Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

�Altaar, tent en waterput�

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

�Altaar, tent en waterput�

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

•^ness ^6 17 25

Izak bouwde een altaar en nep de }^aam des Heeren aan Sloeg aldaar ztjn tent op en groef een put

Altaar, tent en waterput We leven in een wereld die deze volgorde totaal en radicaal omkeert Het leven van alle dag is toch als eerste te zorgen voor het economische De grootste zorgen voor de regering zijn met dat er steeds minder aan het altaar voor God wordt gedacht in haar christelijk getuigenis Maar de economische recessie, dat beroert heel de wereld, cnsistijd Eerst de verdienste, eerst de vooruitgang, dat gaat voorop Geld en goed komt eerst, meer, meest, meester, ten koste van*"

Daarna komt de tent aan de orde We willen graag een huiselijk leven met alle facetten, een zo genefelijk mogelijk leven, dat zo min mogelijk de gebrokenheid laat zien, en daarbij een royale tent, met voldoende eten en drinken en vrolijkheid Voor velen m onze dagen heeft dan het altaar zoals Izak dat beleefde niets meer te zeggen Immers we offeren onze tijd en gelegenheden liever aan andere dmgen Waar geld, huis en eigen ik alles gaat beheersen, daar is het altaar als het aanroepen van Gods Naam geheel uit zicht We zien het in gezinnen, families en vriendenkring gebeuren Dit zijn de patronen waar langs het maatschappelijk denken zicb openbaart vandaag Vanuit dit denken komt alles wat een andere identiteit voorstaat onder druk te staan

Izak. Opgevoed in de tent van vader Abraham Uit zijn leven weten we dat iuj telkens weer een altaar bouwde en in gebed de Naam van de Heere Mnriep Hij heeft als een vreemdeling verkeerd temidden van de hem omringende volkeren, voor gezin en vee gezorgd door waterputten te graven, waaruit ook Izak zelf heeft gedronken Als Izak in deze streken later terug

Als Izak in deze streken later terugkeert, wil hij uit dezelfde putten water drinken als vader Abraham Dit laat een doorgaande traditie zien Niet om de traditie in stand te houden, maar om onze kinderen uit dezelfde bronnen te laten drinken van waaruit ons voorgeslacht heeft geleefd, en waarop onze vaderen het hoofd aan het einde van hun leven mochten neerleggen Maar telkens ontstaat er twist, en Izak moet telkens inleveren, hij wordt naar de rand geschoven Totdat hij op een plaats komt waarvan hij zegt, de Heere heeft ons ruimte gemaakt, Rehobóth Daarna openbaarde de Heere Zich aan het leven van Izak en vernieuwt Hij het verbond Ik ben de God van Abraham, uw vader, vrees met, want Ik ben met u Ik zal je zegenen Daar sta je dan, als vreemdeling m

deze wereld met je gezin Hoe zul je dan staande kunnen blijven*" Als man en vrouw, kinderen, ambtsdrager? Wat kan er dan wel, en wat juist met? Hoe bewaar je dan je leven in en op het enige fundament vanuit de beloften van God ontvangen Hoe moet het dan als je voor een onzekere toekomst staat In die boze omgeving waar andere met grote getale zich tegen je keren' Toen bouwde Izak daar een altaar en nep de Naam des Heeren aan Hij sloeg aldaar zijn tent op, Izaks knechten groeven aldaar een put Eerst een altaar Om in alles Gods Naam te erkennen en daar uit alles te ontvangen Vanuit Zijn belovend spreken Opdat we weten welk een ruimte de Heere ons nog geeft in het Rehobóth Dan zullen we in onze tent verkeren met rijke zegen voor ons en onze kinderen Verkeren op school en voor de klas, aan de bestuurstafel om het goede te zoeken in het Woord van God, dan zal een bron zich openen waaruit we het levende en blijvende water mogen drinken, nooit meer te dors ten, omdat we gedronken hebben, staande bij het altaar

Daar te mogen zien, dat de Vader het altaar met Zijn Lam heeft voorzien Door Zijn eenmalige offerande is de bron uit Bethlehems bornput gaan vloeien en vloeit nog Die van dit water drinkt dat Ik hem geven zal, zegt Jezus, zal nimmermeer dorsten, en Hij sprak van de Heilige Geest die een ieder daarin zou ontvangen Dat water nu dat Jezus alleen geven kan, dat zal worden tot een fontein die springt tot in het eeuwige leven Dan gaat het om de volgorde die de Heere ons hier aanwijst vanuit het leven van Izak

Dan zijn wel de omstandigheden totaal verschillend en radicaal veranderd Maar de lijnen lopen nog precies eender Altaar, tent en put Het Woord, ons leven, en daarna de omstandigheden van het leven Wonen bij Gods altaar, dat geeft verwachting, want daar vindt zelfs de mus een huis en de zwaluw legt haar jongen neer, bij Uw altaren, Heere der heerscharen, mijn Koning en mijn God Liever een dag bij het altaar in de voorhoven van Gods woning, dan lang te wonen in de ten ten der goddeloosheid Hoe is uw leven ingericht'' In welke

Hoe is uw leven ingericht'' In welke volgorde is uw leven getekend? Put, tent, ahaar? Of Altaar, tent, put'

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2012

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

�Altaar, tent en waterput�

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2012

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's