Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepsrampen in oorlogstijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Scheepsrampen in oorlogstijd

(Aflevering 26)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze serie beschrijft Maarten Bezuijen te Schiedam de schepen van de Nederlandse koopvaardij en de sleepboten van L. Smit & Go's Internationale Sleepdienst, die in de oorlogsjaren en daarna hebben gevaren. Schepen die ternauwernood zijn ontkomen van een aanval van de Duitsers, maar ook schepen die niet meer terug kwamen en met man en muis zijn vergaan door de aanvallen van de vijand vanuit de lucht en van onder water. Foto's zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig uit het eigen fotoarchief van Maarten Bezuijen.

Hudson De motorzeesleepboot Hudson heeft

De motorzeesleepboot Hudson heeft in mijn leven altijd een grote plaats ingenomen. Op het aller onverwacht werd ik geconfronteerd met de oude ijsfabriek in Stellendam, die in 1989 werd gedoemd om gesloopt te worden. Na vijfentwntig jaren als schilferijsfabriek te hebben dienst gedaan en daarvoor de zelfde periode als sleepboot, werd het tijd om het schip te slopen. Bedankt en afgedankt voor haar bewezen diensten. Toch zijn we als maritieme hobbyisten verheugd dat we de Hudson hebben kunnen behouden als museumschip en dat men haar nu kan bewonderen in de voormahge thuishaven Maassluis, een haven die is aangepast als Nationale Museumhaven Maassluis. Daar liggen nu enkele schepen waaraan een rijke maritieme historie ten grondslag ligt. Ik wil in dit naslagwerk er enkele noemen.

De sleepboot Hudson, gebouwd in 1939, vertrok op 15 juli voor haar eerste reis naar Durban via Port Said en kwam op 5 december via Kaapstad weer terug in Maassluis. Haar tweede reis begon op 23 december met bestemming Oran. Vandaar keerde ze op 27 januari 1940 in de thuishaven Maassluis terug. Op 22 maart vertrok de sleepboot voor haar derde reis naar Malmö, vanwaar de sleepboot op 5 aprü 1940 in Maassluis afmeerde. Op 16 aprü 1940 vertrok de Hudson van Maassluis en zou pas op 16 oktober in Maassluis terugkomen.

De Tweede Wereldoorlog brak uit en niemand kon vermoeden dat dit een reis van 66 maanden zou worden. De Hudson kwam met haar sleep in

De Hudson kwam met haar sleep in Dakar, de sleep werd afgeleverd, de Hudson aan de ketting gelegd en de verstuivers uit de motor gehaald om ontsnappen te worden voorkomen. De sleepbootbemanning was de

De sleepbootbemanning was de Vichy-gezinde Fransen te shm af en draaide er nieuwe verstuivers in en voer na een paar dagen de haven van Dakar uit, richting Freetown. Daarna kwam de sleepboot in dienst van het Britse Ministry of Shipping. In 1943 werd de Hudson in Algiers gestationeerd. In de haven lag een konvooi schepen munitie te lossen. Ze werden door een Duits vliegtuig aangevallen en in brand geschoten. De Hudson wist het brandende munitieschip Ford Gonfidence veilig uit de haven van Algiers te slepen voordat heel de handel na twintig minuten de lucht in vloog. Ook was de Hudson actief bij het verslepen van caissons voor de kunstmatige haven in Normandië. Na de Tweede Wereldoorlog was de

Na de Tweede Wereldoorlog was de Hudson nog lange tijd als sleepboot te vinden op de zeven zeeèn. In 1962 werd de sleepboot hernoemd naar Ebro, waarna het schip in 1964 van de vloot werd afgevoerd voor de sloop. Uiteindelijk werd het schip niet gesloopt, maar doorverkocht en aangepast als schilferijsfabriek en gestationeerd in Stellendam ten behoeve van de visserij. In 1989 werd door initiatiefnemer Piet de Nijs en andere hobbyisten het scheepscasco van de sloop gered en in origineelstaat hersteld (zonder motor) en is nu als museumschip in Maassluis te bezichtigen. Een geschiedenis van bijna 75 jaar!

Elbe

De sleepboot Elbe, gebouwd in 1959, is na haar periode als sleepboot verkocht naar Amerika en als loodsboot in 1976 onder de naam Maryland weer in de vaart gebracht. In 1985 werd het schip verkocht aan milieuorganisatie Greenpeace, die de voormahge sleepboot als Gondwana in de vaart bracht. Even later zou het schip voorgoed de naam Greenpeace gaan voeren. Op 4 januari 2002 werd de Greenpeace van de vlootsterkte van de milieuorganisatie afgevoerd en dreigde sloop! Na diverse onderhandelingen werd de oude Elbe geschonken aan het Maritiem Buiten Museum te Rotterdam. Daarmee werd de voormalige sleepboot Elbe gered en in originele staat hersteld. Na een aanvaring op 30 juli 2004 in Schiedam met een proefdraaiende zeeboot zonk de Elbe, werd daarna geborgen en men startte opnieuw een restauratieproject. Op 27 oktober 2005 werd door een nooit opgehelderde oorzaak de Elbe wederom tot zinken gebracht, in de Wilhelminahaven te Schiedam. Ook nu bleef men niet bij de pakken neerzitten. De Elbe werd gelicht en de restauratie begon opnieuw. Na 10 jaren van restaureren werd de Elbe in mei 2012 als museumsleepboot in gebruik genomen. Dit alles werd door vrijwilligers geklaard, een gigantisch meesterwerk!

Sleepboothaven Maassluis

Naast deze twee zeesleepboten hebben we de havensleepboot Krimpen van voormalig L. Smit & Go's havensleepdienst (roodbanders). Deze sleepboot hgt ook als particulier bezit in de haven van Maassluis. Als vierde schip ligt in de museumhaven van Maassluis de Bruinvisch, het voormahge bergingsvaartuig van berger Willem van der Tak uit Goedereede. Dit schip werd in 1937 gebouwd, in 1976 van de vlootsterkte afgevoerd en verkocht aan Van de Akker te Vlissingen, die het schip in 1990 doorverkocht naar Spanje. Op 4 februari 2006 werd de Bruinvisch teruggehaald naar Rotterdam en ligt nu, ook geheel gerestaureerd, in de museumhaven van Maassluis. En nu is onlangs ook de sleepboot Maassluis (het Maassluisje in de volksmond) terug in de museumhaven. Luuk Vroombout van company 'Alphatron' in Rotterdam kwam het schip in het buitenland op het spoor, kocht het en liet het schip restaureren als originele sleepboot van Maassluis. Deze sleepboot assisteerde de zeesleepboten bij binnenkomst en bij het, weggaan, toen de haven nog vol lag met schepen van L.Smit & Go's Internationale Sleepdienst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Scheepsrampen in oorlogstijd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's