Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drie keer lucht in Spanje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drie keer lucht in Spanje

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LUCHThavens

Heeft Nederland met Flevoland nu 12 provincies, Spanje kent 17 deelstaten met een grote mate van zelfstandigheid en van plaatselijke trots. Vreemd is dat een uiting van mee te tellen recht zou geven op de bouw van een mooie luchthaven. Maar die vergen, om niet te zeggen verslinden, miljoenen euro's. En dat in een tijd van economische crisis in Spanje.

Ruim 20 procent van de bevolking, en daartoe behoren veel jongeren, is werkloos! Maar luchthavens geven een stad of streek allure. In Noord Spanje beschikt Huesca

In Noord Spanje beschikt Huesca over een 'nagelnieuw' vliegveld. Hoe vaak wordt het gebruikt? Eens in de 6 maanden landt daar een passagiersvliegtuig; er werken 30 slechts mensen! In Leon, waar premier Zapatero is geboren, is een militair vliegveld omgebouwd tot een commercieel vliegveld. Per week komen daar 5 toestellen. En liggen er aan de Spaanse MideUandse Zeekust een behoorlijk aantal luchthavens, Castellon wilde er ook een. Kosten: 150 miljoen euro's. In maart van dit jaar is het geopend, en... er is nog geen enkel toestand geland of opgestegen! Maar het ergste en droevigste voorbeeld is de plaats Ciudad Real met 70.000 inwoners. Daar zou en moest een prachtig vliegveld komen, dat de luchthaven van Madrid zou ontlasten. De plaats ligt slechts 235 km verwijderd van de hoofdstad.

Kosten voor de Spaanse belastingbetaler? 1,1 miljard euro! Resultaat? Per week een enkele binnenlandse vlucht. Lege hallen, lege parkeerplaatsen.

De spaarkas die de miskleun heeft gefinancierd, staat nu bij de nationale Spaanse bank onder curatele! En... het vliegveld staat te koop!

LUCHTfietsers

Een en ander is te danken, neen ik moet schrijven te wijten, aan politici met sterke grootheidswaanzin, die eigen stad of streek willen promoten om beroemd te worden. Er is een hang naar prestige, en een mooie luchthaven maakt beroemd. Die hang heeft dus geleid tot wat ik in het eerste onderdeel heb verhaald. Dwaasheid en nog eens dwaasheid? Ja, waar kan een dwaas en hoogmoedig mens al niet toe komen? En dat ten koste van mensen die, als deze miljoenen anders waren besteed, aan het werk gezet konden zijn, vooral de jongeren. Die hebben geen enkel uitzicht op een baan. En we moeten maar afwachten of Spanje niet in eenzelfde moeras terecht komt als Griekenland, Ierland en Italië. Wat erg als politieke machthebbers luchtfietsers zijn geworden.

LUCHTkastelen

De zin in het weekblad De Week: 'als luchtfietsers hoogmoedig luchthavens gaan bouwen, krijg je luchtkastelen' greep mij aan. Wat een voorrecht is het als politici niet hun eigen imago willen optiOen maar verantwoordelijk aan Hem, Die aUe macht heeft, en zorgzaam voor de door hen te regeren en te besturen burgers in de weer zijn. Dan bouwen ze geen luchtkastelen maar doen ze op het fundament van Bijbelse wijsheid verrijzen waarmee een volk wordt gediend en God wordt geëerd, toch?

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Drie keer lucht in Spanje

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's