Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veiligheid boven alles op het Korteweegje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veiligheid boven alles op het Korteweegje

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DIRKSLAND - Zeventien jaar geleden kwamen er verkeersdrempels om het razende verkeer in toom te houden. Later plaatste de gemeente een wegversmalling, zodat het autoverkeer maar van één kant tegelijk kan doorrijden. De bewoners van het Korteweegje in Dirksland, die actie hebben gevoerd om deze maatregelen gerealiseerd te krijgen, maken zich zorgen over de veiligheid nu de gemeente de wegversmalling wil verwijderen.

"De veiligheid is in het geding", sprak mevrouw Groenendijk, een van de bewoners, de gemeenteraad vorige week donderdag toe. "Nu al komen automobilisten als een gestoorde vanaf de Boomvliet de hoek om, om hun auto in 'die gleuf' te duwen. Jwe kunt je voordeur niet uit, want iedereen rijdt hard. Zelfs met een wegversmalling. Als die straks weg is wordt het hier helemaal een racebaan. Alle mensen aan het Korteweegje hebben er last van."

De wegversmalhng is volgens het gemeentebestuur niet meer nodig omdat de even verderop gelegen rotonde voldoende remmend zou werken. Met het verwijderen van de 'chicane' wil de gemeente tevens een eind maken aan de verkeersopstoppingen op drukke momenten van de dag. 30-kilometerzonde Mevrouw Groenendijk besefte dat

Mevrouw Groenendijk besefte dat het verwijderen van de wegversmalhng een voldongen feit is. Daarom pleitte ze voor andere maatregelen om het autoverkeer af te remmen. Een 30-kilometerzone vanaf de Onwaardsedijk. En een 'stoeprand' waarachter voetgangers zich veilig kunnen begeven. "Veiligheid boven alles."

De gemeenteraad bleek gevoelig voor het verhaal van mevrouw Groenendijk. Verschillende raadsleden hadden wel oren naar het instellen van een 30-kilometerzone. Het probleem is echter de handhaving. Een 30-kilometerzone moet aan allerlei voorwaarden voldoen. Zo niet dan gaat de politie niet over tot handhaving. Een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur is dan effectiever, want daar controleert de politie wel.

"Maak dan van het Korteweegje een échte 30-kilometerzone", zei WD'er Driesprong. Raadshd Huber (Fractie Huber), die eerder als enige tegen het verwijderen van de wegversmalling op het Korteweegje was, pleitte voor behoud van de remmende maatregel. "Met die versmalling heb je al een 30-kilometerzone", zei hij. De 'stoeprand' komt er. De hele gemeenteraad toonde zich voorstander van zo'n voorziening langs het Korteweegje. En volgens wethouder Koningswoud (SGP) hoeft deze maatregel ten behoeve van voetgangers niet overdreven veel te kosten. Langs het Korteweegje komt ook een

Langs het Korteweegje komt ook een parkeerverbod (tussen de rotonde en de kruising met de Onwaardsedijk). De gemeente compenseert dit verbod door parkeerruimte te creëren aan de Boomvliet (veertien plaatsen) en nabij de poortpalen aan het Korteweegje (drie plaatsen). De kosten voor het verwijderen van de wegversmalling en de aanleg van de parkeergelegenheid bedragen bijna 52.000 euro.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 januari 2012

Eilanden-Nieuws | 32 Pagina's

Veiligheid boven alles op het Korteweegje

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 januari 2012

Eilanden-Nieuws | 32 Pagina's