Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Muziek spelen, maken en reproduceren, dat is mijn taal'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Muziek spelen, maken en reproduceren, dat is mijn taal'

Musicus Piet Westhoeve biedt graag aan jeugdig talent een brede podiumplaats

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOEDEREEDE - "Als ik muziek speel, maak of reproduceer, voel ik mij thuis. Het is mijn taal. Als ik naar muziek luister brengt mij dat rust. Dan kom ik in balans. Als ik naar muziek en of zang luister is dat overigens niet vrijblijvend. Het vergt inspanning. Je wilt horen wat er gespeeld en of gezongen wordt. Je wilt de structuur en de vorm ontdekken. Muziek is er om de stilte te verbeteren. Je kan niet aUe tijd rustig zijn". Het zijn passievolle gevoelens. Weergegeven in woorden. Uitspraken van een virtuoos op muziekgebied. Van Piet van Jaap van Krijn van Harrend, of wel van Piet Westhoeve uit Goedereede. Hij is in het bezit van het hoogst bereikbare diploma voor orgel, dat van Uitvoerend musicus. Daarnaast is hij landelijk, regionaal en eilandelijk bekend als ervaren pianodocent. Een musicus die al op 16-jarige leeftijd werd gevraagd om als organist een eredienst in de Gereformeerde kerk van Ouddorp te begeleiden.

Westhoeve is met een nagenoeg volledige baan verbonden aan de Muziekschool Goeree-Overflakkee, gevestigd in het Diekhuus in Middelharnis. Hij verzorgt overigens niet aUeen daar opleidingen maar ook geeft hij in zijn woning aan de Noordzijde Haven lessen aan individuele cursisten. Hij begeleidt koren. Is organist / pianist in kerkelijke erediensten van de Doopsgezinde Gemeente Ouddorp. Geeft invulling aan programma's voor de Lionsclub (Nieuwjaarsconcert), het Goereese Havenconcert en het Klapstoelconart. Is daarnaast actief bij het jaar- ^ikse Jeugdconcours in MeUssant en is als docent / coach betrokken bij het Two2Team-festival. Aan de vooravond van Kerst 2011 geeft Westhoeve inzicht wat hem motiveert, stimuleert en drijft. Wat muziek maken voor hem betekent en hoe hij die inspiratie overdraagt.

Zelf muziek spelen

Piet Westhoeve is geboren en getogen aan de Koolweg m Ouddorp, waar zijn grootvader en vader destijds een bekende supermarkt exploiteerden. Het waren succesvolle middenstanders die zich in de naoorlogse jaren opwerkten en met hun "rijdende winkel" een toegevoegde waarde, landelijke aandacht op zich vestigden. Voor die tijd was dat een unicum. Piet bezocht de lagere school in Ouddorp. Ging voor vervolgonderwijs naar de havo-afdeling van de RGO m Middelharnis. Het werd geen succes. Hij besteedde veel te weinig tijd aan zijn schoolwerk. Doubleerde en bezocht vervolgens, wel met een einddiploma als resultaat, de Mavo in Stellendam. Terugkijkend zegt Westhoeve: "Al vanaf mijn zevende jaar was ik doorlopend met muziek bezig. Ik wilde eigenlijk niets liever dan zelf spelen. Logisch dat dit ten koste ging Van mijn schoolopleiding".

Beginjaren

^ijn vader was organist in de Hervormde Catharina-kerk in Goeder- *ede. Elke zondag ging ik als schooljongen met hem mee naar de kerk. Ik ^t dan bij hem op het bankje. In feite ^eeg ik de inspiratie voor muziek, in Qit geval voor het orgel, met de papepel aangereikt. Hij gaf mij enkele essen tot het moment dat mijn vader en de vader van Jan Bezuijen met elkaar afspraken om de lessen onderling te wisselen. Dat duurde ongeveer een jaar. Een vervolgstap was er toen ik onder de hoede kwam van Arie J. l^eijzer in Middelharnis. In die tijd al een zeer bekend organist. Een docent Qie uitgroeide tot de grote muziek- inspirator op het eiland. Je zou het zo kunnen zeggen: "Keijzer was als een boegbeeld op een schip waar tegen golven kaatsten en die vervolgens aanspoelden op de culturele kant van het eiland". Hij was een perfectionist, die tot zijn voldoening zag dat de door hem opgeleide leerlingen op hun beurt dat stokje overnamen. Keijzer gaf mij het advies om ook piano te gaan spelen'.

Zeker talent

Piet is in zijn enthousiasme nauwelijks te stuiten. Hij neemt een slokje koffie en zet zijn relaas gelijk voort. "Ik ben dankbaar dat mijn ouders mij van jongst af aan volledig hebben gesteund. Zij kochten voor mij een piano. Zorgden er voor dat ik de orgel- en pianolessen kon volgen. Ook voor het bijwonen van concoursen kon ik volledig op hen rekenen". Wat heeft je bewogen? Wat raakte je om al op zo jeugdige leeftijd intensief voor muziek te kiezen. "Muziek was ook toen al mijn alles", zegt Piet Westhoeve. "Er moet toch een zeker talent zijn geweest. Dat is onderkend. Waar ik zo blij mee ben is dat ik vanaf het begin les heb gekregen van goede leraren. Dat is van essentieel belang bij het ontwikkelen van talent. Als kinderen direct goed les krijgen worden zij gestimuleerd. Het talent wordt dan ontwikkeld.

Drie hoofdvakken

Na mijn studiefase bij Keijzer kwam ik op pianoles bij de familie Richard Emmery in Rotterdam. Een bijzonder muzikale familie. De vader speelde cello in het Rotterdams Filharmonisch Orkest. De kinderen zaten op het Conservatorium. De familie had een huisje op de Toekomst in Ouddorp. Zo zijn destijds de contacten gelegd. Door het jaar heen kreeg ik wekelijks les in Rotterdam. In vakanties zelfs extra. En altijd was daar mijn vader om mij met de auto te brengen en te halen. Toen ik 17 jaar was ging ik naar het Conservatorium. Ik begon er met het hoofdvak orgel. Een studie die ik na acht jaar afrondde met het hoogste diploma van Uitvoerend musicus. Daar bleef het niet bij want er werden elementen aan toegevoegd. Het hoofdvak piano, waarvoor ik mijn docentenopleiding bereikte en als een zijweggetje kwam er een derde loot aan de boom, die van Kerkmuziek.

Dromen

Gedurende die studiejaren droomde ik in stilte dat ik een eigen concert mocht presenteren. Liefst op een groot orgel of in een prachtige zaal. Bijvoorbeeld in De St.Bavo in Haarlem of de Laurenskerk in Rotterdam. Die wens werd aangewakkerd door bezoeken die ik bracht aan concerten van mijn leermeester Keijzer in de Rotterdamse Doelen. Weet je, zegt Piet, dat er in de 70-er jaren bij Bachconcerten meer dan 1500 mensen in de zaal zaten?. Ongekend, als je dat afmeet naar de huidige belangstelling. Van die dromerij is beslist niet alles uitgekomen. In je leven gaan dingen vaak anders. Maar er kwamen zoveel andere hoogtepunten die bepalend zijn geweest voor mijn loopbaan.

Europese toernee

Neem die keer dat ik Arie J.Keijzer mocht vervangen tijdens een concert van het Rotterdams Filharmonisch Orkest in De Doelen. Kippenvel, Wat een grote eer. Het bleek de eerste stap die leidde naar een uitgebreide Europese tournee. Met dit toporkest speelde ik in Wenen (in de gouden zaal waar vandaan op 1 januari steeds het Eurovisie Nieuwjaarsconcert wordt uitgezonden). Het orkest speelde in Edinburgh, Parijs, Lyon, Antwerpen en Hannover. Een ongelooflijke ervaring. Dat allemaal, onder leiding van beroemde dirigenten zoals BerrSiard Haitink en Edo de Waard. Van 1978 - 2001 mocht ik me verbonden weten met het Rotterdams Filharmonisch Orkest.

Van het Europese en landelijke vlak naar de eigen regio: Op Goeree- Overflakkee. Na de studieperiode. Piet Westhoeve was inmiddels gelukkig getrouwd, bleek het niet zo gemakkelijk om concerten te geven. Er moest natuurlijk wel brood op de plank komen. Daarom begon hij orgel en later steeds meer pianolessen te geven. Dat sloeg aan. Steeds meer leerlingen en cursisten meldden zich. Aanvankelijk georiënteerd op de Kop van Goeree, vooral vanuit Ouddorp. Hij werd daarnaast uitgenodigd om koren te begeleiden. Werd pianodocent aan de Muziekschool. Speelde orgel in kerken in Dirksland. Brouwershaven en - een lange en voor hem bijzondere tijd - als cantor-organist in de Hervormde kerk in Hellevoetsluis. Door zijn kerkmuziekstudie kwamen er steeds meer mogelijkheden op zijn weg. Het was en is niet uitsluitend gericht op psalmen en gezangen. Het werd een breed spectrum. Westhoeve: "Muziek is zo omvangrijk. Liederen zijn fascinerend wat muziekvorm betreft. Dit in contrast tot sommige teksten die men op de melodie heeft gedicht. Jammer dat zoiets afbreuk doet aan de eenheid. Je kan muziek niet zomaar in een programma proppen of willekeurig in een hturgie-opzet plaatsen. Het moet passen. Op elkaar zijn afgestemd", vindt de musicus.

Voorbereiding

"Bij pianospelen is de voorbereiding cruciaal. Het vergt een volledige concentratie. Immers nadat je een toets hebt aangeslagen kun je niets meer aan de toon veranderen. Bij andere instrumenten kun je nog iets bijsturen. Bij de piano gaat dat niet meer. Dus vooraf moet je weten hoe je de toets aanslaat. Langzaam of snel. Het is logisch dat je die vaardigheden door regelmatig te oefenen onder de knie moet zien te krijgen. Daar zijn de lessen voor. De docent ziet op welk moment de concentratie van een leerling minder wordt. Daarom is er ook bij de individuele lessen een grote variatie in lestijd. Soms een kwartier, 20 minuten of toch langer". Westhoeve is lovend over het talent . dat hij, maar ook deskundige professionele jury's bij uitvoeringen, bij leerlingen op het eiland aantreffen. Een toptalent?. Dan noem ik Eline de Gast uit Sommelsdijk, zegt Westhoeve. Zij combineert school (vwo-6 ) met een vooropleiding piano aan het Conservatorium.

Drive

"Ik wü mij sterk inzetten dat er een balans ontstaat waarbij, naast de gevestigde musici, ook jong talent uit de regio en op het eiland een podiumplaats krijgt. Ik herhaal het graag. Je staat plezierig verbaasd dat er hier zoveel kwaliteit is. Dat moet je koesteren en ontwikkelen. Fantastisch als je daar een bijdrage aajn mag leveren", besluit Westhoeve.

De periode rond de Kerstdagen is voor hem een drukke tijd. Kerstnachtdiensten. Het begeleiden van koren. Voor veel mensen betekent Kerst iets speciaals. Dat is het ook als je "Stille nacht" zingt. Met een brandend kaarsje (het licht) in je hand.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 december 2011

Eilanden-Nieuws | 80 Pagina's

'Muziek spelen, maken en reproduceren, dat is mijn taal'

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 december 2011

Eilanden-Nieuws | 80 Pagina's