Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nooit meer een e-mailgestuurde dag of chaos in huis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nooit meer een e-mailgestuurde dag of chaos in huis

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

DIRKSLAND - Sinds januari is een nieuw bedrijf actief in de regio: OrganieQ. De oprichter daarvan is Christa van Dieren uit Dirksland. Eilanden-Nieuws had een openhartig interview.

OrganieQ, dat klinkt bijzonder, wat betekent die naam? OrganieQ (spreek uit: organiek) is eigenlijk een samenvoeging van de woorden Organisatie en Quality, Kwaliteit: twee kernwoorden voor mij, organiseren zit mij in het bloed en wat ik doe, wil ik graag goed doen.

Wat doe je precies? Kortgezegd begeleid ik mensen in het organiseren. Dat kan een ondernemer zijn, een medewerker of bij iemand thuis. Ik werk dus zowel voor bedrijven als particulieren. Om wat concrete voorbeelden te noemen, zodat je een idee krijgt van wat ik doe: Medewerkers kan ik afhelpen van een compleet e-maügestuurde dag, ondernemers begeleid ik in het proces niet langer alles zelf te willen doen als hun bedrijf groeit en in huis kan ik iemand helpen weer uit de rommel te komen, als dat in een drukke of moeilijke tijd is ontstaan.

Wtebenje? Mijn naam is Christa van Dieren, ik ben 40 jaar en woon sinds 10 jaar in Dirksland. Ik ben getrouwd en heb 3 kinderen. Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en ik héb wat met organi- •^eren, ik doe het gewoon graag!

Je bent Professional Organizer, w dat?

Een Professional Organizer begeleidt «n adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte. Een Professional Organizer helpt mensen j^euzes te maken die hen in staat stellen meer gestructureerd te denken en 'e werken, effectiever om te gaan me tijd, ruimte en middelen en meer grip op hun leven en energiebalans te krijgen. De term is Engelstalig, omdat d ^'akgebied in de Verenigde Staten is ontstaan, maar langzamerhand stevig overwaait naar Nederland. Ondernemers zijn mensen die vaak hard werken, veel tegelijk kunnen doen en zowel binnen als buiten de organisatie alles goed in het oog houden, om daar op het juiste moment op een goede manier op te reageren. Soms werken ze té hard of doen ze te veel tegelijk. Dat kan gebeuren door groei in de afgelopen jaren, andere marktomstandigheden of frictie met medewerkers. Ik kan in zon situatie met de ondernemer en medewerkers meedenken waar de oorzaak van het probleem hgt en samen met hen bouwen aan een verbeterde interne organisatie, zodat zowel de ondernemer als de medewerkers zich weer bezig kunnen houden met hun kerntaak. Als bedrijfseconoom én ondernemer ben ik een interessante vraagbaak en procesbegeleider. s Ik begeleid binnen organisaties ook medewerkers individueel op de werkplek, die vastlopen in hun werkzaamheden, en een te grote werkdruk ervaren. Tegenwoordig kom je veel mensen tegen met een compleet e-mailgestuurde werkdag. Ze hebben totaal geen overzicht meer in hun werkzaamheden. Menigeen 'verzuipt' in het werk. Ik begeleid medewerkers in dit soort situaties dan individueel op de werkplek, help hen met prioriteiten stellen, plannen, omgaan met informatiestromen en archivering, met als doel dat zij weer plezier krij gen in hun werk en een overzichtelijke en geordende werkplek hebben. En de ondernemer heeft daardoor weer een productieve medewerker.

En dan ben je ook nog actief bij particulieren? Ja, want in feite gaat het leven thuis gewoon verder. Voor iedereen die thuis komt van het werk, wachten er weer nieuwe taken, die ook georganiseerd moeten worden. Bij veel mensen gaat dit goed en is hun thuis een goede plek om te ontspannen en tot rust te komen. Maar er kunnen momenten zijn in het leven dat je energie en aandacht langere tijd naar andere dingen uitgaat. Bijvoorbeeld als er ziekte is, of sprake van scheiding, overlijden, een psychische aandoening, of dat je gewoon ouder wordt. Na een tijdje ontdekken veel mensen dat dit soort situaties meer invloed hebben op je huis en je tijd dan je hefs is. Niet alles gaat meer vanzelf en van het een komt het ander. Op zo'n moment is het verstandig om mij te bellen. We kijken dan samen wat er niet gaat zoals je zelf graag wilt en we gaan dan werken aan een oplossing. Die hulpvraag kan heel divers zijn. Ik help bijvoorbeeld mensen met het leren beheren van hun administratie, wat voorheen hun (nu overleden) partner deed. Of met het opruimen van een zolder, die al jaren om een ontruiming vraagt, maar waar je nooit aan toe komt. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een computer, maar deze herbergt ook heel snel een enorme chaos aan bestanden en e-mails. Ik kan helpen om op een geordende manier met bestanden en mails om te gaan, zodat je alles kunt terugvinden en weet welke acties er nog open staan. Ook kunnen mensen helemaal

Ook kunnen mensen helemaal vastlopen in het organiseren van hun huishoudelijk werk, gecombineerd met werken en opvoeden van kinderen. Dan is het fijn om met begeleiding het roer eens om te gooien en te ontdekken dat je zaken ook anders kunt organiseren, dan je zelf gewend was. Als ouderen moeten verhuizen naar een kleinere of aangepaste woning, zijn ze zelf vaak hchamelijk niet meer in staat deze verhuizing te organiseren. Ik kan hen daarin helpen. Ook bij het maken van keuzes welke spullen meegaan naar de nieuwe woning en van welke spullen afstand wordt gedaan. Zulke beslissingen zijn lastig en emotioneel. Daarom is het fijn om deskundig begeleid te worden.

Ben je dan eigenlijk een veredelde rommelopruimer? Dat helpt niet, wanneer ik een anders rommel opruim. Dan heb je over 3 maanden de oude situatie terug. Het helpt wél om iemand te begeleiden in het zelfleren organiseren van het huis, de werkplek, de administratie of wat dan ook, want dan ervaart iemand dat hij of zij het wel degelijk zelf kan en dat geeft motivatie om niet terug te vallen naar de oude situatie.

Waarom heb je soms een deskundige nodig om op te ruimen? Spullen hebben een emotionele waarde, ze herinneren je aan een mooie tijd uit het verleden, aan een sport die je ooit wilde gaan beoefenen, maar waar je helaas niet de discipline voor had het vol te houden, aan wensen en verlangens die je had, maar die niet of maar gedeeltelijk zijn uitgekomen. Wanneer je spullen door je handen laat gaan, komen al deze herinneringen en (onvervulde) verlangens weer naar boven. Sommige mensen hebben daar al moeite mee en laten hun zolder maar ongemoeid. Anderen doen telkens wel een poging, maar komen nooit tot het daadwerkelijk opruimen of ordenen van spullen, omdat ze de herinnering koesteren of nog steeds de wens of het verlangen hebben, die de spullen vertegenwoordigen. Opruimen is dus ook met jezelf in het reine komen en perioden in je leven afsluiten. En dat kan je het beste op een goede manier doen. Ik help mensen om herinneringen te koesteren, maar ze los te koppelen van de spullen en dat kan je op verschillende manieren doen.

Nooit geweten dat dit de reden is waarom opruimen zo lastig is, ga door!

Dit interview zou dan veel te lang worden, maar ik ga een column verzorgen in de vrijdageditie van Eilanden-Nieuws. Maandelijks behandel Uc een thema, zodat de lezer daarmee zelf aan de slag kan. Het zal zowel voor het bedrijfsleven als de particuher interessant zijn. Ook zullen er documenten of hulpmiddelen te dovmloaden zijn vanaf mijn website, die handig zijn om zelf mee aan de slag te gaan. En mocht iemand het toch zelf niet zien zitten, dan kan alsnog mijn hulp ingeschakeld worden.

Hoe gaat dat in zijn werk? Als iemand mij opbelt, of mailt, dan kom ik langs voor een vrijblijvend wederzijds kennismakingsgesprek, op het werk of thuis. We bespreken zowel de vraag van de klant als mijn mogelijkheden. Wanneer ik iets voor iemand kan betekenen, maak ik een offerte. Wanneer deze wordt goedgekeurd, gaan we samen aan de slag.

Hoe lang duurt zo'n begeleiding? Dat is heel verschillend, maar mijn ideaal is dat iemand na de begeleiding weer helemaal zelf in staat is om dat deel van het leven, werk of huis te organiseren, zodat mijn hulp niet meer nodig is. Na een afgesproken periode neem ik weer contact met op, om te evalueren of het nog steeds soepel gaat. /5 zo'n begeleiding alleen voor mensen met veel geld? Dat hoeft helemaal niet, iedereen bepaalt zelf hoe lang ik begeleid. Zodra het alleen lukt, is mijn begeleiding niet meer nodig. Ik maak mijzelf het liefst zo snel mogelijk overbodig. Wanneer iemand niet meer in staat is om bijvoorbeeld bij het ouder worden zelfde administratie te beheren, is het natuurlijk mogelijk dat ik periodiek meekijk of het allemaal goed gaat, maar daarover maken we dan duidelijke afspraken. Ik ben aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO) en ik heb de Ethische Beroepscode van de NBPO ondertekend. Dit houdt in dat ik integer, respectvol en vertrouwelijk omga met aüe - zowel schriftelijk als mondeling - verstrekte informatie en eigendommen.

Het is mijn vak om mensen te helpen organiseren en ik kom regelmatig bij mensen die daar moeite mee hebben en in de rommel zitten. Ik zoek juist samen met de klant naar een goede en snelle oplossing, zonder oordeel.

Heb je tot slot nog iets te vertellen? Kijk zeker op mijn website, en lees meer over mijn mogelijkheden voor ondernemers, medewerkers en particulieren, mijn werkwijze, en contactmogelijkheden: www.organieq.nl. Je kunt mij ook bellen: 06 51968610. En als laatste: ik ga graag een uitdaging aan en biedt de redacteur van Eilanden-Nieuws 2 uur mijn diensten aan. Ik ben reuzebenieuwd naar het effect!

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Nooit meer een e-mailgestuurde dag of chaos in huis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's