Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samenwerkende scholen komen met verbreed aanbod in MBO-onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samenwerkende scholen komen met verbreed aanbod in MBO-onderwijs

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOEREE-OVERFLAKKEE - Het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) op het eiland staat aan de vooravond van een belangrijke mijlpaal in haar ontwikkeling. Na een aanloopfase is nu het moment bereikt dat vier onderwijsinstellingen, het Albeda College, het Edudelta College (ROC en AOC) met vestigingen in Middelharnis en Oude-Tonge, de Regionale Scholengemeenschap Goeree-Overflakkee (RGO), de Christelijke Scholengemeenschap Prins Maurits allen in Middelharnis, de handen ineen slaan om met in gezamenlijkheid ontwikkelde doorlopende leeriijnen een start te maken om de verbreding van het middelbaar beroepsonderwijs te kunnen aanbieden. Enerzijds cruciaal om schooluitval van leerlingen na de vmbo-opleiding te kunnen beperken, anderzijds om in te spelen op de wensen vanuit het bedrijfsleven voor arbeidsgekwalificeerde krachten. Mevrouw Karen van Huygevoort is projectleider van Verbreding MBO op Goeree-Overflakkee, dat met de eerste trajecten in het kader van dit project het nieuwe cursusjaar, in augustus 2012, van start gaat. Met deze aanpak wordt het (beroeps) onderwijs op het eiland op/ naar een hoger niveau getild:

Eind deze maand ondertekenen de scholen een intentieverklaring tot samenwerking. Dat is ook het moment dat de besturen van de vier eilandgemeenten hun adhesie betuigen voor het project en dit schriftelijk zullen vastleggen. Leerlingen krijgen een breder pallet aan kansen om te kiezen voor de opleiding tot een vak dat zij ambiëren. Waar eenvoudig gezegd hun hart ligt. In de vertrouwde eigen omgeving. Het project IS zelfs in een breder perspectief te plaatsen. Door verbindingen te leggen met het bedrijfsleven, vraag en opleiding in feite op elkaar af te stemmen, kan ook invulling worden gegeven aan de wens om in de toekomst op het eiland te blijven wonen en werken. Dat vertaalt zich dan weer in een ondersteuning van de leefbaarheid in de kernen en biedt meer kansen op behoud van het lokale voorzieningenpakket. "Wij hebben elkaar allemaal nodig, dat is eigenlijk de essentie van het verhaal", zegt mevrouw Van Huygevoort.

Initiatief

Het initiatief om ruimte te scheppen voor brede samenwerkingsverbanden vmbo-mbo kreeg landelijk al ruime aandacht. In juni 2011 werden de eerste resultaten van de 'doorlopende leerlijnen (de samenvoeging van de bovenbouw van de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo met een opleiding mbo-niveau 2) al manifest. De eerste diploma's konden worden uitgereikt. Ook op Goeree-Overflakkee is al vanaf de jaren zeventig getracht 'beroepsonderwijs' in breder verband te positioneren. Zo spande de toenmalige Technische School zich in voor MTS-niveau. Dat bleek met haalbaar. Er kwamen allerlei veranderingen in onderwijsland. Er werd ingezet op brede schoolgemeenschappen. Een volledige ROC was toen financieel niet rond te krijgen, maar een Meao in Oude Tonge (later ondergebracht bij het Albeda College) kwam wel tot stand.

Vervolg op pagina 2 Eigen omgeving Projectleider Karen van Huygevoort

Projectleider Karen van Huygevoort geeft aan dat de mbo-verbreding gefaseerd wordt uitgevoerd. "Realistisch kijken naar de mogelijkheden. De belangen van leerlingen centraal stellen en een verbinding nastreven met het bedrijfsleven. Leerlingen hoeven in het genoemde mbo-project niet over te stappen naar andere ' scholen. Kunnen in hun vertrouwde omgeving verder leren. Dat is ook voor veel ouders en opvoeders een uiterst positief en belangrijk punt. Als je het opleidingspakket verbreedt, kunnen leerlingen gericht hun studiekeuze bepalen. En uiterst belangrijk is dat je met een gekwalificeerd diploma voldoet aan de vraag uit het bedrijfsleven. Je verdient daarmee een plaats op de arbeidsmarkt. Extra positief is het feit dat 'Flak

Extra positief is het feit dat 'Flakkeese' werknemers gewaardeerd en daardoor gewild zijn. Hun inzet, mentaliteit en cultuur scoren hoog. Alleen die broodnodige opleiding en het diploma ontbreken vaak. Om die leemte in te vullen is het mbo-project cruciaal. Met de verbreding van het middelbaar beroepsonderwijs op het eiland worden voor de vier deelnemende schoolgemeenschappen ook extra pluspunten bereikt. Er kan efficiënter gewerkt worden. Gebouwen en ruimten kunnen op een goede wijze worden gebruikt. Een praktijkopleiding kan op een

Een praktijkopleiding kan op een schooUocatie worden gevolgd waar bijvoorbeeld de passende werkplaats is. Faciliteiten kan je onderling met elkaar delen. En er is meer. Als onderwijs moet je inspelen op de veranderingen in de maatschappij. Een werknemer van nu moet gedurende zijn hele loopbaan regelmatig scholen en bijscholen. Nieuwe technieken, nieuwe social media, nieuwe ontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van duurzame energie. Alles gaat in een razendsnel tempo. Daarop moet worden ingezet. Toekomstgericht. Juist ook in ons gebied dienen deze uitdagingen zich aan."

Brug slaan

Karen van Huygevoort herhaalt daarom het belang van de contacten met het bedrijfsleven. "Een wisselwerking is interessant", stelt ze. "Vanuit het onderwijs een brug slaan naar het bedrijfsleven. Concreet invullen: Wat is er nodig, wat vraagt een bedrijf van zijn werknemers., welke passende theorie-opleiding kunnen wij leveren. Dat vereist samenspraak. Het kan

Dat vereist samenspraak. Het kan breder worden getrokken. Immers, ook gemeenten, de politiek, heeft baat bij een goed samenspel tussen (beroeps)onderwijs en bedrijfsleven. Zij kunnen een belangrijke rol vervullen vanuit hun netwerken. Om het project Verbreding middelbaar beroepsonderwijs te doen slagen dienen gemeenten support te leveren. Zich hier mede voor verantwoordelijk maken."

Toekomstgericht

Op de individuele scholen worden ook nu al goede opleidingen op mbo-niveau geboden. Laat dat duidelijk zijn. De groensector, techniek, economie, iet, toerisme, zorg, secretarieel en administratief, zijn enkele voorbeelden. Met het bredere mbo-pakket, te beginnen met de doorlopende leerlijnen, worden alle aspecten in feite bij elkaar gebracht. Het onderwijs kan vanuit de bovenbouw vmbo toewerken naar het bredere mbo-aanbod. Leerlingen inspireren om die stap te zetten. Het bedrijfsleven uitnodigen om aan te geven wat zij nodig heeft en daar gezamenlijk invulling aan geven. Dat zij kunnen profiteren van werknemers die op het eiland zijn opgeleid. Zo zie je grenzen tussen onderwijs en bedrijfsleven verdwijnen. Dat levert positief rendement op en daarmee is het eiland gebaat. Met een bredere opleidingsmogelijkheid in het onderwijs wordt ook een vestigingsfactor voor huishoudens met kinderen positief beïnvloed. En last but not least staat de leerling centraal met zijn of haar gecertificeerd diploma en is daarmee de kans klein dat hij of zij gemakkelijk verdrongen wordt op de arbeidsmarkt. De cirkel is dan rond. Een win-win project voor iedereen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Samenwerkende scholen komen met verbreed aanbod in MBO-onderwijs

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's