Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wim Klepper strijdt voor kwalitatief goede maaltijden vanuit De Vliedberg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wim Klepper strijdt voor kwalitatief goede maaltijden vanuit De Vliedberg

Liever terug naar de oude manier van zelf koken,..

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOEDEREEDE - In de redactiepostbus verschijnt regelmatig email van Wim Klepper uit Goedereede. In de mailtjes wordt op een niet mis te verstane wijze de verwikkelingen rondom de maaltijdvoorziening van De Vliedberg aan de kaak gesteld. Ook op andere plaatsen heeft hij zijn bezwaren tegen de kwaliteit van de maaltijden kenbaar gemaakt, maar tevergeefs. Onlangs kreeg hij zelfs te horen dat hij - "omdat ik te kritisch was" - als vrijwillige maaltijdbezorger na zeven jaar zijn ontslag kreeg...

Op bezoek bij Wim en zijn vrouw Coby Klepper vertelt hij hoe het allemaal zover heeft kunnen komen. Wel benadrukt hij dat het niet om hem zelf gaat, "maar het gaat mij om onze ouderen die na een leven van hard werken toch wel een goede maaltijd op hun oude dag hebben verdiend..." Tot maart 2010 werden de maaltijden in de keuken van De Vliedberg bereid. De koks en het andere keukenpersoneel zorgden dagelijks voor een goede maaltijd voor de bewoners van het zorgcentrum, maar ook voor andere ouderen in de gemeente Goedereede die zelf geen eten meer kunnen koken. Een forse ploeg van vrijwilligers zorgde en zorgt er dagelijks voor dat de 'maaltijdcontainertjes' op tijd bij de afnemers worden bezorgd.

Vanwege veranderende regelgeving en uit bezuinigingsoverwegingen ging men op zoek naar een andere vorm van maaltijdbereiding. De Raad van Bestuur van CuraMare, waaronder het Ouddorpse zorgcentrum valt, zocht naar een nieuwe methode om de afnemers van hun 'dagelijkse prak' te voorzien. De maaltijd zou elders bereid worden en in De Vliedberg worden opgewarmd en gedistribueerd. De maaltijden zouden gevarieerder worden en de bewoners zouden zelf hun menu kunnen vaststellen. Natuurlijk werd deze beslissing niet zomaar genomen. Er werd een klankbordgroep ingesteld om de nieuwe maaltijdbereiding te 'beproeven'. Wim Klepper nam zelf ook plaats in deze klankbordgroep. Achterafgezien lijkt deze klankbordgroep volgens Wim Klepper toch een soort poppenkast te zijn geweest. "Er was kritiek op het nieuwe eten en ook op verschillende punten, maar er werd gezegd het is nog maar voor proef De proef heeft echter wel lang geduurd want verbeteringen rondom het eten zijn er niet geweest", aldus Wim. Volgens hem moet het nieuwe opwarmen van eten, "regenereren noemen ze dat", gewoon doorgaan en is het een centenkwestie geworden. "Het moet gewoon ingevoerd worden en daar heb ik het niet bij laten zitten". Herhaaldelijk heeft Wim gewezen op de, in zijn ogen, zorgwekkende kwaliteit van het eten na de nieuwe bereidingswijze.

Plasticsmaak

Als we vragen wat er nu precies aan het eten mankeert, legt Wim uit "dat er altijd wel wat aan mankeert. Dan smaakt de vla naar plastic, zijn de aardappels niet goed, en de beloofde maaltijdkeuze is er ook niet want het gaat er gewoon om wie het eerst aan de beurt is met het uitdelen die heeft de eerste keus. Koken en bakken kunnen ze in De Vliedberg wel, maar opwarmen dat gaat niet. Maar ja, ze moeten ergens op bezuinigen. De chef-kok is boventallig verklaard en op het andere keukenpersoneel heeft men erg bezuinigd door ze minder uren in te zetten"

Naar aanleiding van de proef is er een rapport over de bevindingen en dit rapport, dat door een voedingsdeskundige is geschreven, geeft aan dat er geen klachten zijn over de kwaliteit van de maaltijd en dat de leiding van De Vliedberg dus op de goede weg zit.

Klachten

Volgens Wim Klepper gaat men aan veel klachten voorbij. Hij doelt hiermee niet alleen op zijn klachten, die hij namens de afnemers heeft geuit, maar hij weet ook van veel brieven die geschreven zijn naar de Raad van Bestuur van CuraMare door de afnemers. "Iedereen kreeg een standaard antwoord: 'wij herkennen ons niet in uw klachten". De klachten waren ' zo erg dat een aantal mensen er voor heeft gekozen om de maaltijden niet meer via De Vliedberg te betrekken. Zij krijgen de maaltijd via Plaza 't Hoekje, maar deze cafetaria heeft niet genoeg capaciteit om nog meer mensen dagelijks van een maaltijd te voorzien. Wim Klepper toont een mail die hij aan burgemeester Van de Velde heeft gestuurd. Ook zij verzekert in dat bericht dat zij het jammer vindt dat er klachten zijn, maar dat zij er ook niets aan kan doen.

Wim Klepper beseft dat het een goed streven van de Raad van Bestuur is om een kostenbesparend beleid te voeren. "Maar bezuinigen op de kwa liteit van het eten is geen goede zaak en het hoeft ook niet". Nadat hij afge lopen zomer een ingezonden stuk m Eilanden-Nieuws had geplaatst, kreet hij een reactie van een bestuurder van De Schutse uit Sint-Annaland deze stuurde een krantenartikel mee waarin uitgebreid werd ingegaan op het beleid van De Schutse om het bereiden van het eten door eigen koks te laten doen en voor een heel schappelijke prijs. "Het kan dus wel", aldus Wim Klepper. Wim voelde zich als bezorger zich

Wim voelde zich als bezorger zich extra betrokken bij de kwaliteit van de maaltijden. Regelmatig hoorde hii onderweg de klachten aan en soms was het zo erg dat "ik met schaamrood op de wangen de mensen eet smakelijk moest wensen". Volgens Wim is de warme maaltijd

Volgens Wim is de warme maaltijd voor veel oudere mensen het hoogte punt van de dag en hij vindt het dan ook heel erg dat het door de slechte kwaliteit eigenlijk "een dieptepunt" is geworden. Hij heeft er alles aan gedaan om het tij te keren, maar uiteindelijk heeft zijn protest geleid tot ontslag als maaltijdbezorger. "Ik kreeg nog wel een bloemetje en

"Ik kreeg nog wel een bloemetje en een bedankbriefje..."

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Wim Klepper strijdt voor kwalitatief goede maaltijden vanuit De Vliedberg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's