Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Succesvolle ondernemer Jan Tieleman wil met forse inzet tegendraads sombere markt verslaan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Succesvolle ondernemer Jan Tieleman wil met forse inzet tegendraads sombere markt verslaan

Keihard knokken voor behoud van werkgelegenhei

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELHARNIS - "Een top- zaak van een top- ondernemer en een sieraad voor de Nederlandse detailhandel. Dat is Tieleman Keukens. Een uitzonderlijke speciaalzaak van ruim vierduizend vierkante meter, gevestigd aan de Korendreef (bij Zuidelijke Randweg) in Middelharnis". Zo begint het artikel in het vakblad Retailtrends waar ruim aandacht wordt besteed aan de winnaar van de ING Retail Jaarprijs 2011 zijnde de "Beste Zelfstandige winkel in Nederland". Zoals ook onze krant meldde toonde een vakjury afgelopen maand veel waardering voor het enthousiasme, de energie en de gedrevenheid van de ondernemer. Zijn loyaliteit aan de eigen medewerkers, leveranciers en klanten. Zijn lerend vermogen, zijn commerciële vindingrijkheid in combinatie met maatschappelijke betrokkenheid en zijn visie en toekomstgerichtheid. Een ongelooflijk mooie binnenkomer.

Ondernemer Jan Tieleman (59) die samen met zijn zoons Peter en Martin het familiebedrijf runt, is daar ook blij mee. Hij zegt: "2011 was voor ons een bijzonder jaar. Zeker omdat wij de titel van Beste Zelfstandige winkel binnenhaalden. Het is de mooiste prijs die je kunt winnen. Echter de vooruitzichten in onze branche voor 2012 zijn uitgesproken slecht. Om ook dan tot de overwinnaars te kunnen behoren zullen wij met zijn allen de schouders er onder moeten zetten. Blijven innoveren en onze showroom

Blijven innoveren en onze showroom onderscheidend houden". Aan het eind van het jaar een gesprek met de uiterst succesvolle eilandelijke ondernemer Jan Tieleman die het bedrijf in de keukenbranche, maar ook in de regio en ver daarbuiten op de kaart zette. Dat alles met een unieke service die de basis vormt van uitstekende prestaties.

Rapportcijfer

Als je van een (15-koppige Retail vakjury) voor het totale bedrijf een rapportcijfer 9.8 krijgt, mag je trots zijn. Want in dit cijfer is een breed scala van details verwerkt. Niet alleen de stem van de vakjury is belangrijk maar ook die van de consument.

Meningen weergegeven in klantonderzoeken en zelfs is er een mystery shoppen Eén momentopname kan beslissend zijn. De inzet, uitstraling, het enthousiasme en de klantvriendelijkheid van alle medewerkers, van receptie, catering tot verkoop, dient optimaal te zijn. Aandacht voor de kleinste onderdelen. Dat aUes gepresenteerd door medewerkers die zich niet als keukenverkopers opstellen maar als designspecialisten. Als men dat ervaart dan onderstreept dat één van de marketingslogans van Jan Tieleman: "Het kopen van een keuken moet een feest zijn".

Ambiance

Daarvoor bieden wij de ambiance. Op het kookeiland van Nederland

op slechts 30 autominuten van Rotterdam. Met een inspirerende showroom, een grote Living Wall met 30 keukenpresentaties. Een smaakvolle lunchroom, styling en instore communicatie. Met een waterstraat en kinderbioscoop en een Experience Center dat de winkelbeleving versterkt. Verder een grote gratis parkeergelegenheid. Als je dan ook een levenslange service biedt op nieuwe keukens en je talrijke merken in verschillende prijsklassen kan presenteren, dan heb je al een stevige basis gelegd. Voeg er de eigen gespeciahseerde servicedienst aan toe en signaleer ook de grote voorraad keukenonderdelen waaruit geput kan worden Daarmee is een compleet pakket geformeerd.

Vasthouden

Jan Tieleman staat, samen met zoons Peter en Martin, pal voor het familiebedrijf en alle medewerkers. Hij wil het Keukenconcern door de stormen (economische recessie en huidige eurocrisis) loodsen. Met forse inspanningen op alle fronten gaan wij tegendraads de markt verslaan", zegt hij vastberaden. Daarmee de werkgelegenheid voor rond 70 personeelsleden (waarvan 50 in vaste dienst) te kunnen waarborgen. Wij hebben onze omzet in de afgelopen jaren redelijk kunnen vasthouden. Echter de kosten, met name op het

Echter de kosten, met name op het gebied van marketing, zijn behoorlijk gestegen. Anderzijds heeft het marketingbeleid er voor gezorgd dat steeds meer mensen uit heel het land onze vestiging in Middelharnis, op Goeree-Overflakkee, nu weten te vinden.

\' i>ruft/ich!on

In 2008 verhuisde het bedrijf vanuit Melissant naar Middelharnis. Sinds die tijd is er veel gebeurd. De economische crisis brak toen uit. Er kwamen onzekere tijden. In een dankbrief aan zijn medewerkers, bij gelegenheid van het afsluiten van

het jaar 2011, geeft Jan Tieleman een openhartige inkijk in zijn verwachtingspatroon en in de positie die het famihebedrij f inneemt in de landelijke keukenbranche. "De omzet in Nederland is vanaf 2008 snel gedaald. In geld en in aantallen. Ja, zelfs bijna gehalveerd. Toenemende concurrentie zorgde er voor dat de prijzen onder druk kwamen te staan. Veel bedrijven kampten met problemen.

Tot voor kort viel het aantal faillissementen nog mee. Ten gevolge van de slepende eurocrisis zien wij niet alleen in onze branche maar ook in de bouw, een belangrijke markt voor ons, dat bedrijven hun deuren moeten sluiten. In dat perspectief zijn de vooruitzichten voor de keukenbranche in 2012 slecht.

Krachten bundelen

Dit wordt mede veroorzaakt door het zeer lage consumentenvertrouwen waardoor er minder geld wordt uitgegeven aan duurzame producten, zoals keukens. Daar komt bij dat de consument zich actiever opstelt en internet een steeds grotere invloed heeft op het koopgedrag van die consument", schrijft Tieleman aan zijn medewerkers. Hij roept hen op gezamenlijk de krachten te bundelen en de markt te verslaan.

In zijn kantoor voegt hij er aan toe: "Ik ga het niet accepteren dat wij in een dalende spiraal belanden. Als ik de voUe 100 procent support krijg van mijn medewerkers ga ik mijn ultieme streven, het vasthouden van de werkgelegenheid, waarmaken. Als je zelf passie, emotie en gedrevenheid toont, je als een coach te midden van je medewerkers opstelt, je bent in feite één van hen, dan moet het mogelijk zijn gezamenlijk anders te presteren dan de markt in sombere tijden aangeeft. Dat is de drive die ons stimuleert. En wellicht nog een extra motivatie is het feit dat ons bedrijf in 2012 vijftig jaar bestaat".

Basis voor succes

Tieleman: "Zo een opstelling is een must. Een gave die je met je geboorte mee krijgt. Ik heb die insteek zeker ook van mijn vader, destijds een succesvolle ondernemer in Melissant. Als je ergens voor wilt gaan en al kan de turmel erg donker zijn, dan moet je doorgaan als ondernemer om het licht aan het eind te ontdekken. Je

moet er naar toe werken. Dat doe je in nauw contact met je medewerkers. Hen op de juiste plaats positioneren. Immers de medewerker is van cruciaal belang voor de onderneming. Vaak is dat onderbelicht. Je kan echter niet zonder goede mensen. Zij dienen het gevoel te hebben dat het bedrijf ook een beetje van hen zelf is. Daarmee schep je een familiebedrijf waarin je het gemeenschappelijk doel aangeeft waarnaar gestreefd moet worden. Dat is een basis voor succes. In goede- en minder goede tijden.

Vanuit Melissant

Jan Tieleman is, zoals hij aangeeft, eigenlijk door de historie in de keukenbranche beland. Het had ook zo maar totaal iets anders kunnen zijn Hij had niet veel connectie met het bouwbedrijf van zijn vader. Door de familie is het zo gelopen. Hij kwam in de keukenbranche en heeft dat toen zo goed mogelijk uitgebouwd tot waar het bedrijf nu staat. Ondernemerschap zit er van jongst afin, herhaalt hij. Je kan veel leren en aanleren maar echt ondernemerschap zit in je genen. Zesenveertig jaar was zijn bedrijf Tieleman Keukens in Melissant gevestigd. Uitbreidingsmogelijkheden waren er onvoldoende. Al vele jaren liep Jan met de gedachte rond dat hij een nieuw concept in de markt wilde zetten. Mogelijke nieuwe locaties werden bekeken, waaronder het bedrijventerrein langs de N57 bij Steüendam. Dat kwam vergunning-technisch niet van de grond. In Middelharnis was er wel een mogelijkheid en ook een prima plek bij de Zuidelijke Randweg. Goed bereikbaar en centraal op het eiland. Daar kon Tieleman zijn droom realiseren. Samen met architect Matthijs Zeelenberg zijn de contouren uitgewerkt tot uiteindelijk het huidige duurzame complex. Gelukkig was er in de aanloop tot dit feit toen nog een ruime mogelijkheid voor een goede bankfinanciering van een deel van de benodigde investeringsgelden. Het overige deel bracht hij zelf in. Uit de spaarpot (de reserves) die hij in de loop er jaren als buffer had opgebouwd. Lange tijd gaf hij niets uit. Spaarde vóór dat doel.

Scepsis "Ik heb aanvankelijk best wat scepsis

"Ik heb aanvankelijk best wat scepsis moeten verwerken", zegt Jan Tiele

man. "Bij mijn eerste presentatie van de schets- en nieuwbouwplannen schudde men meewarig het hoofd. Dat gaat nooit lukken. Maar in 2008 kon onze vestiging hier toch geopend worden. Helaas heeft mijn vader dit mooie moment niet meer mee mogen maken. Mijn moeder en Peter en Martin hebben, te zijner gedachtenis, toen het nieuwe complex geopend. Het was een magnifiek feest met wel 1300 gasten. Daarna was het direct hard weken. Iedereen moest een plekje vinden. Ik besloot na een halfjaartje om de twee filialen in Spijkenisse en Barendrecht te sluiten. De medewerkers vandaar kregen een job in Middelharnis. Dit feit was aanleiding voor een aantal mensen om te veronderstellen dat het blijkbaar niet goed ging met ons bedrijf. Maar wij beleefden juist een bloeifase omdat veel mensen gewacht hadden om een keuken te kopen en graag zich in de uitgebreide showroom in Middelharnis wilden oriënteren".

Slapeloze nachten

"Eind 2008, begin 2009 kwam de economische crisis. Eerlijk, ik had slapeloze nachten. Zou ik de werkgelegenheid van mijn medewerkers kunnen behouden?. De omzet daalde. Klanten bleven weg. Ik heb mijn zorgen toen met de medewerkers gedeeld. Dat was best een heftige confrontatie. Zouden er ontslagen moeten vallen? Ook toen heb ik gezegd: Ik ga het niet accepteren. Maar ik kan het niet alleen. Als jullie mee helpen en mij 100 procent steunen en je extra inzetten, dan ga ik er alles aan doen om jullie banen te behouden. Dat was het moment dat ik voor een duidelijke vergroting van het afzetgebied koos. Daarop ging ik investeren. Met een

Daarop ging ik investeren. Met een stevige marketing en het benutten van internet werden regiogrenzen overschreden en uitgebreid tot het gehele land. Zelfs tot in België. Ik presenteerde mijn slogans: die van het Kookeiland van Nederland en Kopen van een keuken moet een feest zijn. Het werkte en werkt. Dit jaar halen we vermoedelijk nog een klein plusje. Voor 2012, het jaar waarin we ons gouden bestaan vieren, moet ondanks die sombere vooruitzichten in de branche, voor ons juist een uitdaging zijn om ook dan succesvol te kunnen ondernemen", besluit Jan Tieleman.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 december 2011

Eilanden-Nieuws | 80 Pagina's

Succesvolle ondernemer Jan Tieleman wil met forse inzet tegendraads sombere markt verslaan

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 december 2011

Eilanden-Nieuws | 80 Pagina's