Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zuid - Holland openbaar vervoergeschiedenis online

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zuid - Holland openbaar vervoergeschiedenis online

Van trekschuit tot lightraÜ

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOEREE-OVERFLAKKEE - Waar zouden we zijn zonder bus, tram of trein? Hoewel er veel over geklaagd wordt, is het openbaar vervoer vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Reden voor het Provinciaal Historisch Centrum van het Erfgoedhuis Zuid- Holland om de geschiedenis van het openbaar vervoer in onze provincie en de daarmee verbonden erfgoedcollecties onder de aandacht te brengen. Op www.geschiedenisvanzuidJiol

land.nl openbaar vervoer in Zuid-Holland verteld. De teksten zijn geschreven door Wim Wegman, bekend van publicaties over de verdwenen Haarlemmermeerspoorlijnen.

Ook archieven, musea en historische verenigingen hebben een bijdrage geleverd m de vorm van foto's en teksten.

De beurtvaart: het eerste openbaar vervoer

Wat wij nu openbaar vervoer noemen, kwam eind zestiende eeuw stukje bij beetje op gang uit de beurtvaart. Schippers namen al langer reizigers mee op hun vrachtschepen, maar zon vierhonderd jaar geleden legden sommige van hen zich helemaal op passagiersvervoer toe.

In 1597 startte wat wij nu openbaar vervoer noemen: het beurtveer van Rotterdam naar Amsterdam. Reizigers konden op vaste tijden, tegen een vast tarief, gegarandeerd tussen de beide plaatsen varen.

Trekschuit en postkoets

Na 1600 ontstonden wijdvertakte trekschuit-, postkoets- en diligencenetwerken. Men realiseerde zich dat met een investering vooraf - zoals het graven van een trekvaart of het aanleggen van een straatweg - vervoer veel vlotter kon verlopen. In de negentiende eeuw kwamen technologische doorbraken zoals de stoommachine (trein), de elektromotor (trein en tram) en de verbrandingsmotor (trein, bus en heel eventjes de tram). Nieuwe machines en steeds dichtere vervoersnetwerken gaven een breed publiek de mogelijkheid om voor steeds minder geld en in steeds kortere tijd naar elke willekeurige plek in Nederland te reizen. Dit veranderde de ideeën over wonen, werken en schoolgaan definitief De elektrische tram maakte de groei van grote steden mogelijk; de trein en de bus ontsloten het platteland.

Zuid-Holland

In Zuid-Holland is de geschiedenis van het openbaar vervoer in veel opzichten nog turbulenter en interessanter dan elders.

Het rijke en ondernemende gebied doet geregeld dienst als kraamkamer of testlaboratorium, waarbij de vele waterwegen tegelijkertijd zowel lastige obstakels als grenzeloze mogelijkheden opleveren. Openbaar vervoer beïnvloedde niet alleen het leven van de moderne mens, maar ook de wereld om ons heen. De trekschuit laat 380 jaar na de eerste afvaart nog steeds zijn sporen na in het land-schap. Trein, tram, bus en metro veranderden het uiterlijk van steden.

Verhalen van het publiek

Het Provinciaal Historisch Centrum nodigt het publiek uit om herinneringen en verhalen over het openbaar vervoer te delen op www.geschiedenisvanzuidholland.nl. bijzondere herinnering aan het stationnetje bij u in het dorp of aan de tram die vroeger bij u door de straat reed? Misschien heeft uw historische vereniging wel onderzoek gedaan naar de geschiede'ms van het openbaar vervoer bij u in de buurt. Laat het weten aan het Provinciaal Historisch Centrum en u leest het terug op de website.

Bijdrages kunnen gedeeld worden in de rubriek Mijn Verhaal of gemaild naar redactie@geschiedenisvanzuidholland.nl. zijn van harte welkom, evenals suggesties over literatuur en interessante websites over dit onderwerp.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 januari 2012

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

Zuid - Holland openbaar vervoergeschiedenis online

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 januari 2012

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's