Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Shop till you drop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Shop till you drop

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Winkelen is nog steeds een leuke bezigheid. Vooral als het om winkelen in speciaalzaken gaat.

Winkelketens bepalen steeds meer het beeld van de binnensteden. De kleinere detailhandel kan de concurrentie niet of nauwelijks aan en valt soms zelfs om. Het gevolg is een dichtgeplakte of lege etalage.

Leegstand van winkels heeft meer oorzaken. Bedreigingen voor de toekomst op korte termijn zijn o.a. de onzekere economische situatie en teveel nieuwe winkelpanden.

Ook door toenemende verkoop via internet neemt de behoefte aan winkelpanden in binnensteden structureel af En de vergrijzing weegt ook mee.

Ouderen

Ouderen kopen minder.

Voornamelijk winkels vlak buiten het centrum van steden krijgen het lastig. De leegstand in de allerduurste locaties is stabiel, maar in de veel minder drukke straten in steden stijgt de leegstand. Één op de acht winkels staat nu al leeg. De dynamiek op deze locaties is

De dynamiek op deze locaties is dan ook groot. Vroeger werden woonhuizen tot winkels verbouwd en nu worden winkels weer omgetoverd tot woonhuizen of kantoren. Omdat de winkels alleen op kantooruren open (mogen) zijn zal de vlucht van de klanten richting internet de komende jaren alleen maar groter worden. Tot 2020 nemen naar verwachting in alle winkelbranches de internetbestedingen toe. Gevolg is dat de behoefte aan winkelruimte nog verder krimpt.

Bent u er klaar voor?

Met de kreet Bent u er klaar voor? prikkelt Kamer van Koophandel Rotterdam MKB-ondernemers om actief deel te nemen aan het programma Retail2020: het nieuwe winkelen. Na een eerste bewustwordingsbijeenkomst volgt een bijeenkomst om de strategie te bespreken. Daarna gaan de ondernemers actief aan de slag om de strategie om te zetten naar een actieplan. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de winkehers ook in 2020 nog steeds blije en gezonde ondernemers zijn die onze woonplaatsen en economie aantrekkelijk en vitaal houden.

Wilt u meer over Retail 2020 weten? Neem dan contact op met Pam Goudriaan, telefoon: 010 402 74 96

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Shop till you drop

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's