duisternis in het licht. En Hij heeft u en jou en mij op het oog..

Waar komt dat licht mij tegen? In het Woord dat me bij de kribbe brengt. Het Kind; Het licht der wereld in een donkere stal. Wie daar op z'n knieën gaat, ziet het licht. In het geloof Het wordt licht. De Dag gaat op. Die ziet de heerlijkheid van God! Die gaat over u op, zegt Jesaja. Gods heerlijkheid: dat is de Heere Jezus Christus. In Hem gaat het licht op. In Hem die 3 uren in de duisternis van Golgotha hing. Het licht van de vergeving, van het leven. Hij doet de duisternis weg; hoe ze ook probeert het hcht opnieuw te verdrijven.

Wat is het donker in de wereld.God is weggeschoven; de duisternis dreigt. Het oude heidendom overspoelt ons. Wat is het vaak donker in ons hart. Wat moet dat toch worden? Het licht komt van de andere kant; het komt van God. In Zijn genade en vergeving. Een ander leven; een leven in het hcht.

Maak u op. Het Woord klinkt. Kerstfeest nadert. Stel u in het licht. Want de Heere... Hij maakt het licht waar Hij het Kerstfeest maakt. Met het Kind.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 2011

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

Licht...

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 december 2011

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's