Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

�Het Nieuwe Werken, Hype of noodzaak?�

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

�Het Nieuwe Werken, Hype of noodzaak?�

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

OOLTGENSPLAAT - Donderdagmiddag 23 februari vond in het Oude Raadhuis in OoUgensplaat een bijeenkomst plaats over het thema: Het Nieuwe Werken, Hype of noodzaak? Kan daarmee bijvoorbeeld geld worden gespaard als de vier gemeenten van het eiland opgaan in één ambtelijke organisatie?

Hartger Eikelhof, directeur van het organiserende bedrijf Muys Management Center uit Capelle aan den IJssel, leidde het gesprek.

Door het beperkte aantal deelnemers, tien personen zaten rond de tafel, was er veel ruimte voor discussie en gesprek. Opvallend was dat het openbaar bestuur goed vertegenwoordigd was. In de persoon van Harry Scholtens bijvoorbeeld, de gemeentesecretaris van Middelharnis. Hij gaf te kennen interesse te hebben in de vraag wat Het Nieuwe Werken betekent als straks de vier gemeenten op het eiland worden samengevoegd en er één nieuwe organisatie ontstaat. Ook Harry Scheermeijer, partner van het organiserende bedrijf en lid van de gemeenteraad voor het CDA in de gemeente Oostflakkee, was aanwezig. Daarnaast gaven ook de Oostflakkeese PvdA-wethouder Dick van Puffelen en Bas de Vos, fractievoorzitter van de PvdA in dezelfde gemeente, van hun belangstelling blijk.

Resultaatgericht

Het Nieuwe Werken, waaraan kan je dat herkennen? Het komt hierop neer dat de medewerkers van een organisatie niet meer op kantoor acht uur per dag aanwezig zijn, maar veel meer vanuit huis of een andere plek vooraf afgesproken resultaten bereiken. Het Nieuwe Werken is dus onafhankelijk van tijd en plaats en mensen hebben geen eigen werkplek. Dit betekent dat een andere stijl van leidinggeven noodzakelijk is. In plaats van dat de leidinggevende zijn wil oplegt aan zijn medewerkers, zal hij nu bevorderen dat zij hun resultaten kunnen behalen door hen als een coach te begeleiden en te zorgen dat zij alle faciliteiten hebben die nodig zijn om hun werk te doen. Een belangrijke voorwaarde voor Het Nieuwe Werken is dat er goede ICT-voorzieningen zijn, zoals een glasvezelkabel. Opgemerkt werd dat Ooltgensplaat daarom op dit moment nog geen goede locatie is om aan Het Nieuwe Werken te beginnen.

Geldbesparend

Werkgevers, zo bleek, kunnen met Het Nieuwe Werken geld besparen, bijvoorbeeld omdat minder kantoorruimte nodig is. Ook de reiskosten worden minder als de werknemers niet meer dagelijks naar kantoor hoeven te komen. Verder neemt de tevredenheid van de werknemers toe omdat zij zelf kunnen bepalen wanneer zij willen werken en zij niet meer in de file hoeven te staan. Verder, zo zei Hartger, blijkt dat hun creativiteit toeneemt. Het was boeiend om te zien hoe som

Het was boeiend om te zien hoe sommigen grote verwachting hadden van Het Nieuwe Werken. Dat zou er toe leiden dat de mensen gelukkiger worden. Bezwaren, erop neerkomend dat mensen behoefte hebben aan structuur en orde, werden weggewuifd met de opmerking dat die voortkomen uit een nog vastzitten in "maatschappij 1.0" terwijl Het Nieuwe Werken hoort bij "maatschappij 2.0". Maar al discussiërend bleek wel dat Het Nieuwe Werken niet voor iedereen en overal toepasbaar is. De treinen bijvoorbeeld moeten wel gewoon op tijd bhjven rijden.

Bevindingen

Om te achterhalen wat de nadelen van Het Nieuwe Werken en de eventuele oplossingen daarvoor zijn, gingen de deelnemers in groepjes uiteen om daarover na te denken. Vervolgens werden de bevindingen plenair besproken. Als nadeel kwam naar voren een bepaalde vrijblijvendheid die Het Nieuwe Werken kan veroorzaken. Een remedie daarvoor zou kunnen zijn dat vanuit de werkgever regelmatig contactmomenten met de werknemer worden ingepland. Ook is het de vraag of de werkgever wel voldoende zicht houdt op het welzijn van de werknemer als die nauwelijks nog op kantoor aanwezig is. Hieraan, zo werd gesuggereerd, kan iets worden gedaan door ervoor te zorgen dat de werknemer geregeld contact heeft met zijn of haar leidinggevende. Tenslotte wees Hartger op de "vier

Tenslotte wees Hartger op de "vier V's" van Het Nieuwe Werken. Die van Vrijheid, voor de werknemer die zelf meer de ruimte krijgt. Van Vertrouwen, van de werkgever in de werknemer dat die zelfstandig het afgesproken resultaat zal bereiken en er niet de kantjes van af zal lopen. Van Verantwoordelijkheid, die de werknemer moet nemen om zijn afspraken met de werkgever na te komen. Die drie V's worden met elkaar verbonden door die van, hoe kan het ook anders, Verbondenheid. Na afloop was er nog gelegenheid om met elkaar na te praten onder het genot van een snack en een drankje.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

�Het Nieuwe Werken, Hype of noodzaak?�

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's