Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor(u)gelezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor(u)gelezen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vijanden om van te houden

Ludo Hekman Uitgeverij Plateau Barneveld, 2011 Paperback, 126 pagina's € 12,50 ISBN 9789058040633_ Filosoof en freelance journalist pubhceerde in NRC Next, Nederlands Dagblad en CV-Koers onder ander over zijn reizen naar het Midden- Oosten. "Wie is mijn vijand en hoe moet ik me tot hem verhouden?" vraagt Ludo Hekman zich af Hij gaat op zoek naar een antwoord op deze vragen en neemt de lezer mee tijdens zijn zoektocht. Wat is zwart en wat is wit? Dit blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Door de globalisering is er een minder eenvoudige scheidslijn aan te wijzen tussen 'ik' en 'zij'. Want wie is nou precies mijn vijand? "Een vijand is een tegenstander die 'een vecht- of vluchtreactie oproept." Hekman gaat onder andere in op beeldvorming rondom de islam en het Palestijns-IsraëHsche conflict. Het lijkt, volgens Hekman, niet eenvoudig om antwoord op de vijandvraag te krijgen. Beeldvorming geschiedt immers altijd via het tot je nemen van bronnen. En hoe zuiver zijn deze bronnen? Media, films, boeken, romans en politici creëren een beeld van de werkelijkheid. Welke belangen dienen zij?

Eigen oordeel getekend door gebrek

De eerste vijand die Hekman benoemt zijn de vijanden geschapen in het belang van anderen. "Dat is op zichzelf een reden om vijandsbeelden te wantrouwen: ze zijn vaak vals en bewust in het leven geroepen. Ze dienen de belangen van een of andere partij."(blz. 34) De tweede vijand, angst en onzekerheid, scheppen we zelf "Hoe grotesker de typeringen van de ander als gevaarlijk of bedreigend - as van het kwaad, politieke ideologie uit op wereldhegemonie of grote satan - hoe groter de angst."(blz.48). Vijand drie is een bijproduct van onpersoonlijke systemen: "Noem iemand (steevast) een vijand en je schept een vijand", stelt Hekman op blz. 55. De auteur verwoordt in de inleiding een verlangen naar morele helderheid. Maar: "ieder mens heeft een kwetsbare, donkere kant, de kant die christenen zonde noemen. Dit zou eigenlijk moeten leiden tot principiële bescheidenheid. Je eigen oordeel is getekend door gebrek."(blz. 59). Hekman spreekt zich uit tegen het gebruik van geweld en isolering van de vijand. Hij moedigt de lezer aan om in gesprek met de ander te gaan, diegene die we als onze vijand zien. Hij gebruikt het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan. Deze vijand bleek een vriend door zijn opoffering en liefde voor zijn medemens. Hekman moedigt de lezer aan om voortdurend 'weerstand te bieden aan een denkwijze die allerlei opties buiten beschouwing laat.' (blz.97). Hij geeft hierbij aan dat Jezus het ultieme voorbeeld van zelfopoffering en liefde is, hij heeft de vijand lief Door het kwaad te ontmantelijken te kijk te zetten wordt het zijn kracht ontnomen. Niet door hem te bevechten met dezelfde methoden, maar door een alternatief te tonen (blz. 110)

'Vijanden om van te houden' daagt de lezer uit om na te denken over zijn wereldbeeld. Het boek nodigt uit tot herlezen en geeft stoftot debat in kleine of grotere kring. De aangereikte stof is prikkelend en uitdagend. In het boek staan QR-codes, die verwijzen naar websites en filmfragmenten op Youtube. Ook zonder smartphone kan via www.uitgeverijplateau.nl bovenstaand overzicht gedownload worden. De afgelopen tien jaar reisde Ludo Hekman als freelance journalist naar landen waar overwegend moshms wonen, zoals Indonesië, Pakistan, Turkije en Iran.

Matteüs Passie Een poëtische hertaling Ria Borkent

Ria Borkent Uitgeverij Boekencentrum, 2012 Paperback, 100 pagina's, 12.90 ISBN 9789023926115

Bach schreef de Matthaus Passion, een van zijn bekendste composities, vermoedelijk in 1728. Het door hem gecomponeerde oratorium vertelt het lijdens- en stervensverhaal van Jezus naar het evangelie van Mattheus. In april 2011 voerde Bachkenner en dirigent Pieter Jan Leusink in het Amsterdamse Concertgebouw voor het eerst de Nederlandse Matteüs Passie in de poëtische hertaling van Ria Borkent uit. In opdracht van het Christelijk Literair Overleg maakte Ria Borkent deze poëtische hertaling van de Matthaus Passion. Na uitvoeringen in Amsterdam, Doesburg, Apeldoorn, Steenwijk en de uitzen

Apeldoorn, Steenwijk en de uitzending van het betreffende oratorium door de Evangelische Omroep op Goede Vrijdag 2011, was er behoefte aan deze hertaling in boekvorm. Het hieruit ontstane, handzame tekstboek is geschikt om mee te nemen naar zowel Nederlands- als Duitstalige uitvoeringen van de Matthaus Passion. <

Handzaam tekstboek

Inhet woord vooraf geeft Ria Borkent het doel van de hertaling weer: een goed zingbare, poëtische, brontekstgetrouwe hertaling van de Mattheus Passion creëren. Deze moest zowel luisteraars als zangers artistiek en inhoudelijk aanspreken en een natuurlijk klank hebben.

Borkent beschrijft verder in het voorwoord haar gedegen en zorgvuldige werkwijze; zo moest onder meer de woordtoonverhouding kloppen; dat wil zeggen de klemtonen op de juiste plek. Ook vond ze het belangrijk dat er recht werd gedaan werd aan de Lutherse bevindelijkheid. Kortom, het geheel moest er natuurlijk en vanzelfsprekend uitzien. Het resultaat is een stijlvolle uitgave met aan de linkerkant de Duitse versie en rechts de Nederlandse hertaling van de Matthaus Passion. Het boekje kan meegenomen worden naar zowel een Nederlandse als Duitse uitvoering van het werk van Bach. Maar ook thuis kan het boekje worden gebruikt tijdens het beluisteren van de muziek

Slotkoor

'Wir setzen uns mit Tranen nieder und rufen dir im Grabe zu; Ruhe sanfte, sanfte ruh! De aanvang van het slotkoor klinkt in de Nederlandse hertaling als volgt: 'Wij knielen neer en zijn in tranen, en roepen bij het graf u toe: rust in vrede, rust nu zacht. Mooi klinken ook de woorden bij deel 44: 'Leg rustig maar uw leven, de pijn die u bezeert, bij God, die met zijn zegen, de wereld wel regeert. De wind vliegt op zijn wenken, de wolken drijft hij aan. Hij zal uw weg bedenken en kunt veilig gaan.'

Dr. Hans Ester, oud-voorzitter Christelijk Literair Overleg, geeft aansluitend een tijdsbeeld over Bach en de Barok en Borkent voegt een afsluitend hoofdstuk 'Overwegingen bij de hertaling' toe. Het omslagontwerp en het binnenwerk van het boek is van de hand van Geert de Koning. Ria Borkent (1950) schreef dichtbundels, kerkliederen, psalmen en oratoria. Deze poëtische hertaling is een aanrader voor iedereen die de Matthaus Passion een warm hart toedraagt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Voor(u)gelezen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 maart 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's